CONCLUSIE De verschuiving van het begin van de speelweek naar de vrijdag heeft voor de drie grote steden, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag in een negatief effekt geresulteerd van een kleine vier procent. Op basis van de bezoekcijfers in 1989 zou dit een bezoekverlies van 190.000 bezoekers hebben betekend. Utrecht, Nijmegen en Groningen geven gezamelijk een bezoekverlies te zien van 0,46% en voor de overige steden bedraagt het bezoek verlies 0,11%. In zijn totaliteit gezien is het verwachtte effekt niet opgetreden, maar zelfs negatief, vooral waar het premierefilms betreft. Het verschil in bezoekverlies in de drie grootste steden is waar schijnlijk ook toe te schrijven aan het feit, dat het publiek aldaar zich eerder laat voorlichten door de dagbladen, terwijl in de andere steden de informatie verkregen via de veelal op woensdag en donderdag verschijnende huis-aan-huis-bladen aanzienlijk groter is. Het terugkeren naar de donderdag als het begin van de speelweek derhalve een voor de hand liggende conclusie. WEEKEINDE-CIJFERS Daarvoor pleiten nog een aantal argumenten, welke niet bij het onderzoek betrokken zijn geweest, maar stammen uit de praktijk. Het weekeinde-resultaat bepaalt in de meeste gevallen de levens duur van de film. Prolongatiebeslissingen zijn nu afhankelijk van de cijfers van drie dagen. Maar er zijn nu eenmaal films welke in de weekdagen beter lopen dan tijdens het weekend. De 'donder dagervaring1 gaat nu verloren. Films, die op de weekdagen aanzienlijk beter lopen, krijgen minder kans. Het ontneemt een film een potentieel aanwezig publiek om nog maar niet te spreken van kapitaalvernietiging. De haalbaarheid van het argument dat de programmatiebeslis- singen op dinsdag- i.p.v. maandagmorgen genomen dienen te worden wordt teniet gedaan door de advertentiedeadline van de huis-aan-huis bladen. Zij moeten uiterlijk maandagavond de gegevens voor de agenda's als voor de advertenties weten. Tot slot betekent het afleveren van de kopieën op vrijdag bij de bioscopen, dat vaak op zaterdag nog auto's door het land snellen om 'ongelukken' in de verzending op te lossen c.q. operateurs het weekeinde bezig moeten zijn kopieën van mindere kwaliteit op te lappen. Gezien het rumoer dat het verzoek van de M.P.E.A.A. veroorzaakte in de bedrijfstak is het nu makkelijk smalend te reageren. Een verwerpelijke benadering. Stel, dat het effekt wezenlijk positief was geweest? Nu weten wij tenminste zeker dat het geen enkel effect had. Dat is jammer, maar een negatieve bevestiging kan daardoor toch positief zijn. INTERNATIONAAL Tenslotte is het begin van de speelweek tijdens de internationale bijeenkomsten, welke altijd tijdens het Festival van Cannes plaats vinden, ook uitvoerig aan de orde geweest. Ook Frankrijk en Duitsland zijn door de M.P.E.A.A. benaderd om de speelweek naar de vrijdag te verschuiven. De resultaten in Nederland, vastgelegd in "Evaluatie van de verschuiving van het begin van de speelweek naar vrijdag per 1 januari 1989" wordt nu door de overkoepelende organisaties in deze landen uitvoerig bestudeerd. EERSTE JURYPRIJS voor MAARTEN KOOPMAN DE SLAAPKAMER van MAARTEN KOOPMAN (38) werd tijdens het afgelopen Filmfestival van Cannes onderscheiden met de Eerste Juryprijs. Deze èèn minuut durende film laat zien de totstandkoming van Vincent van Gogh's schilderij De Slaapka mer. Het is bijzonder lang geleden dat een Nederlandse film tijdens het Festival van Cannes een prijs kreeg uitgereikt. OSCAR voor ALASKA Op 10 juni werd tijdens de Student Film Awards Ceremony in Los Angeles de eindexamenfilm ALASKA van MIKE van DIEM be kroond met de Oscar voor de beste studentenfilm. ALASKA, met WILLEM NIJHOLT, MAEVE van der STEEN en COEN van VRIJ- BERGHE de CONINGH werd geproduceerd door de Nederlandse Film en Televisie Academie i.s.m. de NOS. Vorig jaar ontving ALASKA een Gouden Kalf voor de beste korte speelfilm en viel in de prijzen tijdens festivals in Montreal en Tours. SONY VIDEO AWARD Op 17 mei werd voor de negende maal de Sony Video Award uitgereikt. In het Amsterdamse Tuschinski Theater ontving LOUIS van GASTEREN deze jaarlijkse onderscheiding voor de 58 minu ten durende produktie EEN ZAAK VAN NIVEAU - 1000 jaar Nederlandse waterhuishouding. Dezelfde produktie werd op 8 juni bekroond met de Gold Camera Award tijdens het 23e US Industrial Film Video Festival. GOUD VOOR CADANS PIETER-RIM de KROON's film CADANS, gemaakt ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van de Nederlandse Spoorwegen, werd eveneens onderscheiden met de Gold Camera Award tijdens het 23e US Industrial Film Video Festival. CLOECK EN MOEDIGH IN BELGISCHE HANDEN HCS Technology (Den Bosch) heeft de aandelen van Cloeck en Moedigh, welke zij in 1987 verwierf, verkocht aan het Belgische bioscoopreklamebedrijf van Dam (15%) en Cinema Publicitè Belgique. Paul Lem blijft directeur van Kloeck en Moedigh, dat vorig jaar een omzet met bioscoopreklame haalde van f 9,5 miljoen via 60% van de Nederlandse bioscopen. De totale omzet in Nederland van bioscoopreklame bedroeg in 1989 f 13 miljoen. Voor 50% zijn de aandelen van Cinema Publicitè Belgique in handen van het Franse bedrijf Mediavision, waarin o.m. Pathè een belang heeft, de andere 50% is in bezit van Circuit A. INGMAR BERGMAN, die altijd kategorisch heeft geweigerd zit ting te nemen in een filmjury, zal als president van de European Cinema Society (ECS), de jury voorzitten, die bepaalt aan welke films de European Film Awards worden toegekend. De ECS, in 1989 opgericht door filmmakers uit 17 Europese landen, zal de Europese filmprijzen uitreiken op 2 december 1990 in Glasgow, de culturele hoofdstad van Europa dit jaar. 6

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 6