c
D
1 N
1 G
E M
1 T A
A
L
s
O
U N
D
DECATR
UB
DEALER VOOR EUROPA
KAMPIOENSCHAPSLAAN 1
1020 BRUSSEL-BELGIË
TEL: 32/2.478 31 97 - 32/2.478 04 50
FAX: 32/2.478 33 85
GELDSTROMEN
Naar een algemeen gevoelen, dat ik deel, blijft op dit punt de omroep
in gebreken. Voorzover de televisie als distributie-instrument een
belangrijk deel van de bioscooptaak heeft overgenomen, is de
Hilversumse bereidheid om naar rato in de filmfinanciering te
participeren zéér achtergebleven. Ik wil geen kwaad woord horen
over het door de overheid ingerichte Stimuleringsfonds, maar als
we nagaan dat daar het drie, of misschien wel viervoudige aan
middelen beschikbaar is van wat wij als Productiefonds mogen
verdelen, terwijl het bestuur van dat Stimuleringsfonds pas na veel
aarzeling bereid blijkt mondjesmaat gelden te voteren voor Neder
landse filmproducties waarmee tenslotte ook de televisie cultu
reel mooi weer kan spelen, dan lijkt me iets niet helemaal in orde
met de door de overheid gestuurde geldstromen. Ik denk dat de
overheid ten aanzien van de totale audio-visuele nijverheid - tele
visie én film dus - een beleid voert dat op de revolutionaire werke
lijkheid hopeloos achter loopt.
Maar het gaat bij de film - dat hybride medium - niet alléén om
directe overheidsbemoeienis. Het is strijdig met de aard van het
medium dat het in tot lengte van dagen gekoesterd zou worden
als een couveusekind - en ik heb het, nogmaals over de speelfilm.
Ik zeg met nadruk dat voor de korte documentaire, experimentele
of zeg maar "artistieke" film binnen een zichzelf respecterend cul
tuurbeleid sprake moet blijven van regelrechte overheidssteun.
Maar een gezonde speelfilmnijverheid - dat is mijn heilige liberale
overtuiging - heeft de participatie nodig van het bedrijfsleven, en
om dat te prikkelen zijn wel degelijk impulsen denkbaar, mogelijk
én wenselijk, die de overheid op bijvoorbeeld fiscaal gebied kan
verschaffen.
BEHOEFTE AAN NEDERLANDSE FILMS
Er is geen twijfel aan, of bij een Nederlands publiek - om het even
of het nu in de bioscoop of voor z'n televisie-ontvanger of video
recorder zit - (s behoefte aan Nederlandse en Nederlandstalige films
en die behoefte blijft, ook juist na dat magische jaar 1992, omdat
er behoefte blijft aan reflektie, kritiek en reaktie op de eigen cul
tuur. Soms lijkt het alsof de "nationale" cultuur een onwelvoeglijk
woord is geworden, maar ik wijs er altijd graag op dat de Ameri
kaanse cinema groot is geworden door een zo uitgesproken na
tionaal-Amerikaans thema als dat van de Western; dat Ingmar
Bergman zijn roem ontleende aan het feit dat hij onvervalst Zweed
se films maakte, en dat hetzelfde gold en geldt voor oude en nieuw
Russen, Italianen, Chinezen en Georgiërs. En in ontwikkelingen
die het risico van indentiteitsverlies met zich mee dragen dient de
overheid op haar eigen cultuurpolitieke bres te staan.
Ik heb ik deze korte inleiding misschien verzuimd de hand in ei
gen Fondsboezem te steken, maar ik verzeker u dat wij binnen ons
bestuur in gepaste zelfkritiek voortdurend bezig zijn naar wegen
te zoeken om ons werk efficiënter, doelgerichter en tot meerdere
glorie van de Nederlandse film te verrichten. Maar ook daar is een
overheid voor nodig die wat ons betreft niet voortdurend over onze
schouder hoeft mee te kijken, maar die ook niet zó ver op afstand
moet raken dat enigerlei wisselwerking onmogelijk wordt. Mis
schien hebben we met elkaar een vijfjarenplan nodig om de pro
blemen die ik hier summier heb aangestipt, en die naar mijn beste
schatting van conjuncturele aard zijn, te boven te komen. Ik zeg
het nog één keer: er is geen reden tot zwartkijkerij; artistiek en
ambachtelijk is er voor de Nederlandse film alle perspectief, de
markt is willig, we zullen alleen een aantal onontbeerlijke voorwaar
den moeten scheppen, schikken of herschikken.
Ik hef het glas op onze nationale muilezel.
Jan Blokker
8
Ij*-^
O P T I C A L
RADIATION
CORPORATION