Reklame op het witte doek
NBB-Kontaktdag
Diareklame 1991
Nicole Beusen
Natasja Bakker
In het kader van de afronding van
hun HEAO-studie aan de Hoge
school te Alkmaar hebben Nicole
Beusen en Natasja Bakker als af
studeeropdracht gekozen voor
een onderzoek naar o.m. het ima
go van bioscoopreklame.
Zij hebben dit gedaan m.b.v.
schriftelijke enquêtes bij 3 doel
groepen t.w.:
- reklameburo's
- adverteerders
- bioscoopexploitanten
Na een studie gemaakt te hebben van bijna alles wat er reeds op dit ge
bied is onderzocht en gepubliceerd hebben zij de enquêtes samengesteld
en hieronder vermelden wij een aantal interessante uitkomsten.
Sterke punten bioscoopreklame volgens de reklameburo's:
-Grote indringendheid
- Forced exposure
- Sfeer/omgeving
- Doelgroep segmentatie
- Effekt
Zwakkere punten volgens de reklameburo's:
- Bereik
- Prijs t.o.v. bereik
- Tarieven
- Produktiekosten
Reklameburo's zijn zeer positief over plaatsings-mogelijkheden bij een
bepaalde speelfilm. Men stelt informatie over komende speelfilms dan
ook op prijs. Ook over de kwaliteit van beeld en geluid is men goed te
spreken. Minder positief is men over dia-reklame en ook zou men meer
afwisseling in het voorprogramma wensen.
Overigens verwacht men een stijging van de reklamebestedingen binnen
het medium. Opvallend is dat de mening over de invloed van het reklame-
buro met betrekking tot de mediumkeuze nogal verschilt. Bij de adver
teerders meent 40% dat deze invloed groot tot zeer groot is, bij de buro's
bedraagt dit percentage 75%
Als meest belangrijke redenen voor de adverteerders om het medium bio
scoop in te schakelen kwamen naar voren:
- Doelgroep stemt overeen
-Grote indringendheid
- Kleur/beweging/muziek
- Hoge attentiewaarde
De belangrijkste redenen dat adverteerders het medium niet inschakelen
zijn:
- te klein bereik
- hoge produktiekosten
- andere doelgroep
Ook adverteerders blijken geïnteresseerd te zijn in informatie over nieuwe
films en ook naar hun mening zou het voorprogramma meer afwisseling
kunnen gebruiken.
Volgens de bioscoopexploitanten is de waardering van het publiek voor
het voorprogramma:
- Neutraal 55%
- (erg) leuk 25%
- (zeer) irritant 20%
Ruim 40% van de exploitanten vindt het voorprogramma (zeer) belangrijk
in het totale bioscoopprogramma. Hun meeste kritiek t.o.v. de commer
cials is dat er te weinig variatie is en het voorprogramma te lang is. De
exploitanten zijn redelijk tevreden over de dia-reklame. Het bovenstaande
is slechts een kleine greep uit het onderzoek, gebundeld in het rapport
Reklame op het witte doek'. De dames hebben veel meningen gepeild en
zijn met een aantal voor ons interessante aanbevelingen gekomen.
Wij konden er dan ook volmondig mee instemmen dat hun leraar, na de
goede en soepel verlopende presentatie, als waardering voor de opdracht
het cijfer 9 toekende.
Op de NBB-kontaktdag op 2 juli jl. heeft Aad Muntz, direkteur van
Centraal Beheer, zijn visie gegeven over de bioscoop-advertising van zijn
onderneming.
Zoals reeds in Film 3 geschreven is zijn mening dat je het publiek moet
amuseren met een bioscoop-commercial om zodoende sympathie te
wekken voor het bedrijf dat op deze wijze het in wezen saaie produkt ver
zekering aanbiedt. Dit amuseren lukt niet uitsluitend door grappig te zijn,
Muntz gaf als voorbeeld het grote aantal grappig bedoelde films die flop
pen.
Aad Muntz
Na zijn uiteenzetting werden er 4 Centraal Beheer-
commercials vertoond, de klassiekers 'Striptease',
'Ski' en 'Boot' en de nieuwe film 'Rebel'. Deze laatste
is onlangs in première gegaan in alle bioscopen in de
4 grote steden alsmede in Amersfoort en Apeldoorn
en komt in oktober in de rest van het land. Gezien de
reakties van het publiek zal ook deze wel weer aan het
rijtje klassiekers toegevoegd kunnen worden.