Zoftuuth 'k fredacAóe... Bioscoop-, theater-, schouwburg en congresmeubilair MEER WETEN? geweest. Een offerte van de Cinecitta-Studio's bleek veel voorde liger te zijn, zodat besloten was de film in Rome op te nemen. Dit besluit had al bij voorbaat een 'anti- De Drie Wensen' perscam pagne tot gevolg gehad. Het was de tijd van 'Koop Nederlands waar, dan helpen wij elkaar!'. Daarbij kwam nog een politiek facet. In Italië was Mussolini aan de macht en dat betekende in wezen een bijne totale boycot voor wat betreft reclame en publiciteit en een hetze in een groot aantal dag- en weekbladen. De film was beslist niet slecht, mede dankzij de regie van Kurt Gerron en het spel van Annie van Duin, Guus Oster, Jan Teulings, Herman Bouber, A.M. de Jong, Piet Bron en Mimi Boesnach. Deze rol heeft Annie van Duin wel haar populariteit als actrice gekost. "De Drie Wensen" ging eind 1938 in première in Metropole Palace in Den Haag. De exploitant van dit theater, A.G. van Tol, een showman pur sang, had voorgesteld om voor de reclamecam pagne te zorgen, er daarbij op speculerend dat zijn naam en de reputatie van zijn theater de effecten van de negatieve publiciteit zouden neutraliseren. Als bijzondere stunt had hij iets bedacht wat tot dan toe voor een film nog niet in praktijk was gebracht. Hij had een reclamevliegtuig gehuurd met reclamestroken voor de film. Het resultaat was nihil. De film werd een debacle, niet aleen wat de recette betreft, maar ook de filmhuur uit de première, twee weken, was op basis van 30% negatief f 4.226,80! Voor die tijd een enorme strop. Het enige positieve effect voor de filmverhuurders was dat men vanaf dat moment aan de heer van Tol nooit meer carte blanche heeft gegeven waar het de publiciteitskosten voor een première betrof. Afgezien van het uit de hand lopen van die kosten was het ook niet geheel duidelijk of al de ingediende rekeningen ook inderdaad op "De Drie Wensen" betrekking hebben gehad. Het netto resultaat van de distributie van deze film was een verlies van ruim f 45.000,—. Het betekende bijna het faillissement van Odeon-Film, maar ge lukkig was in datzelfde jaar een kontrakt gesloten met Republic Pictures, met de eerste John Wayne-films, met Roy Rogers, Gene Autrey, Allan Lane, Tom Mix, Herman Brix en nog een aantal, later beroemd geworden acteurs en actrices. De opbrengst van dat produkt compenseerde het verlies groten deels. Maar de lust tot produceren was Odeon-Film wel vergaan F.P. van den Berg Apollo Kaatsheuvel, een dolfijn theater, geheel gerenoveerd en verbouwd. Wilt u het resultaat zien? Peperstraat 25 Kaatsheuvel 04167-72100 Architectuur en inrichting door de samenwerkende buro's: Bart Kerkhofs architekt avb bna Tuinstraat 73 Tilburg 013-430774 Boerrigter van Cauteren Stuyvesantplein 4 Tilburg 013-440096 Bart Kerkhofs renoveerde eerder de tilburgse bioscopen Harmonie I &2 (I983) en Cinecitta I (I988) Boekenbonnen, platenbonnen, theaterbonnen, W-bonnen, bloe menbonnen dienen vaak als beloning voor kleine bewezen dien sten, die men liever niet in contanten wil honoreren. Waarom maken filmproducenten niet gebruik van bioskoopbonnen in plaats van de obligate fles wijn of de verwelkende bloemen? Showroom, verkoop en informatiecentrum Bemuurde Weerd O.Z. 10, 3514 AN Utrecht Telefoon 030 - 730666 718448 717213 26 EIM

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 24