Vanaf het eerste moment hadden we het gevoel dat Grolsch door
hun op film gerichte sponsoringbeleid van de afgelopen jaren een
soort vanzelfsprekende 'partner' van het Filmmuseum zou moeten
worden. Dat zij dit zelf ook zo zagen werd eind december duidelijk.
Grolsch deed het aanbod het Filmmuseum voor een zeer substan
tieel deel van de herinrichtingskosten als hoofdsponsor te onder
steunen.
Februari-mei 1991
Via bestuurslid Lili Rademakers kwamen we in contact met de net
opgerichte European Academy for Film and Television, die niet
lang daarna besloot om tweede sponsor van het Filmmuseum te
worden.
Inmiddels waren de gesprekken met Grolsch over de uitwerking
van de sponsoringovereenkomst in volle gang. De opmerking van
Martijn Sanders: 'Het werk begint pas als een potentiële sponsor
ja zegt' klopt in de praktijk.
Ik stelde een voorbeeldovereenkomst samen, waarbij ik gebruik
kon maken van een eerder voor het Filmmuseum samengesteld
sponsorrapport van adviesbureau Van Dooren Corporate Spon
soring, waarin een algemeen standaardcontract was opgenomen.
Naar aanleiding van die voorbeeldovereenkomst voerde ik ge
sprekken met juristen en met Grolsch tot beide partijen zich in de
eindtekst konden vinden. Aan het eind van dit traject regelde ik
een feestelijke lunch voor alle betrokkenen in het inmiddels her
opende café-restaurant Vertigo in het Vondelparkpaviljoen. Na
deze lunch zou het contract ondertekend worden. Omdat dit het
begin van een langdurige verbinding zou zijn ontwierp Ruud Smit,
kunstenaar/kok bij Vertigo, een op film geïnspireerde lunch. In de
menukaart schreef hij daarbij een prachtig verhaal over Grolsch en
film. Deze persoonlijke benadering werd zeer gewaardeerd door
de mensen van Grolsch. Dat we in al ons enthousiasme de onder
tekening met champagne in plaats van met een goed glas bier wil
den bezegelen werd vlug rechtgezet. Op de foto's heffen we dan
ook allemaal het Grolschglas.
Mei-juni 1991
En toen deed zich de mogelijkheid voor om ten tweede male met
Stichting VSB Fonds in gesprek te treden. Tijdens de eerste ge
spreksronde waren zij al een serieuze en zeer enthousiaste kandi
daat, maar het was toen jammer genoeg net niet doorgegaan. De
sponsoring van de inbouw van het Cinema Parisien interieur had
den we vrijgehouden voor overgebleven potentiële kandidaten en
over de financiering van deze zaal hielden we een geanimeerd ge
sprek met de directeur en de projectleider van VSB.
In de stromende regen met geleende paraplu's toonden wij trots
de buitenkant van het paviljoen. We beloofden nog wat extra
schriftelijke informatie en van toen af aan was het wachten op dat
éne telefoontje. Zouden we klaar zijn met onze sponsorwervings
actie of moesten we nog verder in gesprek met de andere bedrij
ven?
Juni, woensdagmorgen 09.20 uur:
Na een run naar de banketbakker voor de allergrootste lentetaart
die er te krijgen is stap ik de kamer van Hoos, de directeur, binnen
die midden in een vergadering zit. Ook zij zit al twee dagen in
spanning. Zouden ze wel of zouden ze niet...? Ze zullen wel en het
feest is groot. Vanaf nu is het werken aan de afwerking, zorgen
dat afspraken goed zullen worden nagekomen en hoe van dit fan
tastische resultaat 'kond te doen' aan de buitenwereld.
Eind juni vond inmiddels de drukbezochte perspresentatie plaats
waarbij we onze sponsors voorstelden aan de pers.
En vanaf 27 september, wanneer het Filmmuseum met een feeste
lijke week het Vondelparkpaviljoen heropent kan het publiek ko
men genieten van de vroege film in een decor dat de sfeer ademt
uit de jaren twintig. Iets wat dankzij een in de culturele wereld
toch vrij nieuw fenomeen, sponsoring, kon worden bewerkstel
ligd.
drs. Phoebe Felen, Amsterdam
juli 1991
Een biertoost op i
ij kon van het Vondelparkpaviljoen na de kontraktondertekening met Grolsch.
30