7^W Bioscoopreclame 1990,1991 en verder Hektisch Even voorstellen V 91M (§Ö[JD@S@®[p® 'i 't Toen in 1989 de definitieve plannen bekend werden betreffende de commerciële TV, voorspelden een aantal deskundigen dat het medium bioscoopreclame hier wel ernstige nadelen van zou ondervinden. Inmiddels heeft de commerciële TV zijn intrede gedaan en heeft een relevant deel van het kijkerspubliek naar zich toegetrokken. Ook adverteerders hebben massaal gereageerd. Toch kunnen wij stellen dat de deskundigen geen gelijk hebben gekregen. De omzetten in ons medium zijn gestegen en alles wijst erop dat deze trend zich in de komende jaren doorzet. Uiteraard gaat dit niet vanzelf. Wij zullen ons altijd moeten (blijven) profileren als een medium dat weliswaar in aantallen geen bereik heeft dat vergelijkbaar is met b.v. TV of radio doch dat qua kwaliteit en presentatie het beste biedt wat een adverteerder zich kan wensen. De door de bioscoopexploitanten gedane investeringen in com fortabele stoelen, grote doeken en imposante geluidsinstallaties heeft ook voor de adverteerders onmiskenbare voordelen. De slagzin "The Big Screen, The Big Difference" is zeker ook voor hen van toepassing. Tevens is, door de introductie van het Voorfilmfestival, het voorprogramma structureel verbeterd en heeft Cinescope een aantal wijzigingen doorgevoerd in de tariefstelling gekoppeld aan een aantal additionele mogelijkheden. Hierdoor is de flexibiliteit van het medium zeer toegenomen. Commercials kunnen geboekt worden per speelfilm, er kan weke lijks met campagnes worden gestart, kinderfilms kunnen apart worden geboekt enz. Kortom, er kan maatwerk worden geleverd. Al met al hebben wij er alle vertrouwen in dat ook in het laatste decennium van deze eeuw bioscoopreclame, zowel voor kleine als grote adverteerders en zeker ook voor bioscoopexploitanten, een zeer interessant medium blijft. Piet Davelaar Cinescope Bioscoop- en Filmreclame klinkt ook voor een bui tenstaander in eerste instantie vanzelfsprekend. Je denkt aan het ontwerpen en het vervaardigen van films en dia's. Als je bij Cinescope aangenomen wordt om de boekhouding te verzorgen merk je dat er zeer veel bij komt kijken om een goed product te kunnen leveren. Cinescope is voor mij dan ook een hektisch en gek bedrijf maar met een goed team van collega's die op elk gewenst moment achter je staan. Om dan ook een collega op je kamer te hebben die goed weet waar ze mee bezig is, maakt de aanloopperiode voor mij een stuk prettiger, zeker als je vragen hebt zoals waarom heeft Cinescope het Voorfilmfestival laten ontwikkelen en wat kan het inhouden voorde boekhouding als het eenmaal in alle theaters vertoond zal worden. Door regelmatig met het bedrijf naar verschillende steden en theaters te gaan leer je al snel waarom je bepaalde handelingen verwerkt in de boek houding. Binnen een commercieel bedrijf heb je ookaltijd te maken met een deadline, de planning is daarom van groot belang en je hebt daardoor altijd tijdgebrek. Je kunt wel voor jezelf prioriteiten stellen maar voorfakturering, nafakturering, pachtafdracht, Filmreclame b.v. Bioscoopreclame b.v. Automatisering b.v. Oudegracht 154 Postbus 773 3500 AT Utrecht tel.: 030-315872/315819 fax 030-315227 restfakturen en bankboekingen moeten wel op tijd klaar zijn. Dit is dan ook de oorzaak dat de werktijden niet altijd van 9 tot 5 zijn. Om in een korte periode veel te weten te komen over wat er nu precies om gaat in Cinescope is de beste mogelijkheid veel vragen stellen over alles wat direkte gevolgen kan hebben voor de boekhouding. In de praktijk merk je al snel dat bepaalde hande lingen die van groot belang zijn maar 1 x in de twaalf weken voorkomen waardoor je minder snel vertrouwd raakt met bepaal de zaken. Bankboekingen, dubieuze debiteuren, kostenfakturen zijn een paar van de dagelijkse taken waarmee ik al redelijk snel vertrouwd ben geraakt. Deze greep die ik heb genoemd over wat de werkzaamheden zijn en hoe je Cinescope ervaart is niet makkelijk weer te geven zeker niet als je er pas vier maanden werkzaam bent! Maar om je werkzaamheden tot een goed eind te brengen heb je een goed team collega's nodig en daar kan ik mezelf zeker van stellen. Gijs van Nimwegen Gijs van Nimwegen boekhouder Gijs is vanaf 1 augustus bij Cinescope werk zaam als boekhoudkundig medewerker. Hij ver werkt o.a. de facturering naar adverteerders en bioscopen en houdtde (helaas altijd aanwezige) dubieuze debiteuren scherp in de gaten. Op deze pagina schrijft hij over zijn eerste 4 Cinescope maanden. I I

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 86