Vrouwen in het Vak: GERDIN LINTHORST "Kunst mag elitair zijn" Velen van ons kennen haar als filmrecensent voor De Volkskrant, Gerdin Linthorst. Omdat haar werk veel meer omvat dan het schrijven van filmrecensies alleen, noemt ze zichzelf liever "verslaggeefster van wat zich op filmgebied voordoet". Voor FILM werden de rollen omgedraaid, de interviewer geïnter viewd. Een geanimeerd gesprek over een scala vanonderwerpen, waarover ze nu eens impulsief en emotioneel dan weer wel overwogen haar mening gaf. Terwijl sommigen in het Nederlandse filmbedrijf in deze tijd van financiële perikelen, Kunstnota's, subsidiërende fondsen en te ruglopend bioscoopbezoek de kern van de zaak wel eens uit het oog dreigen te verliezen, was het een verademing van gedachten te wisselen met deze 'Vrouw in het Vak', die de spil van alle discussies binnen onze bedrijfstak, namelijk film, met zoveel liefde en kennis van zaken benadert. EEN BREDE KIJK IS ONMISBAAR Na vele omwegen kwam Gerdin Linthorst min of meer bij toeval in aanraking met haar huidige vak, film-verslaggeefster. Haar voorliefde voor schrijven vormde het voornaamste motief de filmakademie te gaan volgen met als specialisatie scenario schrijven. Het drong vrij snel tot haar door dat deze keuze een enigszins hopeloze toekomst inhield. Ze besloot scenario-schrij ven te combineren met regie met het doel filmmaker te worden. Het leek een aantrekkelijke beroepskeuze; de praktijk leerde echter anders. Gerdin: "Filmmaken is een ontzettend gecompliceerd en zwaar vak. Het vereist een enorme discipline en is teamwork, wat betekent dat je afhankelijk bent van anderen. Bovendien moet je regelmatig héél vroeg opstaan, iets waar ik een grote hekel aan heb. Kortom: niks voor mij. Daar kwam bij dat ik het gevoel had dat ik op dat moment niet zóveel belangwekkends te melden had, dat de energie van zovelen en de grote geldsommen zou recht vaardigen." Voor en na de filmakademie waren er talloze bezigheden, zoals mime-spelen, toneelschool, losse baantjes om brood op de plank te hebben, een winkeltje in tweedehands kleding, het oprichten Gerdin Linthorst in gesprek met Wim Verstappen (li) en Huub Bals. van een theatertje, werk als researcher-productionmanager voor de Benelux bij een Amerikaans televisie-produktiebedrijf, een UCLA-cursus scenario-schrijven in de Verenigde Staten en 'last but not least' het krijgen en opvoeden van kinderen. Het was een periode, waarin Gerdin een schat aan ervaring opdeed, onmisbaar in haar tegenwoordige vak. Tijdens een lang verblijf in de Verenigde Staten vroeg Wim Verstappen Gerdin een artikel voor Skoop te schrijven over het filmwerk daar van haar echtgenoot. Het begin van haar werk als filmverslaggeefster. De toevalsfactor in dit alles brengt het gesprek op de wijze waarop studenten tegenwoordig klaargestoomd worden voor hun taak. Gerdin: "De huidige opleidingen zijn vaak griezelig strak opgezet, met een geïnteresseerd oog gericht op de noden van het bedrijfs leven. Afgepaste vakkenpakketten en studieduur, geen mogelijk heden om zijwegen te bewandelen, je blikte verruimen, onderuit te gaan en daarvan te leren. Kortom: geen brede algemene ontwikkeling, maar een toenemende mate van specialisatie op één klein gebied. Ook op de Filmakademie, vrees ik, waar studen ten tegenwoordig vaak afstuderen met risicoloze, technisch vrij wel volmaakte, volwassen filmpjes, in plaats van wilde experi menten en bevlogen probeersels." DE FILMJOURNALIST ALS ALLESVRETER "Film is breed", vervolgt ze. "Alsf ilmjoumalist ben je een allesvreter, verkeer je vaak meerdere keren per dag voor een paar uur in een andere werkelijkheid. Film biedt van binnenuit zicht op die werke lijkheid. Dat vereist een brede kennis van geschiedkundige, culturele en maatschappelijke ontwikkelingen. Ik lees ontzettend veel om films over alle mogelijke onderwerpen te kunnen plaat sen; de in-put is meestal groter dan de out-put." Een filmverslaggever doet uiteraard meer dan film kijken en recensies schrijven. Even belangrijk is bijvoorbeeld het bijhouden van vakliteratuur, het bezoeken van tentoonstellingen en theater "om de blik ruim te houden", het geven van achtergrondinformatie over films, het deelnemen aan forum-discussies en talk-shows, het afnemen van interviews enz. De weerslag van al deze aktiviteiten is regelmatig te vinden in o.a. de Volkskrant, de Filmkrant en het culturele blad Ons Erfdeel. Geen last van beroepsdeformatie? Kijk je juist door je vak niet anders naar een film dan de meeste mensen? Gerdin: "Nog steeds vind ik niets heerlijker dan film kijken. Ik kijk zoals iedereen naar een film kijkt, eerst intuïtief, pas daarna ga ik 'm beredeneren. Misschien verlies je soms, omdat je zoveel films ziet, iets eerder je belangstelling. Vooral bij commerciële films denk je sneller: dat heb ikeerder gezien. Maar afstompen doet het zeker niet. Als ik blasé zou worden, stop ik ermee!" "No comment on art, no matter how informed and intelligent, is ever as important as the art itself" is een uitspraak van regisseur Alan Parker. Zeker niet Gerdins' favoriete regisseur, maar als de ethiek van haar beroep ter sprake komt, haalt ze hem met volledige instemming aan. Gevraagd naar de beroepsethiek van de filmjournalist, heeft ze een uitgesproken mening. 27

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 27