CONCLUSIE
De verschuiving van het begin van de speelweek naar de vrijdag
heeft voor de drie grote steden, Amsterdam, Rotterdam en Den
Haag in een negatief effekt geresulteerd van een kleine vier
procent. Op basis van de bezoekcijfers in 1989 zou dit een
bezoekverlies van 190.000 bezoekers hebben betekend. Utrecht,
Nijmegen en Groningen geven gezamelijk een bezoekverlies te
zien van 0,46% en voor de overige steden bedraagt het bezoek
verlies 0,11%.
In zijn totaliteit gezien is het verwachtte effekt niet opgetreden,
maar zelfs negatief, vooral waar het premierefilms betreft.
Het verschil in bezoekverlies in de drie grootste steden is waar
schijnlijk ook toe te schrijven aan het feit, dat het publiek aldaar
zich eerder laat voorlichten door de dagbladen, terwijl in de
andere steden de informatie verkregen via de veelal op woensdag
en donderdag verschijnende huis-aan-huis-bladen aanzienlijk
groter is.
Het terugkeren naar de donderdag als het begin van de speelweek
derhalve een voor de hand liggende conclusie.
WEEKEINDE-CIJFERS
Daarvoor pleiten nog een aantal argumenten, welke niet bij het
onderzoek betrokken zijn geweest, maar stammen uit de praktijk.
Het weekeinde-resultaat bepaalt in de meeste gevallen de levens
duur van de film. Prolongatiebeslissingen zijn nu afhankelijk van
de cijfers van drie dagen. Maar er zijn nu eenmaal films welke in
de weekdagen beter lopen dan tijdens het weekend. De 'donder
dagervaring1 gaat nu verloren. Films, die op de weekdagen
aanzienlijk beter lopen, krijgen minder kans. Het ontneemt een
film een potentieel aanwezig publiek om nog maar niet te spreken
van kapitaalvernietiging.
De haalbaarheid van het argument dat de programmatiebeslis-
singen op dinsdag- i.p.v. maandagmorgen genomen dienen te
worden wordt teniet gedaan door de advertentiedeadline van de
huis-aan-huis bladen. Zij moeten uiterlijk maandagavond de
gegevens voor de agenda's als voor de advertenties weten.
Tot slot betekent het afleveren van de kopieën op vrijdag bij de
bioscopen, dat vaak op zaterdag nog auto's door het land snellen
om 'ongelukken' in de verzending op te lossen c.q. operateurs het
weekeinde bezig moeten zijn kopieën van mindere kwaliteit op te
lappen.
Gezien het rumoer dat het verzoek van de M.P.E.A.A. veroorzaakte
in de bedrijfstak is het nu makkelijk smalend te reageren. Een
verwerpelijke benadering. Stel, dat het effekt wezenlijk positief
was geweest? Nu weten wij tenminste zeker dat het geen enkel
effect had. Dat is jammer, maar een negatieve bevestiging kan
daardoor toch positief zijn.
INTERNATIONAAL
Tenslotte is het begin van de speelweek tijdens de internationale
bijeenkomsten, welke altijd tijdens het Festival van Cannes plaats
vinden, ook uitvoerig aan de orde geweest.
Ook Frankrijk en Duitsland zijn door de M.P.E.A.A. benaderd om
de speelweek naar de vrijdag te verschuiven. De resultaten in
Nederland, vastgelegd in "Evaluatie van de verschuiving van het
begin van de speelweek naar vrijdag per 1 januari 1989" wordt nu
door de overkoepelende organisaties in deze landen uitvoerig
bestudeerd.
EERSTE JURYPRIJS voor MAARTEN KOOPMAN
DE SLAAPKAMER van MAARTEN KOOPMAN (38) werd tijdens
het afgelopen Filmfestival van Cannes onderscheiden met de
Eerste Juryprijs. Deze èèn minuut durende film laat zien de
totstandkoming van Vincent van Gogh's schilderij De Slaapka
mer.
Het is bijzonder lang geleden dat een Nederlandse film tijdens
het Festival van Cannes een prijs kreeg uitgereikt.
OSCAR voor ALASKA
Op 10 juni werd tijdens de Student Film Awards Ceremony in Los
Angeles de eindexamenfilm ALASKA van MIKE van DIEM be
kroond met de Oscar voor de beste studentenfilm. ALASKA, met
WILLEM NIJHOLT, MAEVE van der STEEN en COEN van VRIJ-
BERGHE de CONINGH werd geproduceerd door de Nederlandse
Film en Televisie Academie i.s.m. de NOS. Vorig jaar ontving
ALASKA een Gouden Kalf voor de beste korte speelfilm en viel in
de prijzen tijdens festivals in Montreal en Tours.
SONY VIDEO AWARD
Op 17 mei werd voor de negende maal de Sony Video Award
uitgereikt. In het Amsterdamse Tuschinski Theater ontving LOUIS
van GASTEREN deze jaarlijkse onderscheiding voor de 58 minu
ten durende produktie EEN ZAAK VAN NIVEAU - 1000 jaar
Nederlandse waterhuishouding. Dezelfde produktie werd op 8
juni bekroond met de Gold Camera Award tijdens het 23e US
Industrial Film Video Festival.
GOUD VOOR CADANS
PIETER-RIM de KROON's film CADANS, gemaakt ter gelegenheid
van het 150-jarig bestaan van de Nederlandse Spoorwegen, werd
eveneens onderscheiden met de Gold Camera Award tijdens het
23e US Industrial Film Video Festival.
CLOECK EN MOEDIGH IN BELGISCHE HANDEN
HCS Technology (Den Bosch) heeft de aandelen van Cloeck en
Moedigh, welke zij in 1987 verwierf, verkocht aan het Belgische
bioscoopreklamebedrijf van Dam (15%) en Cinema Publicitè
Belgique. Paul Lem blijft directeur van Kloeck en Moedigh, dat
vorig jaar een omzet met bioscoopreklame haalde van f 9,5
miljoen via 60% van de Nederlandse bioscopen. De totale omzet
in Nederland van bioscoopreklame bedroeg in 1989 f 13 miljoen.
Voor 50% zijn de aandelen van Cinema Publicitè Belgique in
handen van het Franse bedrijf Mediavision, waarin o.m. Pathè een
belang heeft, de andere 50% is in bezit van Circuit A.
INGMAR BERGMAN, die altijd kategorisch heeft geweigerd zit
ting te nemen in een filmjury, zal als president van de European
Cinema Society (ECS), de jury voorzitten, die bepaalt aan welke
films de European Film Awards worden toegekend. De ECS, in
1989 opgericht door filmmakers uit 17 Europese landen, zal de
Europese filmprijzen uitreiken op 2 december 1990 in Glasgow,
de culturele hoofdstad van Europa dit jaar.
6