FEBRUARI 1970 PREMIERE'S: Belmondo - Deneuve - Truffaut, een huwelijksadvertentie kost weinig...maar misschien wel je leven! LA SIRENE DU MISSISSIPPI (Nova) Regelrecht van de Cinemanifestatie nu première Kriterion (Amsterdam) Anouk Aimee Gary Lockwood in Jacques Demy's MODEL SHOP. Zij zit voor hem als een verleidster - Maar het is een pose - Betaalde pose - Totdat hij zijn hart blootlegt (Columbia) Een superieure Cosa Nostra organisatie draait in Parijs, Rome en New York op volle toeren. Alain Delon, Jean Gabin, Lino Ventura in Henri Verneuil's LE CLAN DES SICILIENS (Fox) STILETTO. De auteur van "The Carpetbaggers" en "The Adventurers" Harold Robbins op vlijmscherp niveau! Met Alex Cord Britt Eklund (Fox) Voor niets deinsde hij terug om meer te weten en feller te genieten. Richard Burton en Elizabeth Taylor in DOCTOR FAUSTUS (Columbia) DE STUNTMAN...elk uur van de dag waagt hij zijn leven. Met Gina Lollobrigida Robert Viharo (Paramount) Dustin Hoffman en Mia Farrow in JOHN EN MARY, een modern levenspa troon van zien, beminnen en genieten. (Fox) DE SEX EN EVA. De film die letterlijk en figuurlijk alles uit de doeken doet, voor mensen die iets...veel...of...alles denken te weten... In prachtige natuurlijke kleuren (Filmex) Op drift in de ruimte, MAROONED, met Gregory Peck, Richard Crenna, David Janssen en Gene Hackman (Columbia) Renovatie Saskia Arnhem. Het Rotterdamse interieur-architectenbureau J.D.M.Joosen heeft het Saskia Theater in Arnhem (Looierstraat) gereno veerd en aangepast aan de eisen van de jaren '70. Renovatie 'De Drie Kolommen' Aalsmeer. Kortelings is ook de renovatie van de bioscoop De Drie Kolommen, Stationweg 19 in Aalsmeer gereed gekomen. Bert Haanstra filmproduktie. Er worden voorbereidingen getroffen vooreen lange kleurenfilm over het thema "Paralellen in menselijk en dierlijk gedrag". Het plan is in het stadium van "Verkenning van mogelijkheden". Als adviseurs worden gevraagd: Prof.Baerends (Groningen), dr.D.Hillenius (Amsterdam), prof.Lorenz (Wenen), prof.N.Tinbergen (Oxford) en de heer Anton Koolhaas (Amsterdam). Jeugd dwingt theater tot sluiting. Culemborg zit voorlopig zonder bio scoop, omdat het enige theater tijdelijk is gesloten. De directie van het City theater ging tot sluiting over nadat, ondanks vele waarschuwingen, dejeugd doorgingen met de voorstellingen te verstoren en vernielingen aan te richten. 50 jaar 'Centraal' Krommenie..dit heuglijk feit werd die dag gevierd met een feestelijke voorstelling van "Funny Girl"... Te koop in Rotterdam. Bioscooptheater: 750 zitplaatsen, gunstig gelegen. Gebouwen, woningen enz. in zeer goede staat. Kan ook voor andere branches dienen. Cinemanifestatie '70 Uitslag prijs van het publiek 1Le clan des Siciliens 6. Lucia 2. Porcile 7. Jagdszenen aus Niederbayern 3. Strijd om Algiers 8. Doublé suicide 4. Lions love 9. La loi du survivant 5. The killing of Sister George 10. De roden en de witten Raad voor de Kunst. Aan de heer J.M.Lücker is op zijn verzoek eervol ontslag verleend als voorzitter van de afdeling Filmkunst van de Raad van de Kunst, zulks onder dankbetuiging voor de bewezen diensten. In zijn plaats is benoemd de heer J.G.J.Bosman te Aerdenhout. Voorst hebben de heren B.Smit te 's-Gravenhage en Ch.Huguenot van der Linden te Amsterdam ontslag verzocht van de afdeling Filmkunst. De Nederlandse Beroeps vereniging van Filmers heeft voor hun plaatsen voorgedragen de heren J.Wiegel te Soest en W.H.ündner te Amsterdam. Hun benoeming kan binnenkort worden verwacht. Polygoon presenteert: De "Cinemanifestatie 1970" in Utrecht en Eindhoven: internationale beroemdheden waren aanwezig bij de premiere's van hun film de Wereldkampioenschappen schaatsen voor dames in Heerenveen, waar de Russin Nina Statkevitsj als 1 e eindigde, gevolgd door Stien Kaiser en Ans Schut de beroemde Franse regisseur en acteur Jacques Tati is op Schihol een film aan het maken de Haagse Beatgroep "Shocking Blue" bereikte de 1 e plaats in de Amerikaanse hit-parade met "Venus". Zij kregen hiervoor een ere-penning en traden exclusief op voor onze camera's "Indien de overheid aangesproken wordt op haar taken - waarbij men van mening kan verschillen over waar die overheid wel en niet op aangesproken wordt - dan kan de overheid bij een bedrijfstak als deze alleen randvoorwaarden scheppen. Zij beseft dat de Nederlandse overheid omroepbijdragen heft om de omroe pen in staat te stellen programma's te maken. Het Stimulerings fonds is inderdaad in het leven geroepen omdat de politiek - mogen we daar misschien eens een compliment voor - van mening was dat er meer aan cultuur gedaan zou moeten worden. Ik vind dat dat op zich een ingreep is. En dat soort van ingrijpen mag de politiek van mij ook doen." Zij schaart zich achter Blokker's stelling dat de Nederlandse omroepen zich weinig aantrekken van wat er gebeurt. Naar haar idee moeten afgestudeerden aan de Filmacademie een kans krijgen bij de omroepen, maar dat gebeurt bijna niet omdat de bedrijfstak in Nederland eigenlijk heel klein is en omdat Hilversum er niet toe overgaat om meer Nederlandse produkten, documen taires en televisiefilms te maken. "Vanwege geldgebrek, zegt de omroep, maar daar zet ik mijn vraagtekens bij." Van Nieuwenhoven sluit haar betoog, "Ik weet wel dat uiteindelijk geld altijd datgene is waardoor iets wel of niet draait, maar ik zou toch zo graag de illusie houden dat als het werkelijk om kunst en cultuur gaat, dat we dan ook goed in ons hoofd moeten hebben waar het geld heen moet. En dan moeten we er ook voor vechten met elkaar. Ik vind het niet terecht om te zeggen 'De politiek heeft er niks aan gedaan', want bijna alles watje meer had kunnen doen zou meer geld geweest zijn. Eerst moet je een allesomvattende visie hebben over waar je uit wilt komen, maar dat mag de politiek nooit alleen doen. Dat kan de politiek alleen maar samen met u, zoals u hier zit." FILMMAKERS IN BENARDE POSITIE De televisie als distributiekanaal heeft een heel belangrijk deel van de taak van de bioscoop overgenomen, de televisie heeft de bioscoop uitgehold, stelt Blokker. Er bestaat behoefte bij het Nederlandse publiek aan Nederlands produkt, zowel voor de buis als voor de bioscoop. Er bestaat een grote samenhang tussen de taken van de film en de televisie. En de overheid moet daar in termen van geldstromen iets aan doen. Overigens laakt Blokker de postgevatte gedachte dat het Stimuleringsfonds en het Cobofonds omroepgelden betreffen. De overheid besefte dat televisie in Nederland op buitengemeen laag niveau stond. Dank zij Brinkman zijn het Stimuleringsfonds en in zekere zin ook Cobo in het leven geroepen om te proberen dat niveau, onder dwang, te verbeteren. In Hilversum heerst de illusie 'Dat is eigenlijk ons geld en geef het maar naar rato aan alle omroepen'. "De overheid dient daar vierkant en voortdurend stelling tegen te nemen." H.Klap brengt naar voren dat Europees gezien de grens van een low budget-film tussen de 4 a4,5 miljoen gulden ligt; daarentegen schommelt het gemiddelde van bij het Productiefonds inge diende begrotingen tussen 1,5 en 2 miljoen gulden, uitschieters daargelaten. De financieringsmogelijkheden in dit land staan niet meer toe. Het verschil van twee miljoen wordt gedragen door de filmmakers zelf via participatie en uitgestelde betalingen. De filmmakers verkeren sociaal gezien in een uiterst benarde positie. Derhalve wijst hij de gedachte eventueel Financiën en Economi sche Zaken in te schakelen niet direct van de hand. TWEE INDUSTRIEËN Geld is niet zo zeer het probleem, meent W.Verstappen, maar de distributiekanalen die zijn dichtgetimmerd door de politiek. Die 12

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 12