Bioscooponderneming A.F. Wolff b.v Wenst alle bedrij f sgenoten een voorspoedig 1991 "Een filmjournalist moet volstrekt onafhankelijk werken. Een recensie kan niet anders dan subjectief zijn, mag en moet dat ook zijn. Door de kennis die de trouwe lezer heeft van de journalist, is hij in staat die subjectieve recensie te interpreteren. Zo van: als Linthorst die film niks vindt, vind ik 'm vast de moeite waard!", zegt ze grinnikend. Er zijn bladen die onder recensie de synopsis van een film verstaan en geen uitgesproken oordeel geven. De bezoekers oordelen zelf wel. Richt je je met jouw uitgangspunt niet op een relatief klein deel van de bevolking? Gerdin: "Natuurlijk, maar daar heb ik niks op tegen. Slechts een minderheid heeft zoveel interesse dat hij regelmatig recensies leest. Bovendien: een groot publiek, wat is dat? Toch ook alleen maar een verzameling individuen? Het enige dat je kunt doen, is je eigen uitgesproken mening geven, maar altijd met redenen omkleed, dat wel." Is die onafhankelijke positie onder alle omstandigheden te bewa ren? Ik kan me voorstellen dat het wat pijnlijk is om bijvoorbeeld een interview met een buitenlandse regisseur te doen - geheel of ten dele bekostigd door de distributeur - en dan voor de dag te komen meteen negatief stuk. Daar zal de desbetreffende verhuur der niet blij mee zijn! Gerdin: "Helaas zijn er persmensen die weinig meer zijn dan het verlengstuk van de promotiecampagne van een distributeur. Met name de Nederlandse omroepen bieden nauwelijks plaats aan onafhankelijke journalistiek. Ik vind integriteit van het grootste belang. Als je onder alle omstandigheden integer blijft, weten de mensen wat ze aan je hebben. Dat maakt het leven alvast wat simpeler. Als een distributeur mij vraagt een interview te doen, doe ik dat alleen als ik er zelf in geïnteresseerd ben. Verder moet ik er een eigen draai aan kunnen geven. Ik bedoel, alleen - en niet in gezelschap van anderen - met de betreffende persoon kunnen praten. En als een interview dan toch negatief uitvalt - dat gebeurt wel eens - heb ik nog nooit commentaar van een distributeur gehad." NIET 'GROOTS EN MEESLEPEND' Uiteraard komt de situatie van de Nederlandse filmproduktie ter sprake. Dat de filmjournalist zich wel degelijk bezig houdt met de specifieke problemen van de filmindustrie, wordt - voor degenen die daar aan twijfelen - al snel duidelijk. Het lijkt of - alle discussieforums, platforms, commissies, praat groepen en werklunches ten spijt - de toekomst van de Neder landse film er niet rooskleuriger op wordt. Wat is naar jouw mening de kern van het probleem? Gerdin: "Het is wat al te simpel om de filmmakers steeds maar weer de schuld te geven. De werkwijze van het Produktiefonds en het Fonds voorde Nederlandse Film kan ook ter discussie gesteld worden. Zij zijn destijds in het leven geroepen om de continuïteit van de filmproduktie te waarborgen. Nu hebben we te maken met stagnatie, er zit dus iets fout. Het zou geen kwaad kunnen om de samenstelling van de commissies, die beslissen of een scenario al dan niet voor subsidie in aanmerking komt, eens te herzien. Kijk, tegen de tijd datfilms als 'Dorst' of 'De Gulle Minnaar' erdoor komen, krijg ik zo m'n twijfels! De leden van de diverse commis sies worden m.i. nog veel te vaak gezocht in filmkringen, onder het motto: wie wil die mag! Vertegenwoordigers vanuit andere kunstdisciplines zouden een verrijking kunnen zijn, moet men daar niet eens wervend rondgaan? Eruditie, een open geest, 28

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 28