HERZIENE OVEREENKOMST MET FILMTHEATERS EN FILMHUIZEN ZET ZAKEN OP SCHERP: TIJD VOOR EEN VERZOENEND WOORD ONDER DE KERSTBOOM Op 23 november jl. is in een bijeenkomst van het Bestuur van de N.B.B, en het Bestuurvan de A.N.F, het herziene Associatieverdrag ondertekend. De overeenkomst tussen de Associatie en de N.B.B, dateert van 1985. Sindsdien zijn er een aantal omstandigheden die bij de totstandkoming van de overeenkomst van belang zijn geweest, veranderd. Dit op zichzelf was al voldoende reden om herziening van het verdrag te overwegen. De directe aanleiding voor het voeren van overleg met de Associatie lag echter in een uitspraak van de Commissie Disciplinaire Rechtspraak d.d. 13 december 1988, waarin werd geconstateerd dat de bepalingen van het verdrag onvoldoende op de praktijk waren afgestemd en dat het Bondsbestuur onvoldoende duidelijk was geweest ten aanzien van het beleid ter handhaving van het verdrag. Na intensief overleg tussen beide partijen is overeenstemming bereikt over een herziene overeenkomst. Alle leden zullen hierover nog uitgebreid worden geïnformeerd. Ook in de toekomst zullen wijzigingen noodzakelijk zijn al naar gelang de omstandigheden die van belang zijn voor de relatie tussen N.B.B, en A.N.F, en de opvattingen daaroverzich evolueren. Voorzitter van de N.B.B., Drs.J.Ph.WoIff, en de voorzitter van de A.N.F., J. Haasbroek, na de ondertekening van het nieuwe verdrag. De ondertekening van de herziene overeenkomst tussen de Associatie van Nederlandse Filmtheaters en de Nederlandse Bond van Bioscoop-en Filmondernemingen, 23 novemberj.l., voertde drukop het artistieke beleid binnen de Filmtheaters en Filmhuizen verder op. Laat er bij voorbaat geen twijfel over bestaan dat de N.B.B. - distributeurs een bij vlagen zelfs hoogst fijnzinnige neus hebben voor het artistieke produkt. Eerlijk is eerlijk, de kwaliteits cinema in Nederland kan niet meer zonder de aankopen van The Movies, Meteor, Hungry Eye Pictures, Argus Film, Concorde, Melior om er even een paar te noemen. Daar valt niets op af te dingen. TEGENSTELLINGEN ACHTERHAALD In eerdere bijdragen in dit vakblad (Nr. 2,1990, nr. 5,1989) voor de Cinema is reeds gewezen op een aantal constateringen die in de considerans van de overeenkomst werden gemaakt. De tegen stellingen van weleer tussen Filmhuizen en Bioscopen zijn uit de tijd. Dat is twee keer jammer en twee keer prettig tegelijkertijd. Jammer, omdat het betekent dat er nog maar een tiental Film theaters zijn die zich met een exclusief artistiek programma aanbod kunnen profileren. Jammer ook omdat de Filmtheaters en Filmhuizen nu nog makkelijker een keuze opgedrongen krijgen tussen budget en bedoelingen, tussen financieel en artistiek beleid. Prettige bijkomstigheid is dat de subsidie-gelden nu met een zakelijke aanpak gecombineerd kunnen worden; de beschei den opbrengsten leveren wat extra financiële ruimte. PUBLIEK WEET DE WEG Prettigste gevolg van de nieuwe overeenkomst tussen NBB en ANF is echter dat veel titels nu zonder veel extra omhaal recht streeks hun weg kunnen vinden naarde Filmtheaters en Filmhuizen. Het publiek in Nijmegen kreeg zo dus toch een kans op Wild at Heart, Maastricht ontbeerde geen Camille Claudel, Arnhem reser veert een zaal voor Madame Bovary en zo voorts. Inmiddels weet ook het publiek haar weg te vinden. Vrij van cinefiele pretenties kiest men voor het brede aanbod van de Filmtheaters en Film huizen. In Nijmegen wees een publieksenquête uit dat men alle vertrouwen heeft in de programmering van het Filmcentrum De Mariënburg (een Filmtheater). Een paar jaar terug wist men nog een keur aan titels te noemen die men zelf graag eens wilde zien. Nu gaat men in het volste vertrouwen dat er altijd wel wat van zijn gading te halen valt. En terecht, want het programma-aanbod van dit multiplex onder de Filmhuizen liegt er niet om. Er zijn weken bij dat er 7 - 8 verschillende titels dagelijks vertoond worden. Alleen in Rotterdam, Filmtheater Lantaren/Venster wordt dat nog geëvenaard. Daar veert je harttoch van op. Laat Nederland blij zijn met zulke centra voor de cinema. OVERHEID BELANGRIJK GEBLEVEN De ontwikkelingen in de Filmtheaters blijkt geen enkel excuus voor gemeentelijke overheden om niet bij te blijven springen. Al moeten we op onze tellen passen want na Den Haag, waar grif een ton gekort werd, is het uitkijken geblazen. Ook een breed aanbod van kwaliteitsfilms kan niet alleen aan vrijwilligers worden over gelaten, de apparatuur is kostbaar en de veiligheid van de bezoe kers vraagt om een professionele aanpak. Het door W.V.C, inge stelde Ontwikkelingscrediet Filmtheaters heeft inmiddels zijn functie meer dan bewezen. Er is al meer dan een half miljoen uitgekeerd en vele gemeenten hebben samen meerdere miljoe nen geïnvesteerd in de kwaliteitsverbetering van de Filmtheaters. Ook die trend zet zich voort. Reeds eerder werden de plannen gemeld in plaatsen als Deventer, Apeldoorn, Eindhoven, Breda. Ook Rotterdam is van plan weer fors te gaan investeren in het Lantaren/Venster Filmtheater dat ook in artistiek opzicht weer opbloeit dankzij o.m. de samenwerking met de Rotterdamse Kunst Stichting. EXCLUSIEVE ROL VOOR KLEINE GROEP FILMTHEATERS Maar even weg van de euforie, terug naar de harde werkelijkheid van het klooster van de kunstzinnigheid. Staan de deuren nu ook open voor een aanbod aan films waar niet meteen de kijkcijfer- terreur overheen moet? Die vraag moet met een weifelend ja beantwoord worden. Gelukkig is er nog steeds een W.V.C, beleid dat de aankoop 65

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 63