PROMOTION CANNES MEMO CANNES 1990 - 43e FESTIVAL INTERNATIONAL DU FILM EEN PRIJS DE SLAAPKAMER van Maarten Koopman kreeg de 1ste Prijs van Jury. Tot onze grote vreugde was voor het eerst in lange tijd de Neder landse film vertegenwoordigd op de prijsuitreiking van de competi tie van het Festival van Cannes op maandagavond 21 mei. waren eigenlijk al een beetje tevreden dat er voor het eerst in lange tijd weer eens een Neder landse Film in de competitie mee mocht doen, dat dit een film van slechts èèn minuut was die in het korte-film competitie meedeed maakte niet veel uit. Toen het korte-film programma officieel vertoond werd voor een volle zaal was al merkbaar dat het publiek veel waardering had voor dit juweeltje. De Slaapkamer werd als achtste vertoond na een aantal matige korte films.die dan ook zeer mati ge reacties opriepen. De Slaapkamer gaat over het doek enmen reageerde ovationeel! De aanwezige Nederlanders waar onder de maker en producent, Maarten Koopman en Orlow Seunke, kregen een beetje het gevoel dat er wel eens een prijs in zou kunnen zitten. Hetgeen op maandagmiddag be vestigd werd door een telefoontje van de organisatie op onze stand met het verzoek of er die avond iemand in de grote zaal bij de prijs uitreiking aanwezig zou kunnen zijn. Welke prijs er eventueel gewon nen was werd niet bekend ge maakt, Cannes is tegenwoordig zeer strikt in het bekend maken van prijswinnaars, dit gebeurd echt pas op het moment van uit reiking. Helaas was Maarten Koopman al op zondag teruggereisd,zodat ondergetekende de prijs in ont vangst moest nemen, een span nende aangelegenheid op zo'n toneel voor die grote zaal die vol ledig vol zat. Holland Film Promotion wil langs deze weg nogmaals, namens het hele Nederlandse Filmbedrijf, Maarten Koopman en Orlow Seun ke hartelijk feliciteren met dit fan tastische resultaat. Wij gaan proberen om volgend jaar meer Nederlandse minuten in de competitie van Cannes te gen. DE STAND Zoals de laatste jaren gebruikelijk was Holland Film Promotion weer present met een stand op de Film- markt. De voorbereidingen voor die aan wezigheid beginnen eigenlijk al in augustus met de reservering van de standruimte, door zo vroeg te reserveren zijn wij verzekerd van dezelfde goede plaats in de mark- truimte op niveau -1 van het festi valpaleis. Deze ruimte heet in de internatio nale wandelgangen "De Bunker", een naam die ontstond toen het nieuwe festivalpaleis voor het eerst gebruikt werd en er in ni veau -1 geen spoortje daglicht te bespeuren was..en dat in het vaak zonnige Cannes. Na de vele klachten werd er het volgende jaar een opening ge maakt waardoor er toch nog enig daglicht te bespeuren valt, de naam Bunker bleef echter. Onze goede plek in deze ruimte bevindt zich vlak bij dit daglicht gat en bij de koffieshop waar alle serieuze bezoekers na het zien van een film even komen uitblazen dus komt men automatisch langs onze stand. Op grond van de opgedane erva ringen op de vorige festivals in Cannes en Berlijn werd dit jaar besloten om de stand anders op te zetten, we beschikken gelukkig over een flexibele stand en heb ben zeer aktieve en positieve me dewerking van de mensen van het Ministerie van Buitenlandse zaken die de stand vervoeren en helpen opbouwen. Zo bleek in de praktijk dat er dui delijk behoefte bestond aan een ruimte waarin men rustig video banden kon bekijken en waarin men een rustig gesprek kon voe ren. Het bleek mogelijk een halfo pen ruimte te creëren die voldeed aan die wensen zonder al te veel in te grijpen in de presentatie-, en communicatiewaarde van de stand als geheel. In de praktijk bleek deze opzet zeer goed te voldoen. De stand fungeerde als gebruike lijk als communicatiepunt voor alle aanwezige Nederlanders en als in formatiepunt voor alle buitenland se relaties en belangstellenden. De Nederlandse delegatie bestond dit jaar weer uit een aantal distri buteurs die komen kijken naar voor hen mogelijk interessante films, daarnaast een aantal pro ducenten die met of zonder bui tenlandse agenten trachten om hun meest recente films aan de man te brengen,hierbij worden zij zoveel mogelijk geholpen door onze marktscreenings en informa tiebrochures. Een grote groep landgenoten be staat uit journalisten die trachten om zoveel mogelijk interviews en achtergrondverhalen te verzame len rond de nieuwe in Cannes ge presenteerde films. De laatste groep Nederlanders, die helaas steeds kleiner wordt,bestaat uit exploitanten die het komende film- aanbod komen bekijken. De attentiewaarde van onze stand werd ook dit jaar weer positief beïnvloed door de door TITRA gesponsorde tassen,die zo als gebruikelijk weer gretig aftrek vonden (2500 tassen in tien da gen). De prachtige paraplu's van TITRA (dit jaar donkerblauw) hebben wij "helaas" niet kunnen gebruiken voor promotionele doeleinden, eenvoudig omdat het niet regen de. Naast het informatie-materiaal,de beschikbare videobanden, de screenings in de Star-bioscoop werd ook dit jaar weer een party gegeven op Plage Ondine. Foto's elders in dit nummer. De ontvangst was opnieuw een groot succes, het enige probleem van onze party is dat deze happe ning een zo goede naam heeft dat vrijwel alle genodigden ook daad werkelijk komen en heel lang blij ven. Het was dus zeer druk. In het volgende nummer van FILM komen wij nader op Cannes'90 terug. F. de Haas 21

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 19