DE FILM KOMT NAAR JE TOE DEZE ZOMER! "En dan het weer voor morgen: zonnig en in het hele land zomerse temperaturen". Dat klinkt de meeste Nederlanders als muziek in de oren. Zo niet de bioscoopeigenaren, die met het stijgen van de temperaiuur over het algemeen hun omzet zien dalen. Want de zo mer is de tijd van "buiten zijn". Wie op een zwoele zomeravond moet kiezen tussen een pilsje pakken op het terras en in een war me bioscoopzaal zitten, kiest meestal voor het eerste. Voor het Molenstraattheater in Wageningen aanleiding om de zaken eens anders aan te pakken: "als de mensen in de zomer niet meer naar de film gaan, gaan wij met de film naar de mensen buiten. Daarmee bezorg je het publiek een onvergetelijke avond èn het is een enorme promotie voor de film". Woorden die intussen in da den zijn omgezet met drie -zeer succesvolle - openluchtvoorstel lingen! Het begon allemaal met een artikel in dit zelfde blad over het pro ject FIRIETY, dat door het Molenstraattheater in samenwerking met de vuurwerkfabriek JNS Pyrotechniek uit Leeuwarden was georganiseerd. FIRIETY is een 30 minuten durende show van film, muziek en vuurwerk, en heeft op de officieuse Wereld kampioenschappen Vuurwerk Maken in Canada dit jaar de tweede prijs in de wacht gesleept. Ad Westraten van het Alhambra Theater in Vlissingen las het artikel en besloot na overleg met de makers van de show, FIRIETY als openingsattractie op het jaarlijk se internationale Straatfestival in Vlissingen haar Europese pre mière te laten beleven. FILM OP STRAAT Buiten voor tienduizenden mensen een film vertonen is niet zo eenvoudig als het lijkt. Iedereen moet natuurlijk kunnen zien en verstaan wat zich op het doek afspeelt. In Vlissingen bleek de bes te lokatie de boulevard te zijn. Het scherm -maar liefst 20 bij 12 meter en daarmee het grootste van Nederland- werd op een drij vend ponton geplaatst en door vier sleepboten tot vóór de boule vard gesleept. Stroming en wind bepaalden waar het ponton uit eindelijk bleef liggen, dus de projector moest ook mobiel zijn en werd op een vrachtwagen gemonteerd. Het publiek stond op de boulevard en had zo een uitstekend zicht op het scherm. Dat toch niet alles van tevoren te voorspellen was, bleek toen vlak voor de show een groot schip op de boulevard strandde. De bezoekers kregen met deze dubbele attractie wel waar voor hun geld! PROMOTIE In het voorprogramma van FIRIETY werden een aantal commer cials vertoond en trailers van films die binnenkort in het Alhambra Theater te zien zouden zijn. Een prima reclame voor die films èn voor de bioscoop, want de voorstelling had tienduizenden festival bezoekers en vuurwerkliefhebbers getrokken: mensen die op die avond niet naar de bioscoop waren gegaan maar nu wèl met film werden geconfronteerd. De goede ervaringen in Vlissingen riepen om een vervolg. Het idee ontstond om de twee grote films van deze zomer "Robin Hood: Prince of Thieves" en "Backdraft" groots te lanceren met een speciale voorpremière in de openlucht. Een voorprogramma toegesneden op de film, een goede entourage en een publiciteitscampagne gericht op mensen die op dat moment niet zo gauw naar de bioscoop zouden gaan (zoals gezinnen op vakantie), dat was de formule. De toegangsprijs zou die van een gewoon bioscoopkaartje zijn. ENTHOUSIASTE FILMVERHUURDERS De medewerking van de filmverhuurder is voor zo'n voorpremière natuurlijk onmisbaar. MPG en UIP, repectievelijk distributeurs van "Robin Hood: Prince of Thieves" en "Backdraft" waren gelukkig meteen te vinden voor het experiment om extra publiciteit binnen te slepen. Ook zij zagen de promotiekansen: een groot publiek komt op een aanstekelijke manier in aanraking met de nieuwe hoofdfilm, waardoor de mond-op-mond-reclame, die ook voor een grote film ontzettend belangrijk is, op een vroeg moment start. In het voorprogramma konden bovendien nieuwe films van de distributeur onder de aandacht worden gebracht. (De nieuwe filmtitels worden alvast in het geheugen van de toeschouwers ge grift.) 13 AUGUSTUS: ROBIN HOOD IN HET BOS De nieuwste Robin Hood film, met niemand minder dan Kevin Costner als De Held, speelt zich voornamelijk af in de donkere wouden van Sherwood. De spanning en de sfeer van de film ko men het best tot zijn recht als je als toeschouwer óók in het bos zit. Tussen het bladergeritsel, de geur van dennenaalden in je neus: dat is de juiste entourage om de strijd van Robin Hood mee te beleven! Robin Hood in het Bennekomse bos Op een open plek in de bossen van Bennekom werd daarom een echte openluchtbioscoop gebouwd, met groot scherm, een sur- round geluidinstallatie en vele stoelen. Scouting Groep "die Wiltgraeff bouwde bij de ingang van het terrein een waar Robin Hood hoofdkwartier om de juiste sfeer te creëren. In het voorpro gramma brachten zij een aantal sketches en liedjes ten gehore uit hun Robin Hood-programma. Daarna volgende enkele trailers van MPG-films die dit najaar uitkomen. Na de hoofdfilm begeleidden honderden fakkels en sterretjes (vuurwerk en échte) het publiek weer door het bos naar huis. De opkomst voor de voorstelling was overweldigend. Maar ook de publiciteit: alle regionale en de meeste landelijke kranten hebben ruim aandacht aan het Robin Hood gebeuren besteed. In alle arti kelen was te lezen dat de film vanaf 16 augustus in meer dan 50 theaters in Nederland te zien zou zijn, maar dat de speciale (gala-) voorpremière in het Bennekomse bos plaatsvond... gratis publici teit die veel mensen in het hele land bereikt. 21 AUGUSTUS: BACKDRAFT MET DE BRANDWEER "Backdraft", de tweede grote film van deze nazomer, is een span nende film over vuur, brandweermannen en een gewetenloze brandstichter. Samenwerking met de Regionale Brandweer lag dan ook voor de hand! Deze voorstelling werd in het Openluchttheater van Ede gehouden volgens dezelfde formule als bij Robin Hood: een bij de film aansluitend voorprogramma, een voorfilm met trailers van UIP, de hoofdfilm en tot slot vuurwerk 23

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 23