Nieuwe ontwikkelingen voor de cabine Dolby introduceert digitaal geluid 2000 Watt Xenon als vervanger van 1600 Watt nu leverbaar 20 juni 1991 presenteerde Dolby Labaratories Inc. in de Todd A0 East Studios te New York het nieuwe Dolby SR-D digitaal filmge- luidsysteem aan de filmindustrie. Het systeem moet wedijveren met Cinema Digital Sound dat vorig jaar werd geïntroduceerd door Eastman Kodak en Optical Radiation Sound.* Nadat het Dolby SR-D systeem in Los Angeles was gedemonstreerd, mocht Europa kennis maken op 7 en 10 juli 1991. Er werden twee de monstraties gegeven in het Odeon Theatre te Londen. Middels de geruchtenlijn hadden wij in Nederland kennis kunnen nemen van de ontwikkelingen bij Dolby, waarbij men de digitaal-geluidsband dacht onder te brengen tussen de perforaties. Een plaats die bin nen de technische kringen in ons land vragen opriep. Daarom be gaven wij ons enigszins sceptisch naar Londen op 10 juli. In zijn welkomswoord verklaarde Ray Dolby dat hij op de hoogte was van de gemengde gevoelens die men had over het Dolby SR-D systeem. Hij benadrukte dat de door Dolby toegepaste combinatie Analog SR Soundtrack Digital Soundtrack van een analoog Dolby-SR band met een Dolby digitaal band, ge lijktijdig langs optische weg op de filmkopie aangebracht, de keu ze voor het systeem zal vereenvoudigen. Het systeem biedt meer dere gebruiksmogeljkheden voor zowel de filmproducent als voor de bioskoopexploitant. De toepassingsmogelijkheden van een Dolby SR-D 35mm kopie kunnen een belangrijk verkoopargument zijn. Wanneer het systeem wordt geaccepteerd door de distribu teur en door de exploitant, dan kan het systeem de oplossing brengen voor een zuivere, onverminkte weergave van filmkopieën die reeds enige tijd in roulatie zijn. Een Dolby SR-D 35mm kopie kan worden weergegeven met stereo 6 kanaalsdigitaalgeluid; Dolby stereo SR 4 kanaals-analooggeluid en met traditioneel mono geluid. De aanschaf voor speciale kopieën bestemd voor geselecteerde theaters is niet langer noodzakelijk. Move-over-pro- blemen met speciale filmkopieën doen zich niet meer voor. Bij de demonstratie werd gebruik gemaakt van filmfragmenten uit "Silence Of The Lambs", "Jacob's Ladder", "The Hunt For The Red October" en "The Abyss". Deze fragmenten werden door David Gray "remixed" voor digitaal weergave. Dolby SR-D zal voorlopig alleen worden toegepast op 35mm film. Joan Allen verklaarde dat er geen plannen zijn om het systeem ook toe te passen voor weergave van 70mm films. Alleen wanneer bij de produktie van nieuw op te nemen films gebruik wordt ge maakt van 65mm camera-negatieffilm is Dolby bereid het systeem te bewerken voor de 70mm film. Het vorig jaar geïntroduceerde CDS-systeem werd ontwikkeld voor 70mm film en toegepast bij "Dick Tracy" en "Days Of Thunder". Pas later werd het systeem toegepast op 35mm film bij "Flatliners", "Edward Scissorhands" en "The Doors". Hiervoor moesten wel speciale CDS-kopieën gemaakt worden omdat bij dit systeem op de plaats van de analoogband een digitaalband wordt aangebracht. Bij het Dolby SR-D systeem wordt de toegevoegde digitaalband gelijktijdig met de analoog Dolby SR-band tijdens het optisch printen aangebracht. De ana loogband blijft hier op de traditionele plaats naast de beeldopteke ning, terwijl de digitaalband wordt aangebracht op de plaats tus sen de perforatiegaten van de film. Oorspronkelijk zocht men naar de mogelijkheid om de digitaalband tussen de beelden op de film, dus op de kaderlijn, aan te brengen. Maar omdat bij cinemascope- kopieën een beeldlijn ontbreekt, leverde dat problemen op. Zo kwam men op het idee om de digitaaloptekening tussen de perfo raties te plaatsen. De digitaal-informatie wordt 22 seconde eerder uitgelezen dan de aftasting van het analooggeluid. Hierdoor is het mogelijk om bij een eventuele beschadiging van de digitaalband op de projektiekopie, terstond over te schakelen naar weergave van de analoogband. De installatie doet dit volledig automatisch wanneer een correcte uitlezing door een beschadiging onmogelijk wordt, waardoor er een verminkte weergave dreigt. Zodra de digi taallezer een beschadiging niet langer waarneemt en er weer een optimale uitlezing mogelijk is, wordt automatisch teruggeschakeld naar digitaalweergave. Dolby SR-D is voor de bioskopen die reeds beschikken over een Dolby SR installatie ongetwijfeld een "veilig" systeem om een storingsvrije weergave te bereiken met een su blieme geluidskwaliteit. Voor de weergave van Dolby SR-D is een extra geluidslezer op de projektor noodzakelijk, terwijl aan de be staande Dolby Stereo SR installatie enige extra's dienen te worden aangebracht. Inmiddels is er door Dolby reeds een CP65 op de markt gebracht die volledig is ontwikkeld voor de weergave van 33

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 32