DE FILM KOMT NAAR JE TOE DEZE ZOMER!
"En dan het weer voor morgen: zonnig en in het hele land zomerse
temperaturen". Dat klinkt de meeste Nederlanders als muziek in de
oren. Zo niet de bioscoopeigenaren, die met het stijgen van de
temperaiuur over het algemeen hun omzet zien dalen. Want de zo
mer is de tijd van "buiten zijn". Wie op een zwoele zomeravond
moet kiezen tussen een pilsje pakken op het terras en in een war
me bioscoopzaal zitten, kiest meestal voor het eerste. Voor het
Molenstraattheater in Wageningen aanleiding om de zaken eens
anders aan te pakken: "als de mensen in de zomer niet meer naar
de film gaan, gaan wij met de film naar de mensen buiten.
Daarmee bezorg je het publiek een onvergetelijke avond èn het is
een enorme promotie voor de film". Woorden die intussen in da
den zijn omgezet met drie -zeer succesvolle - openluchtvoorstel
lingen!
Het begon allemaal met een artikel in dit zelfde blad over het pro
ject FIRIETY, dat door het Molenstraattheater in samenwerking
met de vuurwerkfabriek JNS Pyrotechniek uit Leeuwarden was
georganiseerd. FIRIETY is een 30 minuten durende show van film,
muziek en vuurwerk, en heeft op de officieuse Wereld
kampioenschappen Vuurwerk Maken in Canada dit jaar de tweede
prijs in de wacht gesleept. Ad Westraten van het Alhambra
Theater in Vlissingen las het artikel en besloot na overleg met de
makers van de show, FIRIETY als openingsattractie op het jaarlijk
se internationale Straatfestival in Vlissingen haar Europese pre
mière te laten beleven.
FILM OP STRAAT
Buiten voor tienduizenden mensen een film vertonen is niet zo
eenvoudig als het lijkt. Iedereen moet natuurlijk kunnen zien en
verstaan wat zich op het doek afspeelt. In Vlissingen bleek de bes
te lokatie de boulevard te zijn. Het scherm -maar liefst 20 bij 12
meter en daarmee het grootste van Nederland- werd op een drij
vend ponton geplaatst en door vier sleepboten tot vóór de boule
vard gesleept. Stroming en wind bepaalden waar het ponton uit
eindelijk bleef liggen, dus de projector moest ook mobiel zijn en
werd op een vrachtwagen gemonteerd. Het publiek stond op de
boulevard en had zo een uitstekend zicht op het scherm. Dat toch
niet alles van tevoren te voorspellen was, bleek toen vlak voor de
show een groot schip op de boulevard strandde. De bezoekers
kregen met deze dubbele attractie wel waar voor hun geld!
PROMOTIE
In het voorprogramma van FIRIETY werden een aantal commer
cials vertoond en trailers van films die binnenkort in het Alhambra
Theater te zien zouden zijn. Een prima reclame voor die films èn
voor de bioscoop, want de voorstelling had tienduizenden festival
bezoekers en vuurwerkliefhebbers getrokken: mensen die op die
avond niet naar de bioscoop waren gegaan maar nu wèl met film
werden geconfronteerd. De goede ervaringen in Vlissingen riepen
om een vervolg. Het idee ontstond om de twee grote films van
deze zomer "Robin Hood: Prince of Thieves" en "Backdraft" groots
te lanceren met een speciale voorpremière in de openlucht. Een
voorprogramma toegesneden op de film, een goede entourage en
een publiciteitscampagne gericht op mensen die op dat moment
niet zo gauw naar de bioscoop zouden gaan (zoals gezinnen op
vakantie), dat was de formule. De toegangsprijs zou die van een
gewoon bioscoopkaartje zijn.
ENTHOUSIASTE FILMVERHUURDERS
De medewerking van de filmverhuurder is voor zo'n voorpremière
natuurlijk onmisbaar. MPG en UIP, repectievelijk distributeurs van
"Robin Hood: Prince of Thieves" en "Backdraft" waren gelukkig
meteen te vinden voor het experiment om extra publiciteit binnen
te slepen. Ook zij zagen de promotiekansen: een groot publiek
komt op een aanstekelijke manier in aanraking met de nieuwe
hoofdfilm, waardoor de mond-op-mond-reclame, die ook voor
een grote film ontzettend belangrijk is, op een vroeg moment
start. In het voorprogramma konden bovendien nieuwe films van
de distributeur onder de aandacht worden gebracht. (De nieuwe
filmtitels worden alvast in het geheugen van de toeschouwers ge
grift.)
13 AUGUSTUS: ROBIN HOOD IN HET BOS
De nieuwste Robin Hood film, met niemand minder dan Kevin
Costner als De Held, speelt zich voornamelijk af in de donkere
wouden van Sherwood. De spanning en de sfeer van de film ko
men het best tot zijn recht als je als toeschouwer óók in het bos
zit. Tussen het bladergeritsel, de geur van dennenaalden in je
neus: dat is de juiste entourage om de strijd van Robin Hood mee
te beleven!
Robin Hood in het Bennekomse bos
Op een open plek in de bossen van Bennekom werd daarom een
echte openluchtbioscoop gebouwd, met groot scherm, een sur-
round geluidinstallatie en vele stoelen. Scouting Groep "die
Wiltgraeff bouwde bij de ingang van het terrein een waar Robin
Hood hoofdkwartier om de juiste sfeer te creëren. In het voorpro
gramma brachten zij een aantal sketches en liedjes ten gehore uit
hun Robin Hood-programma. Daarna volgende enkele trailers van
MPG-films die dit najaar uitkomen. Na de hoofdfilm begeleidden
honderden fakkels en sterretjes (vuurwerk en échte) het publiek
weer door het bos naar huis.
De opkomst voor de voorstelling was overweldigend. Maar ook de
publiciteit: alle regionale en de meeste landelijke kranten hebben
ruim aandacht aan het Robin Hood gebeuren besteed. In alle arti
kelen was te lezen dat de film vanaf 16 augustus in meer dan 50
theaters in Nederland te zien zou zijn, maar dat de speciale (gala-)
voorpremière in het Bennekomse bos plaatsvond... gratis publici
teit die veel mensen in het hele land bereikt.
21 AUGUSTUS: BACKDRAFT MET DE BRANDWEER
"Backdraft", de tweede grote film van deze nazomer, is een span
nende film over vuur, brandweermannen en een gewetenloze
brandstichter. Samenwerking met de Regionale Brandweer lag
dan ook voor de hand! Deze voorstelling werd in het
Openluchttheater van Ede gehouden volgens dezelfde formule als
bij Robin Hood: een bij de film aansluitend voorprogramma, een
voorfilm met trailers van UIP, de hoofdfilm en tot slot vuurwerk
23