Komkommertijd?Niet in de bioscoop!
International Advertising Film Festival 1991:
Even voorstellen
(SÖDD@§@®[°X
Eind juni stonden er in een paar landelijke dagbladen weer negatieve be
richten over de ontwikkeling van het bioscoopbezoek.
De pers heeft uit de cijfers die in FILM 3 gepubliceerd werden de konklu-
sie getrokken dat er in 1990 een flinke daling van het bezoekcijfer heeft
plaatsgevonden t.o.v. 1989.
Inderdaad werden de cijfers zonder verdere uitleg afgedrukt, enige nuan
cering zou zeker op zijn plaats geweest zijn.
In 1989 heeft men namelijk, om boekhoudkundige redenen, 53 weken ge
teld en in 1990 52 weken. Dit lijkt een klein verschil maar dit verschil be
treft wel de 1e week van het jaar, met alle Kerstfilms goed voor zo'n
500.000 bezoekers.
Met andere woorden: er zijn in 1989 een half miljoen bezoekers bijgeteld
die in 1990 de bioscoop hebben bezocht. Per saldo is er dus geen sprake
van een relevante daling. Als de cijfers op deze wijze waren gepresen
teerd had de pers wellicht niets geschreven, immers wat heeft het voor
zin om oude cijfers te publiceren, als er geen verandering heeft plaatsge
vonden.
Nu is er aanleiding gegeven om komkommernieuws te plaatsen, maar
goed, gedane zaken nemen geen keer.
De indruk is echter gewekt dat het bioscoopbezoek steeds verder terug
loopt, terwijl er een stabilisatie rond 15 miljoen bezoekers bestaat sinds
1985. Dit is niet bevorderlijk voor het image van de bedrijfstak, zeker niet
t.o.v. (potentiële) adverteerders.
Nu is dan ook het wachten op publikaties waarin de forse stijging in 1991
wordt gemeld. Wij schatten dat deze stijging in het 1e halfjaar zo'n 10 a
15% bedraagt.
Het wordt dus hoog tijd dat de pers over deze positieve tendens gaat pu
bliceren; of is men alleen geïnteresseerd in negatieve berichtgeving over
de bioscoopbranche?
Piet Davelaar
'Het moet toch Cannes!'
Cote d'Azur, Cannes, eind juni, het klinkt allemaal als het zomerse ritme
dat Holland heel juni heeft gemist, maar dat is niet alles wat ons land ge
mist heeft. Van de tachtig Lions die uitgereikt zijn hebben wij evenals ze
ventig procent van de deelnemende landen geen prijzen mee naar huis
mogen nemen.
Tussen de 3777 ingezonden commercials uit 47 landen waren er zeker
goede bij, zoals de Noorse verzekering commercial The Yacht' waar de
stuurman van een luxe motorjacht de gashandle afbreekt wanneer deze
in volle vaart de haven binnenloopt. De stuurman vraag advies aan de ei
genaar van het schip welke droog antwoord: 'Aim for the cheapest!'. Of
de Duitse Mercedes-Benz commercial waar een jongetje dag-in dag-uit in
de showroom staat te turen met zijn neus tegen de ruit, en wanneer hij
later eindelijk een Mercedes bezit, rijdt hij rond met een platte neus.
Toch lag het niveau in totaal lang niet zo hoog als voorgaande jaren. Dit
blijkt ook wel uit het aantal uitgereikte leeuwen. Afgelopen jaren werden
er tussen de honderd en honderdvijftig leeuwen uitgereikt. Dit jaar met
een record aan inzendingen werden er slechts 43 bronzen, 19 zilveren en
17 gouden leeuwen uitgereikt. Recessies, de Golf-oorlog, gekorte bud
getten en nog veel meer redenen hiervoor waren te horen in de gangen
van het Palais des Festivals. Mijn idee is dat de conjuctuur qua creativiteit
dit jaar een laag punt heeft bereikt, en dat deze in de toekomst dus weer
naar boven klimt, een goed vooruitzicht voor het festival.
Het festival zelf was goed georganiseerd, nog nooit in de geschiedenis
van het 38-jarige festival was de opkomst zo hoog als dit jaar. De prijs
uitreiking was goed aangekleed met mooie decors en lasershows. Het
publiek wist van tevoren dat er maar 80 Lions uitgereikt zouden worden,
waardoor de keuze van de jury, waaronder Harry Kramp (Creative
Director PPGH/JWT Amsterdam) luidruchtig bekritiseerd werd door ap
plaus en boe-geroep. Toen de Gouden Leeuw uitgereikt werd aan de
Amerikaanse Pepsi-Cola commercial met MC Hammer in de hoofdrol
kwam de muziek niet eens boven het boe-geroep uit. Eveneens werd de
Grand-Prix die naar O&M Paris ging voor de 'Lion et la Lionne' commer
cial van Perrier zeer bekritiseerd, vooral toen Jean-Paul Goude per onge
luk de Lion uit zijn handen liet vallen toen hij deze in ontvangst nam.
Hoewel Nederland dit jaar niet in de prijzen is gevallen waren wij goed
vertegenwoordigd aan Plage Royal overdag, verschillende restaurants 's
avonds en een meerderheid aan de bar van Hotel Martinez tot in de och
tenduren. Dit jaar geen leeuwen, volgend jaar een kooi vol!
Albert van Rijmenam
Filmreclame b.v.
Bioscoopreclame b.v.
Automatisering b.v.
Oudegracht 154
Postbus 773 3500 AT Utrecht
tel.: 030-315872/315819
fax:030-315227
Yvonne Troost
Sinds april 1989 werkt Yvonne bij Cinescope.
Hiervoor werkte zij bij reklameburo More. Zij
voert de administratie van de dia-kontrakten
en alles (en dat is veel) wat daar verband mee
houdt.
Sinds kort verzorgt zij ook de offertes.