UNIVERSAPRESSE b.v. Al meer dan 20 jaar gespecialiseerd in het afdrukken van foto's in kleur en zwart/wit van:- beelden uit akte of trailer - dia's - foto's - en natuurlijk van negatieven Ouderwets lage prijzen en een hoge kwaliteit Snelle levering; prijzen op aanvraag Steven Spielberg door zijn vriendje wordt gelokt, steeg na uit breng van de film met 65%. M&M's heeft het aanbod om die scè ne te sponsoren destijds laten liggen." Als voorbeeld van een geslaagde product-placement die via haar tot stand is gekomen haalt Phoebe de appels aan in de film DE AVONDEN (Praxino Pictures onder regie van Rudolf van den Berg): "Het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen was een sponsor bij DE AVONDEN. Vaak staat in de huiskamer van de fa milie Van Egters een schaaltje met fruit op tafel. Moeder geeft in een scène Frits ook een stukje appel met de woorden; "Hier toe jongen, neem een stukje appel, da's gezond." Waarschijnlijk heeft niemand in de zaal in de gaten gehad dat die appels gesponsord werden. Toch draagt het bij aan het image van de goede kwaliteit van Hollandse groente en fruit." De meest voor de hand liggende mogelijkheid voor sponsoring is natuurlijk de product-placement, het tonen van een produkt in de film of het tonen van een reclamebord van een bepaald merk, doordat een personage er langs loopt. Phoebe: "Ja het is vaak zo dat product-placement en sponsoring in één adem worden genoemd, maar het is zeker niet zo dat pro duct-placement de enige vorm van sponsoring is. Voor een be drijf kan het ook interessant zijn om naar buiten te treden als sponsor rondom de uitbreng van een film. Men kan bijvoorbeeld de promotiecampagne of de première van de film voor zijn reke ning nemen. Het bedrijf wordt dan in ruil daarvoor als speciale sponsor vermeld op de aftiteling of op het filmaffiche. Voor zo'n bedrijf is het ook interessant als ze bijvoorbeeld de videoband van de film als relatiegeschenk kunnen gebruiken, of als ze een exclu sieve voorvertoning in een mooie bioscoop aan hun personeel en relaties kunnen aanbieden. Zo zijn er heel veel mogelijkheden te bedenken, en die gebeuren ook regelmatig." Gesponsorde appels in "De Avonden" Op de vraag of die vormen van sponsoring nog wel aantrekkelijk zijn voor een bedrijf antwoordt ze bevestigend. "De publiciteit die een bedrijf kan krijgen door een filmsponsoring is betrekkelijk goedkoop. Je moet bedenken dat het één keer uit zenden van een sterspotje al gauw zo'n FL 30.000,-- kost. Dan praat je nog niet eens over het maken van zo'n filmpje. Voor een lager bedrag kan men hier dezelfde attentie voor een produkt ver krijgen en dat op een originele manier. Want Nederlandse speel films trekken meer publiek dan men soms veronderstelt. De hit CISKE DE RAT trok in absolute cijfers bijvoorbeeld meer publiek dan ET. van Steven Spielberg of de als zeer succesvol bekend staande James Bond-films." Ter illustratie noemt ze enige voor beelden van filmsponsoring, die zij onlangs heeft gerealiseerd. "Autobedrijf Volvo leende voor de duur van de produktie een luxe auto uit aan de film PROSPERO'S BOOKS, om steracteur Sir John Gielgud die de hoofdrol speelt van de set naar zijn hotel te brengen. Bij ELINE VERE is een make-uplijn betrokken die de huidverzorgingsprodukten en make-up op de set levert." Sinds kort heeft Phoebe Felen naast haar werk voor speelfilms een opdracht van het Nederlands Filmmuseum om een sponsor wervingsactie te begeleiden. Het museum, dat is gevestigd in een feeëriek pand in het Amsterdamse Vondelpark, zal voor de perio de van een jaar elders worden ondergebracht in verband met een verbouwing en renovatiewerkzaamheden. Als in september 1991 de deuren weer opengaan zal het museum meer filmzalen tellen. Phoebe vertelt hierover: "Er is subsidie voor de conservering van oude speelfilms, de nitraatfilms. Maar voor de aankleding van het gerenoveerde pand is extra geld nodig, er zijn heel leuke plannen. Ik ben ontzettend enthousiast over het filmmuseum, tenslotte het enige instituut hier waar alles is te vinden over de geschiedenis van de Nederlandse speelfilm. Hoe ziet volgens haar de toekomst er uit voor de filmsponsoring in Nederland? "De filmindustrie gaat hier de komende jaren steeds meer de Eu ropese kant op, er komen steeds meer internationale co-produk- ties. Het magische jaar 1992 heeft op de film ook zijn invloed. Bedrijven en filmproducenten kunnen daar hun voordeel mee doen. JVC presenteerde door middel van een beeld voor de begintitels de film MYSTERY TRAIN van Jim Jarmusch, een zeer sympathie ke vorm van sponsoring, waarom zou zoiets hier niet mogelijk zijn? Ik hoop dat zich in de komende jaren een meer consistent sponsoringbeleid zal ontwikkelen. Ik ben natuurlijk zelf ook een groot filmliefhebber. Als mede door de bijdrage van sponsors veel goede speelfilms gemaakt kunnen worden, lijkt me dat alleen maar positief." Annita Dekker (dus niet verknippen) Jan van Nassaustraat 40 2596 BT 's-Gravenhage Tel. 070-3.24.42.42 34

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 34