VOOR EEN DUBBELTJE
OP DE EERSTE RANG
I
De laatste jaren is er in de bioscoopbranche veel diskussie ge
weest over o.a. de aanvangsdag van de speelweek, overheidsno-
ta's ter stimulering van de Nederlandse film, laag BTW-tarief en
vele andere zaken.
Wellicht allemaal interessante onderwerpen welke er allen op ge
richt zijn het rendement van de bedrijfstak te verhogen, doch m.i.
is de belangrijkste vraag, waar iedereen in de branche mee bezig
zou moeten zijn:
Hoe krijgen wij in Nederland de bezoekfrequentie omhoog?
Uiteraard is dit sterk afhankelijk van het filmaanbod, het ene jaar
zijn er nu eenmaal meer grote films dan het andere jaar, maar is
dit eigenlijk wel zo?
Sinds 1985 is het bezoekcijfer zeer stabiel na een scherpe daling
in de jaren daarvoor.
MARKETING
Welke marketing-instrumenten worden er eigenlijk gebruikt om
"een bioscoopje" te promoten?
Natuurlijk, de filmverhuurders hebben grote budgetten voor de
promotie van nieuwe films, en die worden besteed voor buiten
en TV-reklame, akties etc.
Exploitanten investeren grote bedragen aan nieuwbouw en reno
vatie van theaters. Optimalisering van comfort, service, bespreek-
mogelijheden, beeld- en geluidskwaliteit, plus dan nog de lokale
reklame.
Maar toch, een algemene inspanning ontbreekt, terwijl dit zeker
mogelijk zou moeten zijn in onze kleine bedrijfstak waar iedereen
elkaar kent en, wat belangrijker is, iedereen dezelfde doelstelling
heeft. Immers een hoger bioscoopbezoek is niet alleen interes
sant voor de recettes maar ook voor de neveninkomsten als hore-
ca-verkoop en doekreklame. Het zou het image van de bedrijfstak
ten goede komen als een deel van de hogere recettes besteed
zouden worden aan een verdere verbetering van het theaterpark.
Deze verbetering zal ook weer extra bezoek generen.
Hoewel het moeilijk aantoonbaar is, denk ik dat een theater met
een perfekte ambiance 10 a 15 meer kaartjes verkoopt dan een
gemiddeld theater bij hetzelfde filmaanbod.
Ook voor het adverterende bedrijfsleven wordt de bioscoop dan
een interessanter medium.
Dit is belangrijk, zeker als wij in het oog houden dat er op wellicht
op middellange termijn beperkingen zullen worden opgelegd
o.h.g.v. tabak- en wellicht alkoholreklame.
Ook potentiële sponsors van Nederlandse films zal één en ander
niet ontgaan.
De kernvragen zouden dus moeten zijn:
1. Waarom is de bezoekfrequentie in Nederland aanmerkelijk la
gerdan in andere landen?
2. Wat kunnen we hieraan doen?
De eerste vraag zal niet eenvoudig te beantwoorden zijn. Hier zal
gedegen onderzoek nodig zijn, wellicht op Europees niveau. Veel
cijfers zijn echter reeds beschikbaar zoals penetratiegraad van vi
deorecorders, aantal speelfilms op TV etc. Momenteel wordt er
ook onderzocht waarom dertigers de bioscoop relatief weinig be
zoeken.
Laten we de beantwoording van vraag 2 echter niet uitstellen tot
dat dit afdoende is onderzocht, maar zo snel mogelijk.
Iedereen zal zich moeten realiseren dat een verhoging van het
bioscoopbezoek een absolute must is, en dat inspanningen om
dit te bereiken vele malen relevanter (en interessanter!) zijn dan
de eerder genoemde diskussiepunten. Uiteraard eist dit een goed
doortimmerd marketingplan en een forse hoeveelheid financiële
middelen, maar als de bedrijfstak in zijn geheel voldoende is ge
motiveerd zijn dit op te lossen problemen.
KOLLEKTIEVE CAMPAGNE
Het meest voor de hand zou liggen het opzetten van een kollektie-
ve reklamecampagne.
Deze moet uiteraard gedragen worden door de gehele bedrijfstak,
zowel exploitanten, verhuurders, reklame-exploitanten en produ
centen.
In deze campagne dient de nadruk gelegd te worden op de kwali
teit van de theaters, de perfekte presentatie op een groot doek,
kortom de optimale beleving van film in de bioscoop, en zal men
sen die nu nooit naar de film gaan moeten bereiken.
Verder zal de bioscoopbon gepromoot moeten worden. Als deze
overal en altijd verkrijgbaar is moet het toch net zo'n begrip kun
nen worden als de boeken- of de platenbon.
Inschakeling van een kreatief reklameburo zal noodzakelijk zijn, er
zal niet over één nacht ijs gegaan moeten worden.
Enige jaren geleden zijn er reeds pogingen ondernomen om een
dergelijke campagne op te zetten doch deze heeft niet het gewens
te resultaat opgeleverd.
Mijns inziens zijn hier 3 redenen voor aan te wijzen:
- gebrek aan goede follow-up
- geen sprekende, kreatieve invulling
- gebrek aan motivatie van een deel van de bedrijfstak
Voor een belangrijk deel zijn deze punten uiteraard te wijten aan
een te krap budget.
FINANCIERING EN ORGANISATIE
Uiteraard vergt dit een fors budget. Om een dergelijke campagne
goed te voeren dient er voor zeker 3 jaar een flink bedrag te wor
den gereserveerd, hoewel wat is flink?
Als we bij een recette-omzet van zo'n 170 miljoen op jaarbasis,
1% hiervoor uittrekken is er een budget van ca. 1V2 miljoen ex
clusief B.T.W. beschikbaar.
Voor een dubbeltje per bezoeker zijn er veel mogelijkheden!
Eén en ander vergt een goede organisatie en, nog belangrijker,
motivatie van de gehele bedrijfstak.
RESULTAAT
Een kollektieve campagne voor "het bioscoopje" moet kunnen luk
ken. Denk eens aan andere suksesvolle campagnes als "Kaas uit
het vuistje" en "Bloemen houden van mensen".
Ook deze, veel grotere, bedrijfstakken hebben ingezien dat een al
gemene campagne noodzakelijk was en hebben hierin fors geïn
vesteerd. Het resultaat was ernaar!
Een kollektieve reklamecampagne, ondersteund door een goed
PR-beleid om te voorkomen dat pers en TV tot in lengte van jaren
op onze bedrijfstak blijven afgeven en alleen negatieve zaken pu
bliceren, al of niet gebaseerd op feiten. Weg met dat stoffige ima
go!
Als het produkt maar goed is. Het produkt is niet alleen de film,
het is "een avondje bioscoop".
(Vervolg op pagina 42)
31