MEEVALLERS Meevaller "Op het altaar der liefde" De teruggang in het bioscoopbezoek in het begin van de jaren zestig noopte telkens weer tot bezinning op nieuwe mogelijkheden. Dat was gemakkelijker gezegd dan gedaan. Omstreeks 1963 bleek uit vakbla den, dat in Duitsland een bepaalde documentaire film enorme resul taten boekte. De titel was: "Liebesbrauche fremder Völker". Vertaald door "Liefdesgebruiken bij vreemde volken" een goede titel voor een documentaire film. Centrafilm had op het terrein van avondvullende documentaire films een lange traditie. Elk jaar werden er wel twee nieuwe uitgebracht met "Geen plaats voor wilde dieren" en "De laatste paradijzen" als sukses- volste vertegenwoordigers. Het was jarenlang een vaste regel in een aantal theaters, dat er op zon dagmorgen om twaalf uur (na het uitgaan van de kerkdiensten) een lange documentaire film werd vertoond. Centrafilm had daarop ingespeeld en was eigenlijk de hoofdleveran cier van dit genre films. Toen brak de periode aan dat de Cineac-jour- naal theaters in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam door de snelle uitbreiding van de nieuwsvoorziening op de televisie, noodgedwon gen moesten overschakelen op het vertonen van speelfilms in de avondvoorstellingen en lange documentaire films in de ochtend- en middagvoorstellingen. Ook in deze tijd ging Centrafilm door met het aankopen van documen taire films tot daar ook hoe langer hoe minder belangstelling voor bestond en het niet meer verantwoord was dit genre aan te kopen. Niet dat de royalty zo hoog was, maar een kopie met ondertiteling en reklamemateriaal kwam toch - ook toen al - op een vijf a zesduizend gulden, en dat was er met geen mogelijkheid meer uit te halen. Maar de film "Liebesbrauche fremder Völker" leek toch wel wat. Voor het grote sukses in Duitsland moest toch een verklaring zijn. De film moest iets meer hebben dan een gewone documentaire. Dat bleek bij bezichtiging ook. De film gaf een beeld van de, soms erg exotische huwelijksceremoniën bij diverse stammen en volken. Het sukses van de film was alleen maar te verklaren door de erotische achtergronden van bepaalde gebruiken en rituelen. We stonden aan het begin van de 'sexuele revolutie' en in haar genre was de film daar eigenlijk een ex ponent van. De film werd aangekocht. Intussen waren de theaters op de Nieuwendijk in Amsterdam, Cine ma Parisien en Centraal, overgegaan tot het vertonen van uitsluitend sexfjlms. In die tijd nog beperkt tot wat blote lichaamsdelen en ge suggereerde 'bed-scènes'. Er bleek behoorlijke belangstelling voor te bestaan. In dezelfde periode werd "Liebesbrauche" in België uitgebracht en was ook daar een grandioos sukses. De Vlaamse titel luidde: "Op het altaar der liefde"! Een titel, een compliment waard! We namen deze titel, met de bekende Vlaams-Franse affichettes, dankbaar over. Maar waar moest de film gaan lopen? En hoe zou de filmkeuring - in die jaren lastiger dan ooit tevoren - de film beoordelen? Dat viel mee! Er moest een kleine coupure in, niet in een erotische scène, maar in een wat bloederige scène van een rituele slachting. Robbert Wijsmulier was van mening dat de film, gezien de gewijzigde situatie daar, best op de Nieuwendijk kon lopen. Hij onderhandelde met de toenmalige exploitant van de beide theaters, de heer Kleyn, en kreeg zijn première in het Centraal Theater. Het werd een reuze sukses en het begin van de sukses-periode van de theaters op de Nieuwendijk als sex-theaters en later als porno-thea ters. Als normale documentaire film zou de film nauwelijks een verto ning hebben gekregen, maar door de uitzonderlijk commerciële titel en de première op de Nieuwendijk werd het een hele rendabele zaak! Misser Goodbye Uncle Tom Opeens waren ze er: Gualtero Jacopetti en Franco Prosperi! "Mondo Cane"! Een samenraapsel van bizarre en schokkende beelden van menselijke eigenaardigheden en gebruiken in verschillende delen van de wereld. Hoe ze op het idee kwamen is niet bekend, maar "Mondo Cane 1" was de eerste in een lange reeks "Mondo"-films. De eerste "Mondo Cane" was ontegenzeggelijk de beste! Enkele ande re waren ook nog van enig niveau, maar de meeste waren van middel matige of slechte kwaliteit. Eén ding maakten die films wel duidelijk: het wemelt op deze aardbol van vreemde zaken, waarvan niemand ook maar enig idee had. Eén van de meest onsmakelijke scènes die ik me herinner is die waar in in een Japans restaurant een gezelschap aan een ronde tafel zit. In het midden van de tafel een gat. Daar steekt alleen het hoofd van een klein aapje door, rondom netjes afgedekt, zodat het lijkt of het hoofd op de tafel ligt. Het aapje is gescalpeerd en de gasten peuzelen geza menlijk de hersenen op... Nog een scène: gasten kunnen een keuze maken uit levende hondjes; de gekozene wordt dan net als met forellen en andere vissen wel het geval is, ter plekke bereid en opgediend. Commercieel waren de "Mondo Cane'-films grote suksessen, maar achteraf kan men zich afvragen of dat nu eigenlijk wel beelden waren, die in de bioscoop vertoond moesten worden. Maar goed, het was nu eenmaal zo. De theaters voeren er wel bij. Jacopetti en Prosperi waren befaamde namen geworden. Ze maak ten echter weinig films. Na "Mondo Cane" hoorde men jaren niets tot omstreeks 1966 bekend werd dat van de beide heren een nieuwe film in produktie zou gaan, getiteld "Goodbye Uncle Tom". De film zou de geschiedenis van de negerslavernij in de Verenigde Staten uit de doe ken doen. Iedereen was benieuwd naar dit nieuwe produkt. Er kwamen de nodige wrede, en ook sexueel gewelddadige scènes in voor. Al met al zag het er wel commercieel uit. Dat de film een misser werd, was te danken aan de Centrale Commis sie voor de Filmkeuring. Ik meen dat de film vier of vijf keer gekeurd werd, inklusief herkeuringen en keuringen 'in gewijzigde samenstel ling'. Toen de film uiteindelijk werd toegelaten, werd er zoveel in ge knipt, dat van de oorspronkelijke, commerciële versie niet veel meer over was. Daar kwam nog bij dat de belangstelling voor dit soort films intussen sterk teruggelopen was. Een pikante bijzonderheid bij deze film is nog dat het een van de weinige films is, waarbij in Amsterdam door een aktiegroep aan het theater pamfletten werden uitgedeeld, waarin werd opgeroepen de film niet te gaan zien. Zelfs deden enkele leden van de groep een aanval op de cabine van Cineac-Damrak, waarvoor een van de ouders een schadevergoeding van f 50,- moest betalen. Jacopetti en Prosperi bleken voor Centrafilm geen sukses. Met "Goodbye Uncle Tom" werd de periode Jacopetti - Prosperi ook definitief afgesloten. Er is nooit meer een nieuwe film van het duo uit gekomen. Wel produceerde Jacopetti nog alleen een film, "Mondo Candido", maar die was zó slecht, dat hij maar een enkele vertoning heeft gehad, zodat deze film de reputatie van, althans de ene helft van het duo, niet meer heeft kunnen redden. 19 MISSERS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 19