Tariefstelling bioscoopreclame 1991 Trailers op video Uit de oude doos Met ingang van 1991 zal het tariefsysteem voor bioscoopreclame voor wat betreft de filmreclame een wijziging ondergaan. Het huidige systeem Momenteel bestaat er een tweeledig systeem. Voor landelijke roulementen van een reclamefilm, met een filmlengte van minimaal 66 seconden, betaalt de adverteerder 1,59 per 1000 bezoekers per seconde. Voor niet-landelijke vertoningen betaalt men een commercial-tarief dat is vastgesteld aan de hand van de bezoekers-categorie waarin een bepaald theatercomplex is ingedeeld, gendexeerd op basis van de lengte. Zowel reclamefilms als commercials worden voor perioden van 2 weken geboekt. Dit systeem functioneert al een aantal jaren doch wij hebben vastgesteld dat er een flexibilisering noodzakelijk werd, zeker ook om tegemoet te komen aan een aantal wensen van adverteerders. Het nieuwe systeem Het nieuwe prijssysteem is eenvoudiger en meer flexibel. leder van de 80 theatercomplexen (totaal ca. 200 doeken) is ingedeeld in één van de acht prijs categorieën afhankelijk van het aantal bezoekers, de locatie en de kwaliteit van het theater. Voor deze categorieën zijn prijzen vastgesteld, gebaseerd op standaard 66 sec. commercials, waarbij voor kortere en langere films een index wordt toegepast. Bij roulementen vanaf 25 complexen worden gestaffelde kortingen verstrekt. Op deze wijze kan de adverteerder b.v. uitsluitend één bepaalde regio inschakelen of, b.v. bij een testcampagne, alleen een aantal grote steden. De periodelengte blijft gehandhaafd op 2 weken. Omdat het bioscoopbezoek niet gelijkmatig over het jaar is verdeeld, vindt er een indexering per periode plaats, zodat men voor de traditioneel rustige periodes minder en voor de drukke periodes meer betaalt. Werkelijk bezoek Het systeem van afrekening op basis van het werkelijk bezoek wordt niet losgelaten. Bij landelijke roulementen, over het gehele jaar verdeeld, vindt nl. achteraf een correctie plaats als het bioscoopbezoek meer dan 10% afwijkt (naar boven of naar beneden) van het geraamde aantal bezoekers. Nieuwe mogelijkheden Vanaf 1991 zal ook de mogelijkheid bestaan dat men boekt bij een specifieke speelfilm. Het zal dan mogelijk worden dat er niet op een 2-weekse inzet-datum wordt gestart doch tussentijds. Voorts worden boekingen mogelijk in aparte zalen (b.v. de première-zalen) i.p.v. de gehele complexen. Het zal duidelijk zijn dat voor deze extra mogelijkheden prijstoeslagen worden berekend gezien de extra werkzaamheden, die - vnl. in de bioscopen - verricht zullen moeten worden. Handboek Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden binnen de Cinescope-theaters. In het Handboek Bioscoopreclame 1990-91, dat samen met onze collega Cloeck Moedigh wordt uitgegeven en half september is verschenen, staan nog vele andere zaken vermeld zoals dia-reclame, foyer-video, sponsored films etc. Ook staat daar de complete theaterlijst in, de prijscategorieën, de kortingstaffel e.d. Belangstellenden kunnen het Handboek ontvangen. U kunt hiervoor contact opnemen met Nicole den Daas of met Virginia Sadal. Reeds geruime tijd stelt Jogchem's Theaters video-banden samen met trailers welke gedraaid worden in hun bioscopen waar monitoren zijn opgesteld. Cinescope plaatst op deze banden reclame. Over het algemeen betreft dit plaatselijke reclame van dia adverteerders doch wellicht worden er in de toekomst ook landelijke commercials geplaatst. De banden worden ééns per 4 a 5 weken "ververst" waardoor er altijd actuele trailers worden vertoond. Cinescope regelt de distributie van de banden. Vanaf de eerstkomende band kunnen ook andere theaters hiervan gebruik maken. Tegen vergoeding van de produktie- en handlingskosten kan een ieder één of meer banden ontvangen. Wordt er t.b.v. het betreffende theater reclame op de band verkocht levert dit uiteraard inkomsten op. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Cinescope. I I

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 32