Vrouwen in het Vak: Bioscoopexploitanten Anneke Abeln, Gery Cattoir en Jos Osinga 'De vrouwen naast de mannen' Anneke Abeln Gery Cattoir Jos Osinga Hoe breng je drie drukbezette vrouwen, afkomstig uit Groningen, Zeeuws-Vlaanderen en Friesland op dezelfde dag en tijd samen? Eén van de kontaktdagen van de N.B.B. - door alledrie trouw bezocht - leek een uitstekende gelegenheid! En dus trof ik 6 maart jl. in Cinema te Amsterdam drie 'vrouwen in het vak', nl. Anneke Abeln (48 jr.) - Smoky Theater, Stadskanaal, Gery Cattoir (48 jr.) - De Koning van Engeland, Hulst enTerneuzen en Jos Osinga (32 jr.) -Verenigde Nederlandse Bioscopen, Leeuwarden. Zoals vaak het geval, als je eenmaal aan de praat raakt, gaat de tijd snel, waardoor we - tot onze spijt - Warner's nieuwe produkt 'Young Einstein' moesten missen. Het werd een interessant en verhelderend gesprek en met plezier laat ik hier dan ook drie 'vrouwen in het vak' aan het woord, die samen met hun echtgenoten een bioscoopbedrijf exploiteren. Gery stamt uit een exploitanten-familie, evenals haar echtgenoot. Zij kwam, zoals ze het zelf uitdrukt, "via de buik van m'n moeder" in het bioscoopbedrijf terecht. Voor Jos en Anneke lag dat anders; zij maak ten pas door hun huwelijk met het bedrijf kennis. Anneke: "Zoals dat gaat, geen geld en toch naar de film willen. Dus stiekem zonder kaar tje de zaal in! Daar kwam ik naast m'n huidige echtgenoot te zitten." Alledrie exploiteerden ze aanvankelijk ook een horeca-bedrijf gekop peld aan de bioscoop. Voor Anneke en Jos bleek deze koppeling van wege de drukke werkzaamheden en late werktijden daaraan verbon den geen haalbare kaart. Gery deed het met plezier, maar werd ge dwongen een keuze te maken toen er in de bioscoop (tevens feest en vergaderruimte) op last van de brandweer vaste stoelen geplaatst moesten worden. De keus viel uit ten gunste van de bioscoop. GEEN 9 TOT 5 BAAN Al pratend wordt snel duidelijk dat privé en zaken nauw met elkaar verweven zijn. In de eerste plaats omdat ze dagelijks met hun echtge noot samenwerken. Dat aspect van het werk bevalt hen prima. Hoe wel Jos moet toegeven: "Samen achter de bar, dat werkt niet. Dan krijgen we absoluut ruzie!" Vele werkzaamheden worden samen gedaan of in ieder geval in on derling overleg, maar toch is er een zekere taakverdeling ontstaan. Zo laat Anneke de boekhouding en het kontakt met de filmverhuur ders aan haar echtgenoot over. Jos houdt zich wel met de admini stratieve kant van de zaak bezig, maar niet met het afsluiten van kon- trakten met verhuurders. Ook maakt zij de gehele roosterplanning voor het personeel, omdat deze, naar haar mening, voor ieders dui delijkheid beter bij één persoon kan berusten. Gery laat alleen de technische kant van de zaak aan haar wederhelft over en doet verder alle voorkomende werkzaamheden. "Op één plaats kom ik absoluut nieten dat is de cabine!" Gery doet een greep uit de talloze dagelijkse bezigheden: manage ment, administratie, kassa-werk, afsluiten van kontrakten, inkoop, de bar, opstellen van advertenties enz. enz. Bepaald geen 9 tot 5 baan! Het dooreenlopen van privé en werk wordt verder nog versterkt door dat de kinderen - soms 'met aanhang' - in het bedrijf meehelpen, le der heeft zo z'n eigen oplossing om het gezinsleven doorgang te la ten vinden ondanks alle drukte en onregelmatige werktijden. Jos heeft voor haar kinderen, die nog jong zijn, een speciale 'hotline', zo dat ze onder alle omstandigheden te bereiken is. Voor Gery en haar gezin vormt de maaltijd het trefpunt en hoogtepunt van de dag. Bovendien streven ze er alledrie naar om eenmaal per jaar op vakantie te gaan, "al kunnen we nooit voor lange tijd weg", voegt Anneke toe. DE N.B.B. De maandelijks terugkerende kontaktdagen van de N.B.B, worden door alledrie op prijs gesteld en regelmatig bezocht. Allereerst om de kontakten met collega-exploitanten en verhuurders te onderhouden, maar ook om 'ns heerlijk, ongestoord van film te kunnen genieten. Wat betekent de Bond verder voor hen als onafhankelijke exploitanten? Anneke, Jos en Gery zijn het erover eens dat de Bond een zekere be scherming biedt, en wel tegen de vestiging van nieuwe exploitaties in de directe omgeving. En verder? Tja, ze vragen zich eerlijk gezegd allemaal wel eens af waar ze contributie voor betalen. Algemeen be staat het gevoel door de Bond niet 100% serieus genomen te wor den, niet gehoord te worden, mede doordat hun bedrijven in de grensprovincies gevestigd zijn. Gery: "Toen er in het hele land bill boards geplaatst werden, werd Zeeuws-Vlaanderen overgeslagen. Te ver weg!" Ook wordt er naar hun mening vanuit de Bond te weinig duidelijke in formatie verstrekt. Als voorbeeld wordt de reorganisatie van de Bond genoemd. Ondanks vergaderingen blijft er bij hen grote onduidelijk heid bestaan. Jos: "Het moet toch kort en helder uit te leggen zijn. Er wordt zo vaag over gedaan! Vragen worden beantwoord met verwij zingen naar dikke pakken notulen en verslagen." Algemeen is ook de klacht, dat de Bond moeilijk bereikbaar is. Tele foontjes en aangetekende brieven blijven onbeantwoord. SERVICEVERLENING VOOROP De samenwerking met de verhuurkantoren is over het algemeen goed. Zowel Stadskanaal, Leeuwarden als Hulst hebben regelmatig première-voorstellingen. Wel zijn de dames van mening dat zij zelf vaak nauwkeuriger dan de verhuurder kunnen bepalen wat een film zal gaan doen. Zij kennen immers beter dan wie ook het publiek in hun regio! Jos: "Soms wil een verhuurder een film alleen in de grote zaal, terwijl ik weet dat juist d!e film het in de kleine zaal beter zal doen. Dan is het buigen of barsten: of in de grote zaal of helemaal niet." Ze zitten er niet zo mee, dat ze niet 'het neusje van de zalm' krijgen. Gery is sowieso meer gericht op wat er in België, met name Antwer pen, draait of gaat draaien. "En", merkt Anneke op, "als je uitste kende service verleent, komen de mensen toch wel!" Gery en Jos stemmen hier volkomen mee in. Alledrie doen ze hun uiterste best om het de bezoekers naar de zin te maken en een plezierige avond te bezorgen. Zo heeft Anneke bijvoorbeeld tijdens de gehele film bedie ning in de zaal, zodat de pauze overbodig wordt. De stoelen zijn voor zien van een tafeltje en een lichtknopje om duidelijk aan te geven 13

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 13