Utrecht weer Filmstad nr. 1 Reklamebestedingen weer omhoog Lions '91 Even voorstellen Bezoekfrequentie fj Dit jaar worden voor de 11e keer in Utrecht de Nederlandse Filmdagen geor ganiseerd, een evenement dat steeds grotere vormen aanneemt, ieder jaar meer bezoekers trekt en ook internationaal steeds meer in the picture komt. Van 18 t/m 26 september is Utrecht weer Filmstad nr. 1, als het dat al niet al tijd was. Chauvinistisch? Misschien, maar cijfers liegen niet. Utrecht heeft van de 4 grote steden de hoogste bezoekfrequentie zie onderstaande tabel) en in de periode 1985-1990 is het bioscoopbezoek in Utrecht gestegen terwijl in de andere 3 grote steden een teruggang werd gemeten. Wellicht wordt er nog meer vooruitgang geboekt, de complexen City/Movies *)bron Film 4-1991 en Catharijne zijn onlangs grondig gerenoveerd en comfort en kwaliteit zijn hier dan ook sterk verbeterd. Het aandeel van Cinescope in het Utrechtse bioscoopbezoek zal in 1992 wel licht toenemen tot zo'n 75 nu ook het Springhaver-theater van Jos Stelling aan ons circuit is toegevoegd. Al met al hebben wij alle reden om trots te zijn op onze Domstad en Cinescope heeft dan ook besloten dit jaar als sponsor van de Nederlandse Filmdagen op te treden. Piet Davelaar Aantal inwoners x1000**) 1-1-1990 Bioscoopbezoek x1000***) 1990 Bezoekfrequentie Nederland Amsterdam Rotterdam Den Haag Utrecht 14.893 695 579 442 230 14.636 2.314 1.210 994 820 1,0 3,3 2,1 2,2 3,6 Bron: CBS t Bron: NBB Volgens de cijfers van het Bureau voor Budgetten Controle B.B.C. b.v. zijn in het 1e halfjaar van 1991 de reklamebestedingen opnieuw toegenomen en wel met zo'n 10%. De grootste stijging is waargenomen bij (niet verrassend) RTL-4, (294%) en een goede tweede was het medium bioscoop. Bioscoopreklame steeg met 21% en dit is een zeer gunstige ontwikkeling. Onder deze naam worden op een aantal lokaties de prijswinnaars van het International Advertising Film Festival 1991 vertoond de zgn. SAWA-reel. Spraken wij voorheen van de Week van SAWA, dit jaar zijn de vertoningen meer gespreid. Als dit nummer van FILM verschijnt zijn de vertoningen in Amsterdam, Tilburg, Enschede en Leeuwarden al achter de rug, maar voor wie deze heeft gemist, er volgen nog: Rembrandt Utrecht 24 september (i.s.m. Nederlandse Filmdagen) Imax Rotterdam 27 september (i.s.m. de Havenloods en het Zuiden) Kaarten zijn verkrijgbaar bij het Genootschap voor Reclame, tel. 020-6973701 Videobanden van de SAWA-reel zijn (op Umatic en VHS) te bestellen bij Cinescope of Cloeck Moedigh. Filmreclame b.v. Bioscoopreclame b.v. Automatisering b.v. Oudegracht 154 Postbus 773 3500 AT Utrecht tel.: 030-315872/315819 fax:030-315227 Bas Westening In december 1990 kwam via Randstad (Se)bas(stiaan) bij Cinescope werken, in eerste instantie voor 3 weken als datatypist. Door diverse omstandigheden kwam er op de administratie echter ruimte vrij en inmiddels is Bas in vaste dienst getreden. Momenteel verzorgt hij een deel van de debiteu ren- en crediteuren-administratie en assisteert hij bij de verwerking van de diakontrakten. lijk fpnÉp'' 48

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 46