VAP-PERSVIEWING APRIL Hoewel het aantal vertoonde programma's tijdens de persviewing van 5 april jl. slechts vier betrof, waren ze stuk voor stuk de moeite waard. Het zijn twee videoprodukties en twee films gemaakt door leden van de Verenigde Audiovisuele Produktiebedrijven (VAP). HEINZ EFC Videoprodukties opende de rij met het corporate image video programma "Heinz" in opdracht van de voedingsmiddelenfabrikant met dezelfde naam. Tijdens het programma werpt de kijker een blik achter de schermen en ziet wat er allemaal komt kijken vóór de pro- dukten van Heinz in de winkel liggen. Het programma is bedoeld ter kennismaking met het bedrijf en de organisatie Heinz en wordt ver toond aan nieuwe en bestaande relaties en aan hun achterban. Met opzet is gekozen voor een aanpak van heden en toekomst en is de historie achterwege gelaten. "Heinz" is een programma dat aan helderheid niets te wensen overlaat en dat Heinz als A-merk fabrikant duidelijk naar voren laat komen. Inmiddels hebben zo'n 2.000 medewerkers, inclusief hun gezinsle den, het programma tijdens personeelsavonden gezien. Het opname-materiaal is BVU SP, de produktiekosten voor dit 11 mi nuten durende programma bedragen f 40.000,--. Het scenario is van Marti Kootstra en Theo Prinsen, de laatste tekende eveneens voorde regie. EEN KOUDE DOUCHE Hoe pak je een ingewikkeld en abstract onderwerp als pensioenrege lingen zo aan dat het toch een te behappen, onderhoudend geheel wordt? Voor dat probleem stond producent Leo Schepman Audio Vi- suals toen hij gevraagd werd om een voorlichtingsprogramma te ma ken voor het Bureau Voorlichting Verzekering van de Nederlandse Vereniging voor Levensverzekeraars (NVL). De bedoeling van het programma, dat een onderdeel vormt van lezin gen over pensioenregelingen, is jonge ondernemers wijzen op het belang van een goede pensioenregeling voor personeelsleden. Sce narioschrijvers Peter Móricke en Leo Schepman kozen voor een ge dramatiseerd verhaal met als titel "Een koude douche", waarin een ondernemer wordt geconfronteerd met een sollicitant die informeert naar een eventuele pensioenregeling. Die blijkt erom allerlei redenen (geld, andere prioriteiten) niet te zijn. Na een partijtje squash bespreekt de ondernemer de kwestie onder de douche samen met een vriend, die hem niet weet te overreden. Tot hij besluit de sollicitant in dienst te nemen en moet vernemen dat deze voor een andere baan heeft gekozen. Met goed pensioen. Het opname-materiaal van dit 8 minuten durende programma is Be- tacam, de produktiekosten bedragen f 70.000,--. De regie was in handen van Hans Scheepmaker. SCHOUTEN WERKT BIJ SCHUITEMA Schuitema Groothandel is onlangs gestart met een uitgebreide in terne campagne die een bewustwordingsproces op gang moet bren gen ten aanzien van de kwaliteit van het werken bij dit bedrijf. Daarbij staat een positieve benadering van klanten en collega's centraal. Als eye-opener dient de film "Schouten werkt bij Schuitema" van produ cent Majoor Beishuizen, waarin op creatieve en kritische wijze het werken bij Schuitema aan de kaak wordt gesteld. Het programma kreeg de vorm van een musical waarin Tineke Schouten alle 1.500 medewerkers van Schuitema speelt. Haartegen- spelers zijn de anonieme stem van haar geweten en Clous van Me- chelen die op humoristische wijze ook de muzikale ondersteuning voor zijn rekening neemt. Aan het eind wordt Schuitema's directeur opgevoerd die samen met Tineke op de rand van haar bed een jui chend slotlied ten gehore brengt. Scenario en regie zijn in handen van Michiel Beishuizen, die met dit programma opnieuw heeft bewezen tot 'iets anders dan anders' in staat te zijn. De produktiekosten bedragen f 213.000,- voor een 20 minuten du rende 16mmfilm. GEEN ZORGEN, HET IS EEN VOLVO Scenarioschrijver Henjo Guitjens van Toonder Studio's bedacht de oplossing voor een drie-talen versie van een film over de veiligheid van Volvo's uit de 400-serie. De spelers in "Geen zorgen, het is een Volvo" zijn sprekende dummy's (op mensen lijkende poppen), die botsproeven uitvoeren met Volvo's uit de 400-serie. Het programma toont aan dat de veiligheid van inzittenden bij het ontwikkelen van deze kleinere Volvo's voorop heeft gestaan. De doel groep wordt gevormd door potentiële kopers, bezoekers aan de fa briek in Bomen de vakpers. De sprekende dummy's weten de kijker, desgewenst in alle talen, er van te overtuigen dat de 400-serie net zo veilig is als andere Volvo's. De door Peter Alsemgeest geregisseerde 35mm film wordt vertoond in eigen presentatie-ruimten bij Volvo en op video aan de dealers ver strekt. De produktiekosten van deze 9 minuten durende film bedragen f 195.000,— José Henderikx NIEUWE VAP-LEDEN Op advies van de ballotagecommissie heeft het VAP-bestuur de vol gende produktiebedrijven als nieuwe leden toegelaten: BSO/Business Communications, Mevrouw C.M.Keulen, Postbus 8348, 3503 RH Utrecht, tel. 030-911911, fax 030-949010. Case Communicatie Consulants, De Heer C.Morsch, Postbus 39, 3730 AA De Bilt, tel. 030-202824, fax 030-201084. HCQ Audiovisuals, De Heer C.Quakkelaar, Postbus 40045, 8004 DA Zwolle, tel. 05299-610. Pum Rote Produkties, De Heer RRote, Huizerweg 25, 1261 AS Blaricum, tel. 02153-16316, fax 02153-16332. 31

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 30