Tariefstelling bioscoopreclame 1991
Trailers op video
Uit de oude doos
Met ingang van 1991 zal het tariefsysteem voor bioscoopreclame voor wat betreft de
filmreclame een wijziging ondergaan.
Het huidige systeem
Momenteel bestaat er een tweeledig systeem.
Voor landelijke roulementen van een reclamefilm, met een filmlengte van minimaal 66
seconden, betaalt de adverteerder 1,59 per 1000 bezoekers per seconde.
Voor niet-landelijke vertoningen betaalt men een commercial-tarief dat is vastgesteld
aan de hand van de bezoekers-categorie waarin een bepaald theatercomplex is ingedeeld,
gendexeerd op basis van de lengte. Zowel reclamefilms als commercials worden voor
perioden van 2 weken geboekt.
Dit systeem functioneert al een aantal jaren doch wij hebben vastgesteld dat er een
flexibilisering noodzakelijk werd, zeker ook om tegemoet te komen aan een aantal wensen
van adverteerders.
Het nieuwe systeem
Het nieuwe prijssysteem is eenvoudiger en meer flexibel.
leder van de 80 theatercomplexen (totaal ca. 200 doeken) is ingedeeld in één van de
acht prijs categorieën afhankelijk van het aantal bezoekers, de locatie en de kwaliteit
van het theater.
Voor deze categorieën zijn prijzen vastgesteld, gebaseerd op standaard 66 sec.
commercials, waarbij voor kortere en langere films een index wordt toegepast.
Bij roulementen vanaf 25 complexen worden gestaffelde kortingen verstrekt.
Op deze wijze kan de adverteerder b.v. uitsluitend één bepaalde regio inschakelen of,
b.v. bij een testcampagne, alleen een aantal grote steden.
De periodelengte blijft gehandhaafd op 2 weken.
Omdat het bioscoopbezoek niet gelijkmatig over het jaar is verdeeld, vindt er een
indexering per periode plaats, zodat men voor de traditioneel rustige periodes minder
en voor de drukke periodes meer betaalt.
Werkelijk bezoek
Het systeem van afrekening op basis van het werkelijk bezoek wordt niet losgelaten.
Bij landelijke roulementen, over het gehele jaar verdeeld, vindt nl. achteraf een correctie
plaats als het bioscoopbezoek meer dan 10% afwijkt (naar boven of naar beneden) van
het geraamde aantal bezoekers.
Nieuwe mogelijkheden
Vanaf 1991 zal ook de mogelijkheid bestaan dat men boekt bij een specifieke speelfilm.
Het zal dan mogelijk worden dat er niet op een 2-weekse inzet-datum wordt gestart doch
tussentijds.
Voorts worden boekingen mogelijk in aparte zalen (b.v. de première-zalen) i.p.v. de
gehele complexen.
Het zal duidelijk zijn dat voor deze extra mogelijkheden prijstoeslagen worden berekend
gezien de extra werkzaamheden, die - vnl. in de bioscopen - verricht zullen moeten
worden.
Handboek
Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden binnen de Cinescope-theaters.
In het Handboek Bioscoopreclame 1990-91, dat samen met onze collega Cloeck
Moedigh wordt uitgegeven en half september is verschenen, staan nog vele andere zaken
vermeld zoals dia-reclame, foyer-video, sponsored films etc.
Ook staat daar de complete theaterlijst in, de prijscategorieën, de kortingstaffel e.d.
Belangstellenden kunnen het Handboek ontvangen.
U kunt hiervoor contact opnemen met Nicole den Daas of met Virginia Sadal.
Reeds geruime tijd stelt Jogchem's Theaters video-banden samen met trailers welke
gedraaid worden in hun bioscopen waar monitoren zijn opgesteld. Cinescope plaatst
op deze banden reclame. Over het algemeen betreft dit plaatselijke reclame van dia
adverteerders doch wellicht worden er in de toekomst ook landelijke commercials
geplaatst.
De banden worden ééns per 4 a 5 weken "ververst" waardoor er altijd actuele trailers
worden vertoond. Cinescope regelt de distributie van de banden.
Vanaf de eerstkomende band kunnen ook andere theaters hiervan gebruik maken.
Tegen vergoeding van de produktie- en handlingskosten kan een ieder één of meer
banden ontvangen.
Wordt er t.b.v. het betreffende theater reclame op de band verkocht levert dit uiteraard
inkomsten op.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Cinescope.
I
I