Geslaagde presentatie van Dolby Digitaal filmgeluid in Londen ÉEÖ^Sflg DOLBY DIGITAL FILM SOUND FORMAT - Dolby Stereo SR*D 35 mm. filmcopieen, voor weergave van digitale en analoge meerkanaals geluidssporen. Op 7 en 10 juli 1991 werd een nieuw hoofdstuk opengeslagen in filmgeluid-weergave, in de Londense CINEMA ODEON, Marble Arch. Dolby Labaratories Inc. presenteerde daar het nieuwe digitale filmgeluid aan een stevig aantal geïnteresseerden uit cine makringen, exploitanten en technici, met een systeem, dat in de prototype-uitvoering uitzonderlijk goed presteerde. Er werden 5 specifieke fragmenten ten gehore gebracht in zowel Dolby SR, de spectral-recording techniek, om deze daarna te herhalen in de Digitale weergave-positie, terwijl tevens een aantal delen uit The Abyss, Silence of the Lambs The Hunt for Red October werden gedraaid. De digitale weergave bleek van uitzonderlijk goede kwaliteit - hetgeen nader werd verklaard met een aantal dia's en diverse andere demo's -In de digitale techniek is de zg. noise-floor nu ver beneden de ruis-cijfers van aircosystemen. Bij uit-geschakelde airco was geen enkel geluid uit de installatie hoorbaar. De haalbare niveaux voor de hoogtoon weergave, de midden/laag weergave en de subwoofersystemen zijn thans zeer dicht bij elkaar gekomen, zodat er een uitstekende balans over het gehele, zeer grote spectrum, mogelijk werd. Dit manifesteert zich in een uiterst hoge muzikale kwaliteit, een meer dan perfecte spraak-verstaanbaarheid, indrukwekkende effecten en een uiterst hoge kanaalscheiding. De afleesunit (proto-type) als hiernaast afgebeeld, is gemon teerd op een stabiele draagplaat. De film, direct van spoel of inloop-rol, is over een sprocket in de lus geleid, die de 'toon-baan' voor de digitale aflezing aandrijft. Een DC-gestuurde halogeen lamp verzorgt, via een glasvezel kabel uit een aparte voeding de lichtbron voor de laser-aftasting van het digitale spoor, dat zich tussen de perforatie-gaatjes bevindt. Het duidelijke voordeel van de positie tussen de perforaties, is dat de overige sporen op de bestaande posities blijven, zo ook instelling van soundboxen en solarcellen terwijl DOLBY's automatiserings codeer-systeem op de rand aan de andere zijde van de film, ook onaangetast blijft. De formaten die thans op dezelfde copie binnen bereik liggen, zijn Dolby Stereo, Dolby SR, Dolby SR-D, terwijl voor de verdergaande automatisering ook het Dolby randcodeer-systeem, kan worden toegepast. De Dolby SR-D apparatuur wordt in het najaar van 1992 uitgebracht, tenzij de productie nog eerder aanloopt dan verwacht. Wij zullen gaarne adviseren over de uitbreiding van bestaande DOLBY installaties, met de digitale-weergave toevoegingen. Pletterij 3, 1185 ZK Amstelveen Tel. (020) 6434311Fax (020) 6435924 professional cinema contractors

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 12