SPONSORWERVINGSACTIE
FILMMUSEUM GROOT SUKSES!
Juni 1991: woensdagmorgen 09.02 uur.
Ik zit achter mijn bureau en de telefoon gaat. Het is VSB. Zou het wel of zou het niet...
Hoi Phoebe, gisteravond werd de beslissing van het laatste bestuurslid pas bekend. VSB
heeft besloten de restauratie en inbouw van het Cinema Parisien interieur te financieren en
daarmee sponsor van het Nederlands Filmmuseum te worden.
We zijn er! De bijna twee miljoen gulden die benodigd zijn voor de herinrichting van het
Vondelparkpaviljoen zijn bij elkaar.
Een sponsorwervingsactie nadert zijn succesvolle voltooiing.
Juni 1990
Precies een jaar geleden begon het allemaal. Ik zat in verband met
een opdracht voor een nieuwe speelfilm bij een filmproduktie-
bedrijf toen ik apart geroepen werd door een medewerkster. Het
Filmmuseum ging zijn monumentale behuizing, het Vondel
parkpaviljoen, verbouwen en wilde de herinrichting met sponsor
gelden bekostigen. Ze waren op zoek naar iemand die deze spon
sorwervingsactie wilde begeleiden. Was dat niet iets voor mij?
Twee weken later had ik de opdracht van het Filmmuseum aange
nomen. Voor de herinrichting van het Vondelparkpaviljoen was
een kleine twee miljoen gulden nodig. Ik zou proberen dit geld via
sponsors bij elkaar te krijgen.
We spraken af dat ik vanuit het Filmmuseum zelf op 'sponsor-
jacht' zou gaan. Meestal werk ik vanuit mijn eigen kantoor, maar
ik koos voor deze opzet omdat ik zo nauwer kon samenwerken
met de publiciteitsafdeling, en veel directer op ontwikkelingen in
het Filmmuseum zou kunnen reageren. Alle nieuwtjes zoals de
voortgang van de verbouwing, de plannen voor de programme
ring en in de archieven weergevonden films kon ik op deze manier
gelijk verwerken in de informatie naar de sponsors.
Juli-september 1990
Mijn eerste actie voor het Filmmuseum was het maken van een
gespreksronde langs een aantal bestuursleden, om te inventarise
ren in hoeverre het eigen bestuur voor het Filmmuseum bruikbare
contacten had in het bedrijfsleven. Zo sprak ik met Jan Blokker,
Martijn Sanders, Jan Herman Meerdink, Pieter Ariëns Kappers en
Het Cinema Parisien interieur
Wim van Roosmalen. Naast enkele tips voor bedrijven die affiniteit
met film hadden kwamen zij ook met suggesties voor aanvragen
bij een aantal fondsen en stichtingen die later inderdaad resulteer
den in een drietal subsidinten.
In de eerste maand werd ook gediscussieerd over de juiste aan
pak van de sponsorwerving voor het Filmmuseum. Gekozen werd
voor de zogenaamde 'exclusieve' aanpak: We zouden aan enkele
zorgvuldig uitgekozen bedrijven aanbieden hoofdsponsor of ge
deelde hoofdsponsor te worden. Ons doel was twee a drie, hoog
uit vier grote sponsors te werven voor het gehele benodigde be
drag.
September 1990
In een informatieset verwerkte ik wat het Filmmuseum precies is,
wat het doet, waar het is gehuisvest, wat er zo bijzonder aan is
enz. enz. Tevens stonden de sponsorproposities hierin vermeld:
wat kan het Filmmuseum aanbieden als een bedrijf besluit spon
sor te worden.
Eind september was het grootste deel van het voorbereidend werk
gedaan. Er lag een prachtig ontworpen en gedrukte presentatie
map; we hadden documentatiemateriaal over o.a. de geschiedenis
van het paviljoen geïllustreerd met talrijke foto's, en een korte film
over het interieur van de Cinema Parisien bioscoop. Deze bio
scoop, de oudste in Amsterdam, werd in 1987 afgebroken. Het in
terieurwerd zorgvuldig ontmanteld en opgeslagen op initiatief van
Ilse Hughan, de kleindochter van de oprichter van de bioscoop,
Jean Desmet. Zij schonk het interieur aan het Nederlands
Filmmuseum om het in te bouwen in het paviljoen. Een uniek
maar ook kostbaar plan, waar een sponsor voor nodig was.
Oktober 1990-januari 1991
Onze eerste gespreksronde met een aantal bedrijven vond plaats.
Na een telefonische inleiding en een toegestuurde informatieset
bleek dat men in negen van de tien gevallen geïnteresseerd was in
een gesprek. Opvallend was dat alle belangstellenden ook gemoti
veerd waren om bij het Filmmuseum zélf langs te komen, wat ons
in de gelegenheid stelde om een rondleiding te geven. In het pavil
joen was de verbouwing inmiddels in volle gang, waarbij regelma
tig verrassingen tevoorschijn kwamen. Zo werd er in oktober een
prachtig negentiende eeuws cassetteplafond ontdekt in de voor
malige bibliotheekzaal.
Met Grolsch werden in deze periode twee gesprekken gevoerd.
Phoebe Felen heeft sinds een aantal jaar een sponsorbemiddelingsbureau waar
mee ze voor Nederlandse speelfilms sponsors werft. Zie hiervoor een eerder ver
schenen interview in Film, september 1990. Red.
29