IN HET HOL VAN DE LEEUW IN (WATER)BED WITH MADONNA door Hans Beerekamp Naar aanleiding van de publikatie "De Filmfondsen in de Jaren Tachtig", in opdracht van de minister van WVC opgesteld door Bureau Driessen (Sociaal Wetenschappelijk Onderzoek en Advies), heeft het Bureau Beerekamp voor Kommunikatie en Dekonstruktie een evaluatie gehouden van het onderhavige rapport. Hierbij een samenvatting van de resultaten. Het rapport "De Filmfondsen in de Jaren Tachtig" bevat 205 blad zijden en 16 bijlagen. Nergens ontstaat de indruk dat de onderzoe kers zich niet consciëntieus en onbevooroordeeld van hun taak gekweten hebben. Hun zorgvuldigheid en kennis van zaken laat in de ogen van enkele sleutelfiguren uit de Nederlandse filmwereld echter wat te wensen over. Zo bestaat de indruk, op grond van een groot aantal overtredingen tegen de Nederlandse grammaticaregels, dat ze niet alleen zelf de eindstreep van de lagere school niet gehaald hebben, maar ook niemand hebben kunnen vinden die een correctie op de hantering van de werkwoordsvormen op d, t en dt in hun rapport zou kun nen of willen aanbrengen. Ook hun kennis van de aardrijkskunde en bekwaamheid in het hanteren van naslagwerken doet het ergste vermoeden over de wijze waarop ze niet-openbare bronnen geraadpleegd hebben. Neem nu tabel 5.3.4 (p.122), waarin de twintig beste films in de periode october 1981-december 1989, volgens de Nederlandse filmcritici op grond van de kruisjesrubriek in De Filmkrant op een rijtje zijn gezet. Zeven van de twintig zijn fout gespeld dan wel van een verkeerde nationaliteit voorzien. Die van Steven Spielbergs produktie "Poltergeist" (Duitsland? Oostenrijk? Zwitserland?) is opengelaten, in tegenstelling tot de Franse produktie "Missing", de Amerikaanse "2001: A Space Odyssey" en de eveneens Amerikaanse (de naam zegt het al) "Paris, Texas". De Taiwanese regisseur Hou Hsiao-hsien moet wel bijzonder opkijken van het feit dat het Bureau Driessen "The Time to Live and the Time to Die" ook al als Amerikaans beschouwt. In een diepte-interview met verschillende sleutelfiguren uit de Nederlandse filmkritiek ("een meer kwalitatieve kwaliteitsmeting", om in de termen van Driessen te blijven) kwam naar voren dat deze bijzonder verheugd zijn over de constatering in het rapport dat niemand zo mild is in de beoordeling van Nederlandse speel- Ter ondersteuning van de Concorde release 'In bed with Madonna' werd de foyer van EUROCINEMA EINDHOVEN omgeto verd tot een sfeervolle slaapkamer met in het grote waterbed 'the lady herself'! Blijven we in de foyer of gaan we naar de filmzaal? films als juist deze beroepsgroep. De onderzoekers komen tot die conclusie omdat de gemiddelde kruisjeswaardering voor Nederlandse films (2.20) niet significant lager is dan die voor bui tenlandse (2.21), op grond van p .04. Een enkele criticus opper de dat hij in een kwalitatief gesprek met Driessen misschien uit had kunnen leggen dat zijn maatstaven voor Nederlandse films onbewust lager liggen dan voor buitenlandse, maar in het belang van de komende kollektieve konfrontatie tijdens de Nederlandse Filmdagen met de verzamelde producenten werd hem de mond gesnoerd met een microfoondraad. Bijzonder instructief is ook de ingenieuze toekenning van waarde ringen tussen vijf en een aan door Nederlandse films gewonnen prijzen op buitenlandse festivals (bijlagen 9 en 10). Een kwaliteits onderzoek onder festivalbezoekers doet kanttekeningen plaatsen bij de toekenning van vijf punten (,,a= 'topprijs', acadamy (sic!) award, gouden beer/leeuw/palm in Hollywood, Berlijn, Venetië of Cannes") aan "Mijn vader woont in Rio". Enkele van deze festival bezoekers herinnerden zich immers nog hoe in 1989 in Berlijn de makers van die door het Filmfonds wegens gebrek aan kwaliteit niet ondersteunde film uit handen van de zeskoppige kinderjury een pluchen teddybeer ontvingen. Als die scholieren ooit horen dat hun ironische knipoog naar de Gouden Beer in Nederland als "topprijs" zou worden aangemerkt, vergelijkbaar met een Oscar, gaan ze direct solliciteren naar de positie van Sociaal Wetenschappelijk Onderzoeker en Adviseur. Concluderend kunnen we stellen dat de eventuele waarde van het rapport "De Filmfondsen in de Jaren Tachtig" in ieder geval niet gebaseerd is op de degelijkheid van de gehanteerde onderzoeks methoden. Wij zouden dan ook willen aanbevelen het geen enkele rol te laten spelen in de verdere discussie over de toekomst van Filmfonds en Productiefonds. NB De ruimte ontbreekt in dit verband om de offerte van het Bureau Beerekamp voor dit onderzoek als bijlage op te nemen. Wij kunnen verklappen dat die het bedrag van wel zal overschrij den (p.183), temeer daar het Bureau Driessen ons leert dat het vacatiegeld voor commissieleden van het Filmfonds 200 tot 600 gulden per sessie bedraagt. GEORGE SLUIZER REGISSEERT OSCARWINNAARS Onlangs zijn de opnamen voltooid van de Engels/Duitse copro- duktie UTZ van de Britse schrijver Bruce Chatwin. Daarin regisseert George Sluizer o.a. Armin Mueller-Stahl (Music Box, Avalon), Brenda Fricker (My left foot), Paul Scofield (A man of all seasons) en Peter Riegert (Local hero, Crossing Delancey). Uit Nederland deden mee: Adrian Brine, Marjol Flore, Bonnie Williams en Gerard Vondenberg, die de fo tografie verzorgde. "Utz" zal begin volgend jaar worden uitge bracht. Op het Mystfest in Italië werd Sluizer's film SPOORLOOS (1988) bekroond met de prijs voor het beste scenario en met de Publieksprijs. IN TEGENSTELLING TOT VORIGE AANKONDIGINGEN VERSCHIJNT HET VOLGENDE NUMMER VAN FILM NIET 18 OKTOBER MAAR 25 OKTOBER A.S.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 6