REFERENTIES CITY THEATER - HILVERSUM 50 JAAR Een collega zei mij eens: "Jij bent zo goed in referenties". Dit lijkt een opschepperige aanhef, maar het gaat hier niet om een ver dienste of inspanning om trots op te zijn, daar bij het kijken naar of lezen over een film de vergelijkingen en herkenningen me vanzelf toevloeien en zich zelfs aan me opdrin gen. Blijkbaar overkomt dat niet iedereen. Veelvuldig waren de referentie-punten bij Thelma Louise'. De eerste overeenkomst die me inviel was 'Messidor'; ook het ver haal van twee recalcitrante meiden, door het land trekkend, en wel door het prachtige alpenlandschap, dat we buiten toeristisch ver band niet zo vaak te zien krijgen. De tocht van Thelma en Louise gaat door de woestenij in het Zuiden van de Verenigde Staten die - daarentegen - ontelbare malen gefilmd is. Wie herinnert zich nog de eerste Cinerama-produktie, welke ons door heel Noord-Amerika voerde, waarbij de rotsen (en de wol kenkrabbers) zo hilarisch gingen kantelen op de naden van het scherm? In 'Zabriskie Point' reed Daria Halprin heel moedig in haar eentje door de woestijn. (Waarom staat die ontroerende film van Antonioni toch steeds in het verdomhoekje?) De enige civilisatie in die contreien lijken de 'highway' en de schaarse pleisterplaatsen van verschillend allooi. Het bouwseltje met een pompje, waar Louise zich wast, is wel erg armzalig. Daarbij vergeleken zijn het Bagdad Café en het motelletje in 'Fooi for love' paleizen. Bij de verkrachtingsscène (hier walgelijk bruut) dacht ik het eerst aan 'Lipstick', waarin meisje Hemingway zich moet verdedigen te gen de dooddoener "ze zal er wel om gevraagd hebben". Had Thelma erom gevraagd? Eigenlijk wel, doordat zij - als zovelen - de uitwerking van haar kokette kleding en gedrag onvoldoende be sefte. Voor de arme Keetje Tippel gold dat in elk geval niet. En het Hongaarse meisje, dat na oprecht verzet en verdriet toch maar met de onverlaat een glaasje gaat drinken? Ik zag het voor me, maar moest wel goed op de titel verzinnen: 'Familienest' van Bela Tarr. Polanski's Tess ging overigens ook niet graag voor de bijl. Achtervolgingsraces en omkieperende auto's roepen geen bepaal de associaties meer op. Daarvoor schijnen ze te zeer een dwin gende, commerciële mode geworden. Feministische reminiscenties deden zich bij mij niet voor bij het bekijken van Thelma Louise. Deze vrouwen zijn niet uit overtui ging, maar noodgedwongen strijdbaar. Een weekendje met een vriendin uitgaan in plaats van met je mannelijke partner is zo baanbrekend niet. I\la een ernstig delict op de vlucht slaan voor de politie heeft niets principieels; dat gebeurt instinctief, bij vrouwen zowel als bij mannen. (Sandrine Bonnaire was heel wat bewuster op stap zonder dak of wet.) Bij de escalatie van geweld tijdens de vlucht ontdekken de heldin nen wel ongekende krachten in zichzelf. Eén van de beste momen ten in spel en tekst beleven we als Thelma ernstig vaststelt, dat zij nooit meer zal worden als vroeger. Of ze nog een toekomst te wachten heeft, laat het scenario, enigszins gemakzuchtig, in het midden. Zo'n slot zien we ook niet voor het eerst. Is deze film van Ridley Scott onorgineeldoor te veel elementen van herkenning te bevatten? Ach, hoe lang geleden is al niet vast gesteld "Alles schon da gewesen"! Maar het is juist aangenaam om in een feest der herkenning meegesleept te worden. Aan wie doet Yves Montand denken? Alleen aan zichzelf, en wel met grote weemoed! Jacqueline Wijchers In 1941 kocht de exploitant van het City Theater te Amersfoort, de heer J.J.Jogchem, die in 1935 het Grand Theatre in Amersfoort opende, het Centraal Theater te Hilversum. Het Centraal Theater werd daarbij omgedoopt tot City Theater. In 1975/1976 onderging het theater een ware gedaantewisseling, hetgeen resulteerde in een bioscoopcomplex dat voldoet aan de moderne eisen. Het 50-jarig jubileum werd 30 september jl. gevierd door perso neel en bezoekers. Als geste naar het publiek toe werd de prijs van het toegangskaartje verlaagd tot zes gulden per persoon, terwijl het lopende filmprogramma gehandhaafd bleef. Voorts kreeg iedere bezoeker een brochure aangeboden met de geschiedenis van het pand, waarin City gevestigd is. Het archief- werk en de samenstelling werden verzorgd door de heer en me vrouw Van der Dussen, bedrijfsleider van het complex. Ook kon den de bezoekers meedoen aan een filmquiz met vrijkaarten voor de prijswinnaars. De jubileumdag werd op alle gebied een doorslaand sukses! In aansluiting op de release van ROBIN HOOD: PRINCE OF THIEVES (CNR Film Releasing), die inmiddels ruim 950.000 bezoekers trok schreef MVSP te Hilversum een prijsvraag uit voor exploitanten. De opdracht luidde: "Maak van uw foyer een Robin Hood Park". Het aantal inzendingen was boven verwachting en inmid dels zijn de prijswinnaars bekend. De eerste prijs werd gewonnen door EURO CINEMA te Eindhoven, de tweede prijs ging naar het CORSO THEATER in Rotterdam en een extra derde prijs naar het GRAND THEATER in Goes. 33

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 32