NEDERLANDSE FILMKEURING FILMSNIPPERS JAARVERSLAG 1989 Het Jaarverslag 1989 van de Nederlandse Filmkeuring is zojuist verschenen, waaraan de volgende informatie is ontleend. SAMENSTELLING De Nederlandse Filmkeuring bestaat uitten minste 20 en ten hoog ste 40 leden, te benoemen door de Ministe van W.V.C. De leden moeten tenminste 18 jaar zijn; zij worden benoemd voor ten hoogste vier jaar en kunnen niet meer dan tweemaal worden her benoemd. Vacatures worden openbaar gemaakt. De leden komen uit uiteenlopende levensbeschouwelijke en maat schappelijke stromingen. Zij zijn opgeleid en/of werkzaam op ver schillende terreinen van deskundigheid betreffende jeugd of film, waaronder ook ouderschap wordt begrepen. Eind 1989 bestond het college uit 20 mannelijke en 18 vrouwelij ke leden, w.v. 5 leden in de leeftijdsgroep 18-30 jaar 14 leden in de leeftijdsgroep 31 - 40 jaar 10 leden in de leeftijdsgroep 41 - 50 jaar 9 leden in de leeftijdsgroep 51 Aantal gekeurde films in 1989 (tussen haakjes het aantal gekeur de films in 1988) KV Kind vriendelijk AL/KV AL 12 16 totaal hoofdfilms 6(9) 95 (85) 15(20) 9(6) 125(120) voorfilms 29(51) 2(2) 1(1) 32 (53) korte films 1(1) 1(1) Zowel de keuringsuitslagen als de herkeuringsuitslag zijn in de tellingen begrepen. Buitenlandse contacten Met de omringende landen worden keuringsuitslagen uitgewis seld. De meest opmerkelijke verschillen in keuringsuitslag betref fen de volgende filmtitels. NL B Dk WD Fr GB Zw Batman 12 16 12 12 AL 12 15 Cocktail AL AL AL 16 AL 15 11 A fish called Wanda AL AL 12 16 AL 15 15 Cocoon, the retun AL AL - 16 AL 11 Licence to kill AL AL 16 16 AL 15 15 Rainman AL AL AL 12 AL 15 11 Sea of love 12 16 - 12 AL 18 15 Tall guy AL AL - - AL 15 11 When Harry met Sally AL AL AL 16 AL 15 AL Op 20 april 1989 nam de voorzitter J.W.Ooms afscheid en werd opgevolgd door C.N.Crans. In overleg met de NBB zal worden voorgesteld aan W.V.C, het keu- ringsloon af te schaffen. Twee operateurs tijdens de voorstelling in de cabine. Een aantal ouvreu- ses tijdens de inloop bij de entree van de zaal om de bezoekers naar de gereserveerde plaatsen te begeleiden. Een ouvreuse in de garderobe. Een ouvreuse in de zaal tijdens de voorstelling. In de veertiger jaren vonden we dat service verlenen. Van een ouvreuse werd verwacht dat zij toezicht hield op de bezoekers en op het verloop van de voorstelling. Met haar zaklantaarn wees zij bezoekers de weg naar het toilet. Ze hield toezicht op de kwaliteit van het beeld en beoordeelde het geluidsvolume in de zaal. Wanneer noodzake lijk, werd door een belsignaal het cabinepersoneel gewaarschuwd. Eén maal bellen: beeld niet goed. Twee maal: geluid iets harder. Drie maal: geluid iets zachter. Vele malen achtereen bellen: let op, brandweer in huis! Zo'n dienst in de zaal werd door de meeste ouvreuses als onprettig erva ren. Zeker wanneer je "Sissi" in de veertiende vertoningsweek voor de zoveelste maal in de zaal moest uitzitten op het ouvreuse-klapstoeltje. Dan is het begrijpelijk dat de aandacht voor de film moeilijk op te brengen is. Daar komt nog bij, dat het warm in zaal kan zijn bij een uitverkocht huis. En warmte maakt slaperig. De bedrijfsleider doet zijn werk op kantoor, dus waarom zou zij niet...? Schoenen uit, de voeten op de zitting getrokken en de ogen sluiten. Pumps naast je op de vloer, 't Is heerlijk slapen bij het geluid van de film. Dan stapt de direkteur Zuid Holland van de Mij. Tuschinski, de heer E. Kaposi, de zaal binnen. Hij ziet de slapende ouvreuse en zijn oog valt op de pumps die naast de klapstoel staan. Zonder iets te zeggen stapt hij op de slapende ouvreuse af en neemt de schoenen mee naar kantoor. Door de eindmuziek schrikt de ouvreuse wakker. Zij mist tot haar grote ontsteltenis haar schoenen. Op kousenvoeten haast zij zich de zaaldeu ren te openen en begeeft zich naar de hal. Hier staat de heer Kaposi en wijst haar, nog steeds zonder een woord te zeggen, naar het kantoor. Daar geeft hij haar de schoenen terug en zegt: "Meisje, doe dit nooit weer! Drie strafdiensten! Ga je nu maar omkleden. Goeienavond." Het gebeurde in het Thalia Theater in Rotterdam. Het overkwam mijn vrouw, toen nog mijn verloofde. Drie strafdiensten. Drie avonden extra late dienst. Zaaldienst. Eén vrije avond per week hadden we in die dagen. Die ging dus ook voor mij de mist in! Strafdienst...er is veel veranderd. Ik was vierde man in de cabine; functie: derde operateur. Eén van mijn collega's had enige bijverdiensten als stoker bij een kerk, ongeveer ze venhonderd meter van de bioscoop verwijderd, 's Winters begaf hij zich na elke matinee en na de laatste avondvoorstel ling naar de kerk om de kachel te verzorgen en voor de nacht 'af te dek ken'. De volgende morgen moest hij dan weer voldoende cokes op het vuur werpen om de kachel tot na de matinee goed brandend te houden. Van hem werd verwacht dat hij zijn werkzaamheden 's morgens om tien uur in de bioscoop zou beginnen. Maar in de winterperiode stapte hij vaak heimelijk een half uurtje later binnen. Wij maakten daar geen punt van, zo ver ging onze collegialiteit wel. Op een ochtend, opnieuw te laat, stapte hij gelijk het gebouw binnen met de bedrijfsleider, die voordat deze een opmerking kon maken, door mijn collega werd begroet. "Goeiemorgen, meneer. Zo, ik heb eerst maar even hier buiten een lamp vervangen die stuk was." Hij haalt een gloeilamp uit de zak van zijn win terjas en toont deze aan de bedrijfsleider. Alleen wij wisten dat hij steeds een gloeilamp in zijn zak droeg om deze te tonen als verontschuldiging voor zijn te late binnenkomst, 't Is hem steeds gelukt! Tot de volgende FILM. Henk Berg 20

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 20