RESULTATEN VAP ENQUÊTE NAJAAR 1990
Op donderdag 15 november jl. zijn de cijfers van de schriftelijke
enquête, gehouden onder de VAP leden, gepresenteerd.
In deze enquête werd gevraagd hoe de leden de VAP en haar
aktiviteiten waarderen. 53 Van de 111 leden werkten mee,
waaronder slechts vijf facilitaire bedrijven, zodat over deze
groep geen specifieke uitspraken kunnen worden gedaan.
Structuur VAP
Vrijwel alle respondenten zijn voor een splitsing in produktie- en
facilitaire bedrijven binnen de VAP. Argumenten hiervoor zijn:
functionaliteit en de vaak niet synchroon lopende belangen.
Daarnaast is 50% voor volledige integratie van de facilitaire sector
van de VAP met de NVA VFB. 20% Is voorstander van het
onderbrengen van de facilitaire VAP leden bij de NVA VFB.
Audiovisuele Federatie Nederland
Ruim 65% vindt de oprichting van de AFN een goede zaak. De rest
heeft twijfels en zegt voorlopig alleen nog maar een contributie
verhoging als concreet resultaat gezien te hebben.
Promotionele acties
Mediavisie wordt als de nuutigste beurs gezien. 45% Vindt
deelname zinvol, 45% vindt dit misschien nuttig en 10% zegt dit
overbodig te vinden.
60% Is niet zeker van het nut van deelname aan Publifair,
Handelscontact-bijeenkomst (België) en Mediamarkt (Duitsland).
De groep voor- en tegenstanders is even groot.
De SAM-dagen wordt door 80% van de respondenten als zinvol
ervaren en 60% lijkt het een goed idee om van de SAM Film en
Video Manifestatie één dag te maken met 's avonds een gala
prijsuitreiking.
De SAM Band/dia Manifestatie is volgens 60% zinvol, 30% twijfelt
en 10% vindt deze dag overbodig.
Publicaties
Vrijwel alle ondervraagden vinden de ledenlijst zinvol, hoewel
meer dan de helft voorstander is van een meer simpele
presentatievorm met snellere actualisering.
De brochure "AV, wat doe je ermee" wordt door 65% als zinnig
ervaren. Dit geldt ook voor de maandelijkse pagina in het vakblad
AV Prof.
Ruim 60% vindt medewerking aan AV Compact zinvol, hetzelfde
percentage denkt zo over het Holland Presents (overzicht van
Nederlandse produkties tijdens International Industrial Film
Video Congress). Voor de Nieuwsbrief is dit percentage bijna
85%.
AV Persbureau
De diensten van het AV Persbureau van Peter Kanters wordt door
30% als zinvol ervaren, 35% vindt deze diensten misschien nuttig
en 20% vindt ze overbodig. De rest heeft geen mening. Een groot
deel van de leden die zeggen de dienstverlening overbodig te
vinden, verzorgen zelf hun PR.
Onderzoeken
Het NMB Postbank onderzoek over de AV sector is een goede
investering volgens 65% van de respondenten. 80% Heeft het
onderzoek goed doorgelezen. De helft van de ondervraagden
heeft interesse voor onderzoek naar de effectiviteit van audiovisuele
opdrachtprodukties en naar de gevoelens van de markt ten
opzichte van de AV branche.
VAP bijeenkomsten
De bijeenkomsten zoals jaarvergadering, ledenvergadering,
themabijeenkomst, wordt door 60% als zinvol ervaren. Hetzelfde
percentage vindt het houden van informele bijeenkomsten een
goed idee voor de toekomst.
AV persviewing
Ruim 60% vindt de VAP persviewing zinnig. De rest vindt het een
goed idee, maar ziet te weinig resultaat in de vorm van aandacht
van nieuwe opdrachtgevers of de pers.
AV congressen
20% Istegenstandervanhetorganiseren van congressen doorde
VAP. 40% Is voorstander, de rest is geïnteresseerd, maar wil eerst
de praktische invulling afwachten.
VAP overeenkomst en leveringsvoorwaarden
Vrijwel alle respondenten vinden de standaardovereenkomst en
de leveringsvoorwaarden redelijk tot goed hanteerbaar.
Synopsis regeling
Door bijna 40% wordt de synopsis regeling regelmatig gebruikt.
De reden dat de leden de regeling niet altijd gebruiken is: Con
currenten brengen niet altijd een bedrag in rekening en het
afschrikken van opdrachtgevers. Het bedrag van f 2.000,- is niet
altijd hanteerbaar, een bepaald percentage van het budget zou
beter zijn.
Samenwerking
De respondenten zien veel in samenwerking met andere AV
organisaties. Door 50% wordt GVR, NVA VFB en VCP genoemd.
Een kleine 40% denkt aan intensievere samenwerking met SAM,
NBF en OTP. De belangen moeten voor beide partijen wel gelijk
zijn.
Computer Software
Bij de helft van de ondervraagden is behoefte aan een
begrotingsprogramma voor AV-produkties en een produktie-
contract. Maar ook bestaat interesse voor een medewerkers
contract (40%), auteurscontract (40%) en een arbeidsovereen
komst (30%).
Prijs/kwaliteit
De hoogte van de VAP contributie wordt door 60% redelijk
gevonden. De rest vindt deze te hoog, meer dan 30% is niet bereid
om f 500,- verhoging te betalen. Ruim 65% is voor regelmatige
toetsing van het ledenbestand. De criteria waaraan de leden
getoetst worden moeten wel met grote zorgvuldigheid opgesteld
worden.
Suggesties van de respondenten
De VAP moet veel aandacht besteden aan erkenning. Ze moet zich
duidelijker profileren alszijnde een 'kwaliteitsclub'. Bewaking van
het ledenbestand door strengere ballotage en regelmatige toet
sing wordt als belangrijk gezien.
Een goed kwaliteitsimago moet de basis zijn voor een beter
contact tussen de VAP en opdrachtgevers. Om de bekendheid
onder opdrachtgevers te vergroten moet de VAP actiever naar
buiten treden. Continuïteit is hierbij belangrijk. Met name naar de
reclamebranche toe moet de VAP zich duidelijker profileren. Ook
naar de leden toe moet er meer duidelijkheid gegeven worden
over het activiteitenpakket. Een mogelijke manier om hieraan te
werken, is het oprichten van diverse werkgroepen, bijvoorbeeld:
communicatie/PR, kwaliteit, bevorderen contact omroep/
produktiebedrijven etc.
Andere suggesties voor activiteiten van de VAP zijn het opzetten
van cursussen en het bevorderen van het AV onderwijs op
HEAO's, SRM etc. Er kan ook gedacht worden aan het opzetten
van een infocentrum.
75