MISERE OP DE MARCHE C A W *4 S J 43rmr FESTIVAL INTERNATIONAL DU FILM Dit jaar tijdens het Festival van Cannes waren in- en verkopers het roerend eens: misère op de Marché. De markt, waar vraag en aanbod van velerlei genres elkaar treffen, vertoond in lokale bioskopen, in de talrijke zalen van het festivalpaleis (de Bunker) of te zien via monitoren in tot kantoren omgetoverde hotelka mers. En het aanbod, buiten de films welke in het Festival zelf waren geprogrammeerd, was dit jaar uitermate mager. Om het geringe aanbod van films geheel toe te schrijven aan de concurrerende invloed van de Los Angeles Filmmarket, die eind februari plaatsvond, gaat te ver. Reeds tien jaar vinden beide filmbeurzen in mei en februari plaats. En hoe vaak juichten na afloop de verkopers niet dat alle verkooprekords waren gebro ken. Andere factoren zijn debet aan de verschraling. De video-hausse in de meeste landen is voorbij. Deze markt heeft zich gestabiliseerd of loopt (nog steeds) terug, zoals in Nederland en Duitsland. Distributeurs concentreren zich uitslui tend nog op A-titels, d.w.z. films die zowel in de bioskopen als op video hoge commerciële ogen (kunnen) gooien, Films met klinkende namen. Deze films zijn schaars en ergo zeer kostbaar. Gezien de exorbitante gages, welke gerenommeerde acteurs en actrices bedingen en verkrijgen, behoeven ze nog maar weinig films te maken om toch hun status te kunnen blijven voeren. Onafhankelijke producenten ondervinden steeds meer moeilijk heden om financiers voor hun projecten te vinden doordat een aantal banken, w.o. Crédit Lyonnais, door déconfitures van eens toonaangevende produktiemaatschappijen minder toeschietelijk zijn geworden. Een reden temeer voor succesvolle producenten om hun onafhankelijke status op te geven voor de aanlokkelijke stroom dollars en beloftes van de major companies. Om het eigen risiko te beperken produceren de majors steeds minder films in eigen beheer, maar doen steeds meer een beroep op onafhankelijke producenten. Meer dan ooit bewegen de majors zich nu op die markten waar onafhankelijke verhuurders hun graantje trachten mee te pikken, want het openhouden van hun video-pipelines vereist zelfs meer titels dan hun bioscoopdistri butie. Twee weken voor het Festival trok MIP TV, eveneens in Cannes, 10.000 professionals. Een zes dagen durende televisiebeurs geheel geconcentreerd in de Bunker met een bedrijvigheid wel ke vergelijkbaar is met de Horecava. Op duizenden televisie toestellen konden series, documentaires en speelfilms worden bekeken. Tienduizenden uren programma's, die hun weg vinden naar de zich steeds verder uitbreidende televisiemarkten. Over de gehele wereld vinden enorme media-concentraties plaats van de media. Het samengaan van Time Inc. en Warner Bros, de acquisitie van Columbia Communicaties door Sony, is nog maar het begin. Steeds meer tv-stations of -netwerken zijn in een vroeg tijdig stadium betrokken bij de produktie van speelfilms c.q. hebben een eigen speelfilmafdeling gecreëerd om een hun pro- duktvoorziening veilig te stellen. De Amerikaanse majors, die naast hun speelfilmproduktie en - distributie een eigen televisiedivisie hebben, slaan hun tentakels uit naar Europa. Enerzijds omdat zij nog steeds vrezen voor Eu ropese quoteringssystemen, een stokpaardje van de Franse cul tuurminister Jack Lang, ter bescherming van de Europese fil mindustrie, anderzijds omdat de Europese televisiemarkt nog steeds in hoog tempo expandeert. Het slechten van de Berlijnse DU 10 Ai: l\ MA1 muur maakt deze markt nog groter. Daarnaast is de stroom van ECU's, bestemd ter injectie van een Europese industrie, een andere trekpleister. Niet alleen een expansie in het aantal sta tions c.q. kanalen, maar ook een toename van het aantal uren per kanaal. Zo is het slechts een kwestie van tijd, dat de zendge machtigden in Hilversum zullen besluiten 24 uur per dag te gaan uitzenden om de buitenlandse concurrentie het hoofd te kunnen bieden. De vraag naar speelfilms, relatief een goedkope wijze van pro grammering, zal dramatisch toenemen. Steeds meer speelfilms zullen door steeds minder maatschappijen worden vertegen woordigd. Een kompakte filmbeurs van een week, waar alles zich afspeelt in een gebouw, zoals de Los Angeles Filmmarkt of Mifed is strikt zakelijk gezien te prevaleren boven die van Cannes, waar vele kilometers liggen tussen de ene lokatie en de andere en de ver leiding van zonnige stranden, schaduwrijke terrasjes en gastro nomische geneugten. Blijft de vraag of er voldoende aanbod van speelfilms bestemd voor de bioskopen zal zijn om deze beurzen lonend te maken. Gezien de enorme invloed van de Amerikaan se majorcompanies is dat te betwijfelen. Het zou mij niet verbazen indien binnen enkele jaren er jaarlijks nog twee grote beurzen zullen worden gehouden, welke zich voornamelijk concentreren op televisieprodukten en tevens speel films voor bioscoop en video zullen aanbieden. Cannes kan zich dan weer manifesteren als een festival pur sang. WJAvR

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 9