UITREIKING EUROPESE FELIX
MAJOR COMPANIES TE KOOP
(Vervolg van pagina 7)
vormen. Daardoor gaat men aan economische wetmatigheden
als 'vraag en aanbod'.
Men zou in de grote steden theaters kunnen stimuleren op
geregelde tijden de minder commerciële (ongeacht genre en
lengte) Nederlandse films vertonen op basis van een uitkoop.
Films worden nu eenmaal geproduceerd om gezien te worden en
die gelegenheid moet worden gecreëerd. De consument
belastingbetaler uit Delfzijl of Cadier en Keer moet in de gelegen
heid zijn kennis te nemen van het vaderlands produkt.
Het is heerlijk te weten dat de overheid jaarlijks geld (ongeacht de
vraag of dat te weinig of te veel is) ter beschikking voor film-
produktie. Het zou nog fijner zijn als een - liefst groot - publiek de
films ziet in een prima ambiance.
In het kader van de Nederlandse Filmdagen in september vond
een ontmoeting plaats tussen politici en vertegenwoordigers van
de filmbranche. (Een bloemlezing van de meningen en uitspraken
staat op de volgende pagina's.
Daar kwam o.m. duidelijk naar voren dat een nauwere samenwer
king tussen filmindustrie en omroepen van essentieel belang is.
Nu zijn het twee gescheiden eenheden met nauwelijks raakvlak
ken.
Bij de opening van de MEDIA ACADEMIE in Hilversum op 24
oktober sprak minister Hedy d'Acona:
"De verzelfstandiging van het Facilitaire Bedrijf van de omroep zal
er ongetwijfeld toe bijdragen dat omroepen nu ook meer gebruik
gaan maken van de vele andere audiovisuele produktiebedrijven
die Nederland kent. In het licht daarvan heb ik mij afgevraagd of
het wel zo nodig is dat de publieke omroepen zich zo intensief met
de programmaproduktie zelf bezighouden. Anderen kunnen dat
ook en misschien zelfs beter."
Getwijfeld mag worden of de Filmnota daarop inhaakt. Dan ligt
hiereen schonetaakvoor de parlementariërs, die bij de werklunch
aanwezig waren, de minister daarop te wijzen en te corrigeren.
WJAvR
"Home Alone" (Cannon)
Enkele jaren geleden lijfde de Australische media-magnaat Rupert
Murdoch 20th Century Fox in. Maandenlang sprokkelde Giancarlo
Parretti 1,3 miljard bijeen om zich in oktober j.l. definitief eigenaar
te kunnen noemen van Metro Goldwyn Mayer/United Artists. Sony
kocht vorig jaar Columbia Pictures van Coca Cola voor 5 miljard
en medio november verzekerde de Japanse electronica-gigant,
Matsushita, zich van het entertainment-conglomeraat MCA. Bij
deze laatste transactie wisselde ruim 6,13 miljard van hand.
Matsushita, 12e op de ranglijst van 's wereld grootste bedrijven met
een omzet van 43 miljard dollar, met merken als JVC, Panasonic,
National en Technics, begon in september de onderhandelingen
over de aankoop van MCA. Ditamusementsimperium onderdirectie
van de 77-jarige Lew Wasserman, één der grondleggers, omvat
o.m. Universal Studios, Universal Pictures (welke dit jaar haar 75e
verjaardag viert), MCA Records, uitgeverij Putnam Publishing en
voor 49% aandeelhouder in Cineplex Odeon, dat bioscopen in de
VS. en Canada exploiteert en twee pretparken in Florida en California
(dat onlangs voor een deel werd geteisterd door brand) en een
televisiestation.
Het was geen geheim dat Matsushita oogde naar een major-
company: een filmotheek van duizenden titels als software is
immers een logische aanvulling op het hardware projekt High
Definition TV.
MCA beschikt niet alleen over speelfilms als Jaws, E.T., Back to the
Future, Airport, Psycho, Out of Africa, The Sting en TV-series als
Kojak, Magnum, Colombo en Murder She Wrote, maar ook over
studio's waart.z.t. opnametechnieken zullen worden geïntegreerd,
welke noodzakelijkzijn om HDTV kwalitatief maximaal te exploiteren.
WHO'S NEXT?
Op het New Yorkse Wallstreet en in de pleisterplaatsen in Beverly
Hills wordt zwaar gespeculeerd of de overgebleven Amerikaanse
majorcompanies, Paramount, Walt Disney/Touchstone en Orion
binnenkort ook in andere (buitenlandse) handen zullen vallen.
Warner Bros fuseerde met Time/Life tot een conglomeraat, dat te
groot is om van de ene dag op de andere te worden overgenomen.
Dit samengaan heeft een gevoelige financiële aderlating veroor
zaakt; te weinig cash-f low staat op dit moment verdere ontwikkelin
gen of acquisities in de weg.
Televisiestation NBCzou geïnteresseerd zijn in Paramount Pictures,
terwijl CBS belangstelling heeft geuit voor Walt Disney, dat sinds
kort over 600 miljoen kan bschikken voor nieuwe filmprodukties,
dankzij een Japans consortium.
Geruchten betreffende de bejaarde Arthur Krim, grootaandeel
houder van Orion Pictures, circuleren al jaren, maar gezien het
minimum aantal kassuccessen neigen ze meer naar de realiteit.
Voor het derde achtereenvolgende jaar werd de Europese tegen
hanger van de Oscar, de Felix uitgereikt, dit maal in Glasgow. De
jury, o.l.v.lngmar Bergman (die zelf verstek liet gaan op deze
ceremonie), bekroonde als beste Europese film PORTE APERTE
(Open deuren) van de Italiaanse regisseur GIANNI AMELIO. Voor
zijn rol in deze film ontving GIAN MARIA VOLONTE een Speciale
Juryprijs. KENNET BRANAGH vielen twee onderscheidingen ten
deel, die van beste acteur en als regisseur van de beste jonge film.
Voor AY CARMELA! kreeg actrice CARMEN MAURA de Felix voor
beste actrice.
Voor zijn gehele oeuvre werd ANDREZEJ WAJDA een Felix toege
kend.
>K*