REFERENTIES
CITY THEATER - HILVERSUM 50 JAAR
Een collega zei mij eens: "Jij bent zo goed in referenties". Dit lijkt
een opschepperige aanhef, maar het gaat hier niet om een ver
dienste of inspanning om trots op te zijn, daar bij het kijken naar
of lezen over een film de vergelijkingen en
herkenningen me vanzelf toevloeien en zich zelfs aan me opdrin
gen. Blijkbaar overkomt dat niet iedereen.
Veelvuldig waren de referentie-punten bij Thelma Louise'. De
eerste overeenkomst die me inviel was 'Messidor'; ook het ver
haal van twee recalcitrante meiden, door het land trekkend, en wel
door het prachtige alpenlandschap, dat we buiten toeristisch ver
band niet zo vaak te zien krijgen. De tocht van Thelma en Louise
gaat door de woestenij in het Zuiden van de Verenigde Staten die -
daarentegen - ontelbare malen gefilmd is.
Wie herinnert zich nog de eerste Cinerama-produktie, welke ons
door heel Noord-Amerika voerde, waarbij de rotsen (en de wol
kenkrabbers) zo hilarisch gingen kantelen op de naden van het
scherm? In 'Zabriskie Point' reed Daria Halprin heel moedig in
haar eentje door de woestijn. (Waarom staat die ontroerende film
van Antonioni toch steeds in het verdomhoekje?)
De enige civilisatie in die contreien lijken de 'highway' en de
schaarse pleisterplaatsen van verschillend allooi. Het bouwseltje
met een pompje, waar Louise zich wast, is wel erg armzalig.
Daarbij vergeleken zijn het Bagdad Café en het motelletje in 'Fooi
for love' paleizen.
Bij de verkrachtingsscène (hier walgelijk bruut) dacht ik het eerst
aan 'Lipstick', waarin meisje Hemingway zich moet verdedigen te
gen de dooddoener "ze zal er wel om gevraagd hebben". Had
Thelma erom gevraagd? Eigenlijk wel, doordat zij - als zovelen -
de uitwerking van haar kokette kleding en gedrag onvoldoende be
sefte. Voor de arme Keetje Tippel gold dat in elk geval niet. En het
Hongaarse meisje, dat na oprecht verzet en verdriet toch maar
met de onverlaat een glaasje gaat drinken? Ik zag het voor me,
maar moest wel goed op de titel verzinnen: 'Familienest' van Bela
Tarr. Polanski's Tess ging overigens ook niet graag voor de bijl.
Achtervolgingsraces en omkieperende auto's roepen geen bepaal
de associaties meer op. Daarvoor schijnen ze te zeer een dwin
gende, commerciële mode geworden.
Feministische reminiscenties deden zich bij mij niet voor bij het
bekijken van Thelma Louise. Deze vrouwen zijn niet uit overtui
ging, maar noodgedwongen strijdbaar. Een weekendje met een
vriendin uitgaan in plaats van met je mannelijke partner is zo
baanbrekend niet. I\la een ernstig delict op de vlucht slaan voor de
politie heeft niets principieels; dat gebeurt instinctief, bij vrouwen
zowel als bij mannen. (Sandrine Bonnaire was heel wat bewuster
op stap zonder dak of wet.)
Bij de escalatie van geweld tijdens de vlucht ontdekken de heldin
nen wel ongekende krachten in zichzelf. Eén van de beste momen
ten in spel en tekst beleven we als Thelma ernstig vaststelt, dat zij
nooit meer zal worden als vroeger. Of ze nog een toekomst te
wachten heeft, laat het scenario, enigszins gemakzuchtig, in het
midden. Zo'n slot zien we ook niet voor het eerst.
Is deze film van Ridley Scott onorgineeldoor te veel elementen
van herkenning te bevatten? Ach, hoe lang geleden is al niet vast
gesteld "Alles schon da gewesen"! Maar het is juist aangenaam
om in een feest der herkenning meegesleept te worden.
Aan wie doet Yves Montand denken? Alleen aan zichzelf, en wel
met grote weemoed!
Jacqueline Wijchers
In 1941 kocht de exploitant van het City Theater te Amersfoort, de
heer J.J.Jogchem, die in 1935 het Grand Theatre in Amersfoort
opende, het Centraal Theater te Hilversum. Het Centraal Theater
werd daarbij omgedoopt tot City Theater. In 1975/1976 onderging
het theater een ware gedaantewisseling, hetgeen resulteerde in
een bioscoopcomplex dat voldoet aan de moderne eisen.
Het 50-jarig jubileum werd 30 september jl. gevierd door perso
neel en bezoekers. Als geste naar het publiek toe werd de prijs van
het toegangskaartje verlaagd tot zes gulden per persoon, terwijl
het lopende filmprogramma gehandhaafd bleef.
Voorts kreeg iedere bezoeker een brochure aangeboden met de
geschiedenis van het pand, waarin City gevestigd is. Het archief-
werk en de samenstelling werden verzorgd door de heer en me
vrouw Van der Dussen, bedrijfsleider van het complex. Ook kon
den de bezoekers meedoen aan een filmquiz met vrijkaarten voor
de prijswinnaars.
De jubileumdag werd op alle gebied een doorslaand sukses!
In aansluiting op de release van ROBIN HOOD: PRINCE OF
THIEVES (CNR Film Releasing), die inmiddels ruim
950.000 bezoekers trok schreef MVSP te Hilversum een
prijsvraag uit voor exploitanten. De opdracht luidde: "Maak
van uw foyer een Robin Hood Park".
Het aantal inzendingen was boven verwachting en inmid
dels zijn de prijswinnaars bekend.
De eerste prijs werd gewonnen door EURO CINEMA te
Eindhoven, de tweede prijs ging naar het CORSO
THEATER in Rotterdam en een extra derde prijs naar het
GRAND THEATER in Goes.
33