RESULTATEN VAP ENQUÊTE NAJAAR 1990 Op donderdag 15 november jl. zijn de cijfers van de schriftelijke enquête, gehouden onder de VAP leden, gepresenteerd. In deze enquête werd gevraagd hoe de leden de VAP en haar aktiviteiten waarderen. 53 Van de 111 leden werkten mee, waaronder slechts vijf facilitaire bedrijven, zodat over deze groep geen specifieke uitspraken kunnen worden gedaan. Structuur VAP Vrijwel alle respondenten zijn voor een splitsing in produktie- en facilitaire bedrijven binnen de VAP. Argumenten hiervoor zijn: functionaliteit en de vaak niet synchroon lopende belangen. Daarnaast is 50% voor volledige integratie van de facilitaire sector van de VAP met de NVA VFB. 20% Is voorstander van het onderbrengen van de facilitaire VAP leden bij de NVA VFB. Audiovisuele Federatie Nederland Ruim 65% vindt de oprichting van de AFN een goede zaak. De rest heeft twijfels en zegt voorlopig alleen nog maar een contributie verhoging als concreet resultaat gezien te hebben. Promotionele acties Mediavisie wordt als de nuutigste beurs gezien. 45% Vindt deelname zinvol, 45% vindt dit misschien nuttig en 10% zegt dit overbodig te vinden. 60% Is niet zeker van het nut van deelname aan Publifair, Handelscontact-bijeenkomst (België) en Mediamarkt (Duitsland). De groep voor- en tegenstanders is even groot. De SAM-dagen wordt door 80% van de respondenten als zinvol ervaren en 60% lijkt het een goed idee om van de SAM Film en Video Manifestatie één dag te maken met 's avonds een gala prijsuitreiking. De SAM Band/dia Manifestatie is volgens 60% zinvol, 30% twijfelt en 10% vindt deze dag overbodig. Publicaties Vrijwel alle ondervraagden vinden de ledenlijst zinvol, hoewel meer dan de helft voorstander is van een meer simpele presentatievorm met snellere actualisering. De brochure "AV, wat doe je ermee" wordt door 65% als zinnig ervaren. Dit geldt ook voor de maandelijkse pagina in het vakblad AV Prof. Ruim 60% vindt medewerking aan AV Compact zinvol, hetzelfde percentage denkt zo over het Holland Presents (overzicht van Nederlandse produkties tijdens International Industrial Film Video Congress). Voor de Nieuwsbrief is dit percentage bijna 85%. AV Persbureau De diensten van het AV Persbureau van Peter Kanters wordt door 30% als zinvol ervaren, 35% vindt deze diensten misschien nuttig en 20% vindt ze overbodig. De rest heeft geen mening. Een groot deel van de leden die zeggen de dienstverlening overbodig te vinden, verzorgen zelf hun PR. Onderzoeken Het NMB Postbank onderzoek over de AV sector is een goede investering volgens 65% van de respondenten. 80% Heeft het onderzoek goed doorgelezen. De helft van de ondervraagden heeft interesse voor onderzoek naar de effectiviteit van audiovisuele opdrachtprodukties en naar de gevoelens van de markt ten opzichte van de AV branche. VAP bijeenkomsten De bijeenkomsten zoals jaarvergadering, ledenvergadering, themabijeenkomst, wordt door 60% als zinvol ervaren. Hetzelfde percentage vindt het houden van informele bijeenkomsten een goed idee voor de toekomst. AV persviewing Ruim 60% vindt de VAP persviewing zinnig. De rest vindt het een goed idee, maar ziet te weinig resultaat in de vorm van aandacht van nieuwe opdrachtgevers of de pers. AV congressen 20% Istegenstandervanhetorganiseren van congressen doorde VAP. 40% Is voorstander, de rest is geïnteresseerd, maar wil eerst de praktische invulling afwachten. VAP overeenkomst en leveringsvoorwaarden Vrijwel alle respondenten vinden de standaardovereenkomst en de leveringsvoorwaarden redelijk tot goed hanteerbaar. Synopsis regeling Door bijna 40% wordt de synopsis regeling regelmatig gebruikt. De reden dat de leden de regeling niet altijd gebruiken is: Con currenten brengen niet altijd een bedrag in rekening en het afschrikken van opdrachtgevers. Het bedrag van f 2.000,- is niet altijd hanteerbaar, een bepaald percentage van het budget zou beter zijn. Samenwerking De respondenten zien veel in samenwerking met andere AV organisaties. Door 50% wordt GVR, NVA VFB en VCP genoemd. Een kleine 40% denkt aan intensievere samenwerking met SAM, NBF en OTP. De belangen moeten voor beide partijen wel gelijk zijn. Computer Software Bij de helft van de ondervraagden is behoefte aan een begrotingsprogramma voor AV-produkties en een produktie- contract. Maar ook bestaat interesse voor een medewerkers contract (40%), auteurscontract (40%) en een arbeidsovereen komst (30%). Prijs/kwaliteit De hoogte van de VAP contributie wordt door 60% redelijk gevonden. De rest vindt deze te hoog, meer dan 30% is niet bereid om f 500,- verhoging te betalen. Ruim 65% is voor regelmatige toetsing van het ledenbestand. De criteria waaraan de leden getoetst worden moeten wel met grote zorgvuldigheid opgesteld worden. Suggesties van de respondenten De VAP moet veel aandacht besteden aan erkenning. Ze moet zich duidelijker profileren alszijnde een 'kwaliteitsclub'. Bewaking van het ledenbestand door strengere ballotage en regelmatige toet sing wordt als belangrijk gezien. Een goed kwaliteitsimago moet de basis zijn voor een beter contact tussen de VAP en opdrachtgevers. Om de bekendheid onder opdrachtgevers te vergroten moet de VAP actiever naar buiten treden. Continuïteit is hierbij belangrijk. Met name naar de reclamebranche toe moet de VAP zich duidelijker profileren. Ook naar de leden toe moet er meer duidelijkheid gegeven worden over het activiteitenpakket. Een mogelijke manier om hieraan te werken, is het oprichten van diverse werkgroepen, bijvoorbeeld: communicatie/PR, kwaliteit, bevorderen contact omroep/ produktiebedrijven etc. Andere suggesties voor activiteiten van de VAP zijn het opzetten van cursussen en het bevorderen van het AV onderwijs op HEAO's, SRM etc. Er kan ook gedacht worden aan het opzetten van een infocentrum. 75

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 73