DE SPEELFILM ALS MARKETINGINSTRUMENT Filmsponsoring moet onderdeel marketing mix worden ADO-MEDIAPRIJS De roep van bijna alle Nederlandse regisseurs om meer geld voor de speelfilmindustrie is bekend. Maar zij zien filmsponsoring in het al gemeen nog steeds niet als een echt structureel financieringsmiddel voor diezelfde films. Uitzonderingen zijn waarschijnlijk alleen Dick Maas en Laurens Geels van First Floor Productions. Met successen als Flodder en Amsterdamned hebben zij zowel bij publiek als bij sponsors een naam opgebouwd. Ze blijven bereid mogelijkheden te zoeken in scenario's om die sponsors inderdaad aan hun trekken te laten komen Zonder aantasting van hun artistieke vrijheid, dat wel. Het blijven overduidelijk films met het stempel Maas/Geels erop. Maas is zich bewust van de omschrijving van Hoevers, dat sponso ring berust op een zakelijke overweging waardoor beide partijen hun voordeel kunnen halen. De kans ligt binnen de reclamewereld waar een groeiende roep merkbaar is naar nieuwe, betaalbare, maar origi nele en effectieve middelen om met doelgroepen te communiceren. Regisseur/producent Frans Rasker blijft vasthouden aan het al eer der gehanteerde criterium van 5%. Hij denkt ook niet dat er per films meer mogelijkheden zijn. "De onzekerheid over het succes van een film maakt een groter percentage sponsoring onmogelijk in mijn vi sie. Het is meer een potje voor leuke dingen." ONZEKERHEID Ook Rasker maakt daarbij, net als Van Dommelen (zie vorig artikel in deze serie), gebruik van een Amerikaans voorbeeld om de onzeker heid van het succes van een film aan te geven. Snoepjesfabrikant M M zag niets in ruimte-snoepjes voor de sponsoring van £7van Steven Spielberg. Dat het bedrijf zich vergiste, is al snel duidelijk ge worden: £7is de meest succesvolle film aller tijden. Maar het illu streert wèl de onzekerheid die aan beide zijden heerst. Producent René Solleveld en regisseur Rudolf van de Berg van De Avonden denken dat er best nog wel meer uit sponsoring te halen valt. In plaats van f25.000,- per sponsor, zoals voor De Avonden; denkt Solleveld per sponsor drie of vier bedrijven of instellingen per film, die f200.000,- per sponsor beschikbaar kunnen stellen. Van den Berg maakt daarbij nog de aantekening dat de kwaliteit van sce nario's over de hele linie moet verbeteren om de sponsors echt te kunnen overtuigen en over te gaan tot de zakelijke overeenkomst. Daarbij moet de speelfilmindustrie hard werken aan het waarmaken van wat sponsoring-intermediair Victor Tiebosch in een eerder arti kel in FILM ook al constateerde: een goede Nederlandse film bereikt in de bioscoop, in de videotheek en op termijn op televisie een zeer groot gedeelte van de Nederlandse bevolking. Er is zeer veel vraag naar en de waardering voor Nederlandse film neemt nog steeds toe. Tiebosch: "Dat moetje aan ondernemers overbrengen, zodat ze niet naar RTL Véronique rennen voor een introductie van een produkt in een consumentenprogramma. Ze moeten de speelfilm als marke- ting-instrument leren kennen." MARKETING MIX Solleveld wil graag meehelpen om bedrijven te overtuigen hoe groot het bereik van die Nederlandse speelfilm dan wel is. Dat voor de re- clamebureau's een speelfilm onderdeel van de marketing mix kan zijn, lijkt een duidelijke zaak. Grolsch en Fiat hebben via hun campag nes rondom Amsterdamned - uitgedacht door de reclamebureau's - zeer veel publiek bereikt, dat anders nooit met de betreffende merken in contact was gekomen. Het lijkt er op dat bedrijven zoals Grolsch niet meer toevallig in de sponsoring terecht zijn gekomen. Hoewel Nibbit bij de eerste film van Theo en Thea (en de ontmaskering van het tenenkaasimperium) toch toevallig in de picture kwam. Maar wie heeft ooit stilgestaan bij het Centraal Bureau voor deTuin- bouwveilingen als sponsor voor De/4i/o/7ate/7? De nadruk ligt daarbij op de appel. In de film komt regelmatig de fruitschaal in beeld, waar van een appel wordt gepakt, die vervolgens wordt gegeten. Het CBT komt met een promotie-actie rond de Nederlandse appel, waarbij ook aan de film wordt gerefereerd. Regisseur Van den Berg heeft zich bij het maken van de film verge wist van de afspraken die er met de sponsor zijn gemaakt. Bij zijn vo rige film, Zoeken naar Eileen, was hij in botsing gekomen met de sponsor en producent, die achter zijn rug om aan een scène hadden zitten schrappen en veranderen. Die aanval op de stijl van zijn film heeft hij toen afgeslagen en herhaling wilde hij bij De Avonden ver mijden: "Als er goede afspraken liggen en ik krijg ook nog de tijd om over een mogelijk natuurlijk shot voor de sponsor na te denken, heb ik er niets op tegen. Dan zorg ik ervoor dat een produkt in beeld komt op een wijze die niet onnatuurlijk aandoet". Getuige de shots van de appels in de film zijn daarover zeker goede afspraken gemaakt. Ook Hoevers legt daar in zijn onderzoek nog de nadruk op: de film kan in zoverre boodschappen bevatten van sponsors, dat ze de bood schappen van de filmmakers niet aantasten en in de film passen. Wanneer mensen het idee krijgen dat ze naar een veredelde reclame film kijken, kan de uiting van de sponsor een hoop aversie oproepen. Naast aanvullende campagnes op de televisie en in kranten en tijd schriften zijn in sommige gevallen ook in de bioscoop extra aan dachtspunten mogelijk. Een stand in de foyer, uitdelen van shirts of stickers met de film- en sponsornaam, een prijsvraag waarbij het in schrijfformulier te krijgen is bij het kopen van een kaartje voor de film. De bioscoopreclamebedrijven willen graag meedenken over en meewerken aan deze onderdelen van de marketing mix. Leen Versluis Redstone Groep In mei zal het ADO (Anti Diskriminatie Overleg) voor de derde maal de ADO-mediaprijs toekennen aan een persoon of organi satie, die zich in de periode 1 september 1987 t/m 31 december 1989 via radio, televisie of film bijzonder verdienstelijk heeft ge maakt voor het presenteren van een evenwichtig beeld van mi granten in de Nederlandse media. Programmamakers, filmers en journalisten worden verzocht materiaal in te zenden. De inzendtermijn voor de ADO-Mediaprijs 1990 sluit 20 april a.s. Voor meer informatie en aanmeldingsformulieren kunt u zich wenden tot: Stichting ADO, Postbus 596, 3500 AN Utrecht. Tel: 030-322417 27

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 30