EEN BEWEGEND VERLEDEN Zonder een geordende hoeveelheid manuscripten zouden wij slechts een onbeduidend groepje mensen zijn. Door de inhoud van onze archieven krijgt de geschiedenis vorm. Zij zijn een on misbare ondersteuning voor o.a. historisch onderzoek. In steeds toenemende mate zijn de gebeurtenissen in deze eeuw vastgelegd op beeld en geluid, een uitermate belangrijke aanvul ling op de geschreven informatie. Ook de politiek heeft dit de laatste jaren ingezien en heeft geld ter beschikking gesteld voor het veilig stellen en bewaren van onze audio-visuele erfenis. Het grootste gedeelte van deze erfenis, in ie der geval wat de tijdspanne betreft, staat op film. In Nederland zijn deze films hoofdzakelijk te vinden onder de hoe de van de drie grote archieven: het Nederlands Filmmuseum, het Film- en Fotoarchief van de RVD en het Film- en Beeldband Archief van het NOB. Oud filmmateriaal heeft niet het eeuwige le ven. Zeker niet het gedeelte uit de eerste decennia van deze eeuw. Dit materiaal, maar ook dat uit latere perioden, is dringend aan red ding c.q. conservering toe. Wereldwijd zijn er weinig laboratoria die gespecialiseerd zijn in het conserveren van film. Haghefilm of beter gezegd Haghefilm Conservation is één van de uitzonderingen op dit gebied. GESCHIEDENIS In 1983 ging de vroegere nv Haghefilm, sedert het midden van de jaren 70 Color Film Center geheten, failliet. Vijftig werknemers kwamen daardoor op straat te staan. Vijf van hen zijn toen voor zichzelf begonnen onder de in ere herstelde naam Haghefilm. Oorspronkelijk gestart in een bedrijvencentrum in Rijswijk is Haghefilm in 1989 verhuisd naar een modern en ruim pand in Leiderdorp. Met de overname in december 1990 van RCM, een filmlaboratori- um in Hilversum, werden niet alleen de filmfaciliteiten verruimd, maar ook videofaciliteiten aan het pakket toegevoegd. Tevens werd in 1990 de ontwikkeling en de bouw gestart van een volledig geautomatiseerd filmondertitelingssysteem, waarbij gebruik wordt gemaakt van lasertechnieken. Maar naast al deze moderne, op de toekomst gerichte, technieken is het behoud van het filmhistorisch verleden zeer belangrijk. FILMCONSERVERING ALS SPECIALISATIE In korte tijd heeft Haghefilm een goede naam opgebouwd op het gebied van filmconservering. Hoos Blotkamp, directeur van het Nederlands Filmmuseum in een artikel in dit blad: "Het filmmuseum werkt als sinds jaar en dag het Haghefilm, waar men in de loop der tijd het machinepark heeft aangepast aan gespecialiseerde werkzaamheden als het behande len van gekrompen materiaal. Op het gebied van kleurconserve- ring hebben het Filmmuseum en Haghefilm in de internationale wereld van de filmarchieven een algemeen erkende vooraanstaan de positie veroverd. OUDE FILM, MODERNE TECHNIEKEN Tot het midden van de jaren vijftig werd er voor het maken van films gebruik gemaakt van nitraatfilm: brandbaar en onderworpen aan een niet te stoppen afbraakproces. Onder gunstige omstandigheden is dit een geleidelijk proces, maar hoge temperatuur en hoge luchtvochtigheid kunnen het pro ces vele malen versnellen. Daarom dient het nitraatmateriaal ge conserveerd te worden. Wanneer er gesproken wordt over filmconservering gaat het over het overzetten van oud materiaal naar diverse nieuwe filmmateria len. Men zou kunnen denken dat voor de conservering van oude films ook oude apparatuur gebruikt wordt. Niets is minder waar. Filmarchieven hebben haast met de redding van de nitraatfilm en stellen daarbij hoge eisen aan de kwaliteit van de conservering. Deze kwaliteit kan alleen gegarandeerd worden door het gebruik van speciaal daarvoor ontwikkelde printapparatuur met verstelba re transportmechanismen en een verstelbare kaderinstelling. Ook het gebruik van computers en, onder meer, elektronische krimpmeters is gemeengoed. Belangrijk als platform voor het presenteren van de gezamenlijke kwaliteiten van het Nederlandse Filmmuseum en Haghefilm is Het Festival van de Zwijgende Film in Pordenone. PORDENONE Een doodgewoon provinciestadje in het noorden van Italië. Maar ieder jaar vanaf eind september tot begin oktober strijken er hon derden vogels van zeer diverse pluimage neer. Het jaarlijkse Festival van de Zwijgende Film is wereldwijd één van de belang rijkste gebeurtenissen op dit gebied met ontelbare projecties, fo rumbijeenkomsten en discussies. Deze dicussies vinden niet alleen plaats in en rond de bioscoop zaal van de Cinema Verdi, maar ook op straat, in de restaurants en in de café's. In 1986 vond de presentatie plaats van de film 'Fior Di Male' uit 1915. Deze zeer fraaie gevireerde (gekleurde) -in sommige gedeelten zelfs tweekleurige- film is afkomstig uit de befaamde Desmet-col lectie van het Nederlands Filmmuseum en geconserveerd door Haghefilm. Deze Italiaanse film was daar, tot dan toe, in geen en kel archief aanwezig en werd zelfs als verloren beschouwd. Nadien zijn er ieder jaar fraaie voorbeelden getoond van de sa menwerking tussen het Nederlands Filmmuseum en Haghefilm. In 1990 bijvoorbeeld de film lucky Star' uit 1929, die ook het Gala ter ere van de heropening van het Vondelparkpaviljoen van het Filmmuseum, op 30 september a.s, zal opluisteren. Aan het slot van het festival wordt ieder jaar een film vertoond met muzikale begeleiding van een groot orkest. Op zulke momenten is duidelijk iets te voelen van de magie die uitgaat van films uit de zwijgende periode. 41

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 39