UNIVERSAPRESSE b.v.
Al meer dan 20 jaar
gespecialiseerd in het afdrukken
van foto's in kleur en zwart/wit
van:- beelden uit akte
of trailer
- dia's
- foto's
- en natuurlijk van negatieven
Ouderwets lage prijzen
en een hoge kwaliteit
Snelle levering; prijzen op aanvraag
Steven Spielberg door zijn vriendje wordt gelokt, steeg na uit
breng van de film met 65%. M&M's heeft het aanbod om die scè
ne te sponsoren destijds laten liggen."
Als voorbeeld van een geslaagde product-placement die via haar
tot stand is gekomen haalt Phoebe de appels aan in de film DE
AVONDEN (Praxino Pictures onder regie van Rudolf van den
Berg): "Het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen was een
sponsor bij DE AVONDEN. Vaak staat in de huiskamer van de fa
milie Van Egters een schaaltje met fruit op tafel. Moeder geeft in
een scène Frits ook een stukje appel met de woorden; "Hier toe
jongen, neem een stukje appel, da's gezond." Waarschijnlijk heeft
niemand in de zaal in de gaten gehad dat die appels gesponsord
werden. Toch draagt het bij aan het image van de goede kwaliteit
van Hollandse groente en fruit."
De meest voor de hand liggende mogelijkheid voor sponsoring is
natuurlijk de product-placement, het tonen van een produkt in de
film of het tonen van een reclamebord van een bepaald merk,
doordat een personage er langs loopt.
Phoebe: "Ja het is vaak zo dat product-placement en sponsoring
in één adem worden genoemd, maar het is zeker niet zo dat pro
duct-placement de enige vorm van sponsoring is. Voor een be
drijf kan het ook interessant zijn om naar buiten te treden als
sponsor rondom de uitbreng van een film. Men kan bijvoorbeeld
de promotiecampagne of de première van de film voor zijn reke
ning nemen. Het bedrijf wordt dan in ruil daarvoor als speciale
sponsor vermeld op de aftiteling of op het filmaffiche. Voor zo'n
bedrijf is het ook interessant als ze bijvoorbeeld de videoband van
de film als relatiegeschenk kunnen gebruiken, of als ze een exclu
sieve voorvertoning in een mooie bioscoop aan hun personeel en
relaties kunnen aanbieden. Zo zijn er heel veel mogelijkheden te
bedenken, en die gebeuren ook regelmatig."
Gesponsorde appels in "De Avonden"
Op de vraag of die vormen van sponsoring nog wel aantrekkelijk
zijn voor een bedrijf antwoordt ze bevestigend.
"De publiciteit die een bedrijf kan krijgen door een filmsponsoring
is betrekkelijk goedkoop. Je moet bedenken dat het één keer uit
zenden van een sterspotje al gauw zo'n FL 30.000,-- kost. Dan
praat je nog niet eens over het maken van zo'n filmpje. Voor een
lager bedrag kan men hier dezelfde attentie voor een produkt ver
krijgen en dat op een originele manier. Want Nederlandse speel
films trekken meer publiek dan men soms veronderstelt. De hit
CISKE DE RAT trok in absolute cijfers bijvoorbeeld meer publiek
dan ET. van Steven Spielberg of de als zeer succesvol bekend
staande James Bond-films." Ter illustratie noemt ze enige voor
beelden van filmsponsoring, die zij onlangs heeft gerealiseerd.
"Autobedrijf Volvo leende voor de duur van de produktie een luxe
auto uit aan de film PROSPERO'S BOOKS, om steracteur Sir
John Gielgud die de hoofdrol speelt van de set naar zijn hotel te
brengen. Bij ELINE VERE is een make-uplijn betrokken die de
huidverzorgingsprodukten en make-up op de set levert."
Sinds kort heeft Phoebe Felen naast haar werk voor speelfilms
een opdracht van het Nederlands Filmmuseum om een sponsor
wervingsactie te begeleiden. Het museum, dat is gevestigd in een
feeëriek pand in het Amsterdamse Vondelpark, zal voor de perio
de van een jaar elders worden ondergebracht in verband met een
verbouwing en renovatiewerkzaamheden. Als in september 1991
de deuren weer opengaan zal het museum meer filmzalen tellen.
Phoebe vertelt hierover: "Er is subsidie voor de conservering van
oude speelfilms, de nitraatfilms. Maar voor de aankleding van het
gerenoveerde pand is extra geld nodig, er zijn heel leuke plannen.
Ik ben ontzettend enthousiast over het filmmuseum, tenslotte het
enige instituut hier waar alles is te vinden over de geschiedenis
van de Nederlandse speelfilm.
Hoe ziet volgens haar de toekomst er uit voor de
filmsponsoring in Nederland?
"De filmindustrie gaat hier de komende jaren steeds meer de Eu
ropese kant op, er komen steeds meer internationale co-produk-
ties. Het magische jaar 1992 heeft op de film ook zijn invloed.
Bedrijven en filmproducenten kunnen daar hun voordeel mee
doen.
JVC presenteerde door middel van een beeld voor de begintitels
de film MYSTERY TRAIN van Jim Jarmusch, een zeer sympathie
ke vorm van sponsoring, waarom zou zoiets hier niet mogelijk
zijn? Ik hoop dat zich in de komende jaren een meer consistent
sponsoringbeleid zal ontwikkelen. Ik ben natuurlijk zelf ook een
groot filmliefhebber. Als mede door de bijdrage van sponsors
veel goede speelfilms gemaakt kunnen worden, lijkt me dat alleen
maar positief."
Annita Dekker
(dus niet verknippen)
Jan van Nassaustraat 40
2596 BT 's-Gravenhage Tel. 070-3.24.42.42
34