Handboek Bioscoopreklame 1992 Dia's Diareklame 1991 ROTTERDAM Dezer dagen wordt het nieuwe Handboek Bioscoopreklame 1992 verzonden. Het Handboek wordt uitgegeven door Cloeck Moedigh en Cinescope en geeft informatie over de mogelijkheden en prijzen van de verschillende rekla- mevormen in de Nederlandse bioscopen. Circuits Binnen het Cinescope-circuit zijn een aantal wijzigingen opgetreden, niet al leen met betrekking tot de theaters doch ook in de boekingsmogelijkheden. Het circuit is nu opgedeeld in 2 deel-circuits namelijk het "Grote Steden"- circuit en het "Overige Steden"-circuit. Voorts is boeking mogelijk in de zogenaamde "Art"-theaters. Voor adverteerders die zich specifiek op de jeugd richten is het "Kindermatinee"-circuit gecreëerd. Men kan dan, in principe voor het hele jaar, voor alle kindermatinees boeken. Tarieven Het tarievensysteem zoals in 1991 is geïntroduceerd blijft van kracht. De theaters zijn ingedeeld in 8 prijscategorieën afhankelijk van bezoekcijfers, kwaliteit en lokatie. Voor boeking van een groot aantal theaters worden volumekortingen ver strekt, bij een landelijke boeking bedraagt deze 30%. Thfistfirs Ten opzichte van 1991 is het Cinescope-circuit uitgebreid met het Springhaver-theater in Utrecht en het Imax-theater te Rotterdam, alsmede met enige filmhuizen. In een groter aantal bioscopen is nu videoreklame in de foyer mogelijk. Heeft u het Handboek niet ontvangen of wilt u meer informatie? Bel dan met Maartje de Jong of Albert van Rijmenam. Met ingang van 1 januari 1992 zal het Imax-theater in Rotterdam deel uitma ken van het Cinescope-circuit als eerste theater binnen Nielsen I. Op het enorme doek van Imax (17 x 22 meter) worden verschillende soorten films vertoond, niet alleen de specifieke Imax films die de illusie geven dat je deel uitmaakt van het filmgebeuren, maar ook speelfilms die vaak op 70 mm worden vertoond. Voorts zijn er aparte kindermatinees. Binnenkort start de vertoning van de Imax-film over een Rolling Stones con cert in de USA. Dit zal niet als film worden ervaren maar als concert, of je midden op het podi um zit. Niet in de laatste plaats door de gigantische geluidsinstallatie met 15 speakers. Naar verwachting zal deze film tot eind maart worden vertoond. Afhankelijk van de doelgroepen en wensen van de adverteerders kan voor de vele mogelijkheden apart worden geboekt, ook indrukwekkende dia-shows zijn mogelijk door de 12 aanwezige dia-projektoren, eventueel gekoppeld met vi deo-vertoning in de grote foyer. Kortom, een prima aanwinst zowel wat betreft kwaliteit als lokatie voor het Cinescope-circuit. Toen ik i.v.m. mijn verhuizing naar het midden van het land eind 1988 reageerde op de advertentie van Cinescope voor een boekhoudkundig mede werkster was dat niet toevallig. Voor ik bij Cinescope begon heb ik twee jaar bij een reklameburo in het oos ten van het land gewerkt. Een hele leuke, dynamische en leerzame periode. Ik wilde daarom graag in de reklame blijven werken, vandaar dat ik voor Cinescope koos. Achteraf gezien is Cinescope toch totaal iets anders dan een reklameburo. De reklamefilms die vertoond worden in de theaters worden niet door ons, maar door de reklameburo's gemaakt. Alleen de dia's worden door Cinescope zelf vervaardigd. Maar ook die worden (helaas) vaak al door de klant zelf bedacht. Het enige wat overeenkomt is het hektische, gekke sfeertje en nooit met al je werk klaar zijn. Ik ben bij Cinescope begonnen met de boekhouding, en vanaf april 1990 voer ik de dia-administratie. Op het moment dat de afgesloten kontrakten voor diareklame bij Cinescope binnenkomen verwerk ik deze in de computer. De opdracht voor het vervaar digen van de dia('s) met het benodigde materiaal gaat vervolgens, voorzien van een aantal nummers, codes en opmerkingen, naar onze studio. Als de dia's vervaardigd zijn komen ze bij mij terug, waar ze gekontroleerd worden en vervolgens samen met de vertoningsinstrukties naar de theaters gestuurd worden. Tevens krijgen alle nieuwe dia-adverteerders in die periode een brief waarin vermeld wordt waar hun dia vertoond gaat worden, alsmede een kopie van de vervaardigde dia. Dit alles vindt plaats in een tijdsbestek van vier we ken. Dit lijkt lang, maar in de praktijk verbaas ik me er elke keer weer over dat er alweer vier weken voorbij zijn. Daarnaast geef ik telefonische informatie over diareklame, en verzorg de uitgaande offertes. Sinds enige tijd krijgt Cinescope als er een voorpremiere van een film gehou den wordt door Jogchem's of Wolff in samenwerking meteen aantal stoe len toegewezen. In overleg met ons acquisitie-team nodig ik dan een aantal bestaande en potentiële dia-klanten uit om naar deze voorstelling te komen kijken. Naar ons idee een heel geslaagd initiatief. De meeste klanten reageren hier erg positief op. Ik zal verder niet uitweiden over de inhoud van mijn funktie bij Cinescope, aangezien we dan meer pagina's van Film nodig zouden hebben dan de deze twee. Over een aantal maanden zal ik Cinescope met een overigens zeer plezierige en algemeen bekende reden gaan verlaten. Bij deze wens ik mijn (hopelijk stress-bestendige) opvolg(st)er heel veel sukses toe. Al met al heb ik (met up's en down's) een hele leuke en leerzame tijd bij Cinescope meegemaakt. Hetgeen ik zeer zeker niet op de laatste plaats te danken heb aan een aantal fij ne kollega's. Yvonne Troost 49

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 47