UITREIKING EUROPESE FELIX MAJOR COMPANIES TE KOOP (Vervolg van pagina 7) vormen. Daardoor gaat men aan economische wetmatigheden als 'vraag en aanbod'. Men zou in de grote steden theaters kunnen stimuleren op geregelde tijden de minder commerciële (ongeacht genre en lengte) Nederlandse films vertonen op basis van een uitkoop. Films worden nu eenmaal geproduceerd om gezien te worden en die gelegenheid moet worden gecreëerd. De consument belastingbetaler uit Delfzijl of Cadier en Keer moet in de gelegen heid zijn kennis te nemen van het vaderlands produkt. Het is heerlijk te weten dat de overheid jaarlijks geld (ongeacht de vraag of dat te weinig of te veel is) ter beschikking voor film- produktie. Het zou nog fijner zijn als een - liefst groot - publiek de films ziet in een prima ambiance. In het kader van de Nederlandse Filmdagen in september vond een ontmoeting plaats tussen politici en vertegenwoordigers van de filmbranche. (Een bloemlezing van de meningen en uitspraken staat op de volgende pagina's. Daar kwam o.m. duidelijk naar voren dat een nauwere samenwer king tussen filmindustrie en omroepen van essentieel belang is. Nu zijn het twee gescheiden eenheden met nauwelijks raakvlak ken. Bij de opening van de MEDIA ACADEMIE in Hilversum op 24 oktober sprak minister Hedy d'Acona: "De verzelfstandiging van het Facilitaire Bedrijf van de omroep zal er ongetwijfeld toe bijdragen dat omroepen nu ook meer gebruik gaan maken van de vele andere audiovisuele produktiebedrijven die Nederland kent. In het licht daarvan heb ik mij afgevraagd of het wel zo nodig is dat de publieke omroepen zich zo intensief met de programmaproduktie zelf bezighouden. Anderen kunnen dat ook en misschien zelfs beter." Getwijfeld mag worden of de Filmnota daarop inhaakt. Dan ligt hiereen schonetaakvoor de parlementariërs, die bij de werklunch aanwezig waren, de minister daarop te wijzen en te corrigeren. WJAvR "Home Alone" (Cannon) Enkele jaren geleden lijfde de Australische media-magnaat Rupert Murdoch 20th Century Fox in. Maandenlang sprokkelde Giancarlo Parretti 1,3 miljard bijeen om zich in oktober j.l. definitief eigenaar te kunnen noemen van Metro Goldwyn Mayer/United Artists. Sony kocht vorig jaar Columbia Pictures van Coca Cola voor 5 miljard en medio november verzekerde de Japanse electronica-gigant, Matsushita, zich van het entertainment-conglomeraat MCA. Bij deze laatste transactie wisselde ruim 6,13 miljard van hand. Matsushita, 12e op de ranglijst van 's wereld grootste bedrijven met een omzet van 43 miljard dollar, met merken als JVC, Panasonic, National en Technics, begon in september de onderhandelingen over de aankoop van MCA. Ditamusementsimperium onderdirectie van de 77-jarige Lew Wasserman, één der grondleggers, omvat o.m. Universal Studios, Universal Pictures (welke dit jaar haar 75e verjaardag viert), MCA Records, uitgeverij Putnam Publishing en voor 49% aandeelhouder in Cineplex Odeon, dat bioscopen in de VS. en Canada exploiteert en twee pretparken in Florida en California (dat onlangs voor een deel werd geteisterd door brand) en een televisiestation. Het was geen geheim dat Matsushita oogde naar een major- company: een filmotheek van duizenden titels als software is immers een logische aanvulling op het hardware projekt High Definition TV. MCA beschikt niet alleen over speelfilms als Jaws, E.T., Back to the Future, Airport, Psycho, Out of Africa, The Sting en TV-series als Kojak, Magnum, Colombo en Murder She Wrote, maar ook over studio's waart.z.t. opnametechnieken zullen worden geïntegreerd, welke noodzakelijkzijn om HDTV kwalitatief maximaal te exploiteren. WHO'S NEXT? Op het New Yorkse Wallstreet en in de pleisterplaatsen in Beverly Hills wordt zwaar gespeculeerd of de overgebleven Amerikaanse majorcompanies, Paramount, Walt Disney/Touchstone en Orion binnenkort ook in andere (buitenlandse) handen zullen vallen. Warner Bros fuseerde met Time/Life tot een conglomeraat, dat te groot is om van de ene dag op de andere te worden overgenomen. Dit samengaan heeft een gevoelige financiële aderlating veroor zaakt; te weinig cash-f low staat op dit moment verdere ontwikkelin gen of acquisities in de weg. Televisiestation NBCzou geïnteresseerd zijn in Paramount Pictures, terwijl CBS belangstelling heeft geuit voor Walt Disney, dat sinds kort over 600 miljoen kan bschikken voor nieuwe filmprodukties, dankzij een Japans consortium. Geruchten betreffende de bejaarde Arthur Krim, grootaandeel houder van Orion Pictures, circuleren al jaren, maar gezien het minimum aantal kassuccessen neigen ze meer naar de realiteit. Voor het derde achtereenvolgende jaar werd de Europese tegen hanger van de Oscar, de Felix uitgereikt, dit maal in Glasgow. De jury, o.l.v.lngmar Bergman (die zelf verstek liet gaan op deze ceremonie), bekroonde als beste Europese film PORTE APERTE (Open deuren) van de Italiaanse regisseur GIANNI AMELIO. Voor zijn rol in deze film ontving GIAN MARIA VOLONTE een Speciale Juryprijs. KENNET BRANAGH vielen twee onderscheidingen ten deel, die van beste acteur en als regisseur van de beste jonge film. Voor AY CARMELA! kreeg actrice CARMEN MAURA de Felix voor beste actrice. Voor zijn gehele oeuvre werd ANDREZEJ WAJDA een Felix toege kend. >K*

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 9