HARD EN ZACHT GEKLEURD ZWART/WIT Men merkte al snel dat de toevoeging van kleur aan het bewegen de beeld het realisme ervan zou doen toenemen, maar aan het be gin van deze eeuw was er geen geschikte methode van kleurenfo tografie. De eenvoudigste oplossing was het handmatig aanbren gen van kleur, beeld voor beeld. Om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar gekleurde ko pieën, bewerkte het bedrijf Pathé in 1905 een methode die ge bruikt werd voor het inkleuren van ansichtkaarten. Voor het Pathécolour systeem werden eerst meerdere kopieën van de film gemaakt, waarvan, beeld voor beeld, die vlakken werden uitgesne den die een bepaalde kleur moesten krijgen. Na het vervaardigen van de zogenaamde stencils, soms wel zes voor evenveel ver schillende kleuren, werd de emulsie van de film verwijderd en werden de stencils stuk voor stuk door een verfmachine geleid in combinatie met een positieve kopie. De verf die door de gaten in de stencils op de positieve kopie terecht kwam, kleurde alleen die delen van het beeld die daarvoor bestemd waren. Ook andere, minder selectieve, technieken om een algemeen kleu reneffect te produceren werden gebruikt. Bij 'tinting1 werd het zwart/wit beeld van een kleurlaag voorzien door de film te spoelen in een kleurstof. De andere methode was het 'tonen' van het beeld. Bij deze techniek werd het gewone zilver uit een zwart/wit beeld omgezet in een kleurenbeeld, waarbij de lichtste tinten wit bleven. In het geval van door 'tinting' gekleurde films bleef het beeld zwart/wit terwijl het bedekt werd door een kleurlaag die ook de highlights kleurde. Aanvankelijk werd gekleurd materiaal in zwart/wit geconserveerd vanwege de houdbaarheid van kleurmateriaal. Maar een aantal ar chivarissen en veel filmhistorici vonden dit onvoldoende. Haghefilm heeft vroegtijdig op deze ontwikkeling ingespeeld. Door veel te experimenteren met het conserveren op kleurmateriaal en het verfijnen van de technieken hebben het Nederlands Film museum en Haghefilm hun huidige positie weten te veroveren. BEZIELING Toch zou die plaats niet bereikt zijn zonder de bezieling van een aantal mensen bij beide instellingen. Genoemd moeten worden van de zijde van het Filmmuseum: Herman Greven, hoofd van de technische afdeling, en zijn staf. Aan de kant van Haghefilm zijn dat Juan Vrijs en Johan Prijs, conserveringsspecialisten (en me deoprichters) van Haghefilm, en hun medewerkers. Ook het vertrouwen dat de eerder genoemde archieven van de RVD en het NOB in Haghefilm stellen is van fundamenteel belang voor haar erkenning in de nationale en internationale wereld van filmarchieven. Willem H. Kerkhof En wij zijn er toch allemaal van overtuigd dat een goede film in een goed geoutilleerde bioscoop alle andere vormen van audio-vi- sueel amusement overtreft? Uiteindelijk zal de konsument beslissen of hij zijn geld hiervoor over heeft. Aan de bedrijfstak is het om te zorgen voor een perfek- te ambiance, nieuwe films op de tijd dat het publiek ze wil zien en een attitude-wijziging van de konsument. De konsument moet zich gaan afvragen: "Waarom ga ik eigenlijk niet naarde bioscoop?". Voor een dubbeltje per bezoeker (dat uiteindelijk een kwartje op kan leveren) kan de hele branche op de eerste rang zitten, als men maar wil. Ik verzoek dan ook iedereen die konstruktieve ideeën aan kan dra gen te reageren, zodat er een zinvolle diskussie op gang kan ko men. Piet Davelaar De heer van den Berg schreef in het juninummer van FILM over de opkomst in de late jaren zestig van de sexuele voorlichtings film. Onherroepelijk wordt daarmee weer een heel register van herinneringen aan een speciaal genre opengetrokken. Onvermijdelijk kwamen die goed bedoelde werkjes bij menigeen - gewild of ongewild - zinneprikkelend over (de dia-roof is er een bewijs van) en dat had invloed op de toeloop. Er was een deur naar de eerlijkheid opengezet, maar er is nauwelijks een tijdmarge waar te nemen tussen Oswald Kolle en b.v. Kurt Nachmann, die het dagboek van de beroemde prostituee Josephine Mutzenbacher in 1970 verfilmde op een nog vrij serieuze, biografische manier. In 1969 had men al brutaal gebruik gemaakt van de 'gezonde openhartigheid' met "Willst du ewig Jungfrau bleiben?" (en je bent toch al 15!), en allerlei schakeringen kwamen aan bod. De soft porno werd o.a. aangeboden in de Frau Wirtin-filmpjes (1970 -1974) van Franz Antal met de pikante Terry Torday in de hoofdrol, echter al gauw gevolgd door de meest plompe exhibi ties, ofwel de harde porno. De 'Schulmadchen' en 'Hausfrauen' hadden vanaf 1970 altijd maar weer hetzelfde te 'rapporteren' en de jongsten - de school meisjes dus - hielden het het langst en tot vervelens toe vol. De Amerikaanse tekenfilm "Fritz the Cat" stak in 1972 geestig de draak met 'alles tonen'. Fantasieloos grof ging het toe in de treurige Beierse film "Liebesgrüsse aus Lederhosen" uit 1973, welke echter een 'succes fou' beleefde door de slim gekozen titel "Vrolijke ontucht in Tirol". Voorlopig werd 'Tirol' dan ook overal bijgesleept. We gingen in het begin nog braaf naar de persvoorstellingen en wijdden een heuse recensie aan het geboden produkt. Maar het werd veel te saai en vooral te grof. Wie had ooit kunnen denken, dat sex zó stomvervelend kan zijn, als het maar eindeloos in clo- se-up herhaald wordt. De porno-theaters, die vroeger middelmatige tot goede films had den vertoond, deden echter in de harde business goede zaken. Een grappig detail is, dat het Rotterdamse 'Centraal', nadat het op porno was overgegaan, als eerste 65+ reductie gaf. Grijsharigen konden één middag per week voor een kwartje een entree-bonne tje van de Bejaardenbond krijgen en wachtten - blijkbaar sans- gêne - op hun beurt tussen de vitrines met naaktfoto's. Wel wer den er aanvankelijk stripjes op edele delen geplakt. Nu zijn de porno-bioscopen bijna allemaal gesloten of naar de filmkunst teruggekeerd. Centraal Rotterdam is een goktent gewor den en Palace Arnhem vertoont 'Movies'-films. De opwinding wordt, naar men zegt, nu geboden op video voor de huiskamer. Daarover zou nog heel wat te flilosoferen zijn. Jacqueline Wijchers Commercieel Directeur Haghefilm. Vervolg van pagina 31) (op persoonlijke titel) 42

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 40