JULI 1971 PREMIÈRES: Eindelijk Nederlands grootste popgebeuren, STAMPING GROUND, Popfestival Kralingen in kleuren, 4 sporen mag netisch geluid, grootbeeld (Centrafilm) De geschiedenis van een eigenwijs olifantje, dat u afwisselend zal ontroeren en laten schateren, SLOOMPIE DE OLIFANT met Virginia McKenna en Bill Travers (Nederland Film) SEX a CON TANT, alles over het "horizontale" beroep (Spiendal Film) Met een handvol ongetrainde mannen ging hij de woestijn- rat te lijf. Richard Burton in RAID ON ROMMEL (CIC) Oneindig plezier voor jong en oud! Wat was het verrukkelij ke geheim van "Het huis met de 3 schoorstenen"? THE RAILWAY CHILDREN (DLS-Film) Een film van Jacques Tati met medewerking van Bert Haanstra, YES MONSIEUR HULOT (Nederland Film) Richard Attenborough, Judy Geeson en John Hurt in CHRISTIE, DE WURGER VAN RIL- LINGTON PLACE (The strangler of Rillington Place) (Columbia) De eerste policier van Lelouch, DE ONTVOE RING (Le Voyou) met Jean-Louis Trintignant (Nova Film) Het gekke stel in een reeks daverende lachavonturen! Nu in een gloednieuwe hoofdfilm!! DUBBELDEKKERS (On the bu- ses) (DLS-Film) NIEUWE COMBINATIE: WARNER COLUMBIA Marion Jordan, Executive Vice President van Columbia Pictures International en Norman B.Katz, Executive Vice President en Chief Executive Officer van Warner Bros. International hebben bekend gemaakt dat beide maatschap pijen hun distributie-aktiviteiten in een aantal Europese lan den zullen gaan samenbundelen, waaronder Nederland. Pieter Ooms wordt in Nederland directeur van deze combi natie. POLYGOON PRESENTEERT: een reportage over het vogelnatuur-reservaat "Het Leersumse Veld", waar duizenden kapmeeuwen in hun zo merverblijf de donzige jongen koesteren een Amerikaanse filmploeg streek voor één enkele dag neer in Amsterdam om er - in aanwezigheid van James Bond, alias Sean Connery - opnamen te maken voor de nieuwe Bond-produktie "Diamonds For Ever". Het Amsterdamse publiek kon nu eens een kijkje achter de schermen nemen elk jaar komen top- spelers van het Wimbledon tennistoernooi een gelegen- heidspartij spelen op de Metsbanen in Scheveningen. De partij Okker en Rosewall eindigde in een overwinning voor de halve finalist op Wimbledon, Ken Rosewall Nederland heeft - 63 dagen na de Algemene Verkiezingen een nieuwe regering. Het nieuwe kabinet, samengesteld uit vertegen woordigers van KVP, ARP, CHU, VVD en DS'70 presenteerde zich op de trappen van Huis ten Bosch, na hun beëdiging door Koningin Juliana In Rotterdam is een nieuw verkeers plein gebouwd, dat in 4 etages het verkeer verwerkt, van Den Haag en Utrecht, via de Maasstad naar Schiedam en Europoort: Kleinpolderplein VERPLICHT VIES Je wilt het onderwijs op de Academie dus in alle opzichten strak ker georganiseerd zien. Stuit je daarbij niet op weerstand? Claire: "Ik sta nog aan het begin van deze veelomvattende taak en hoe de reactie op den duur zal zijn is moeilijk voorspelbaar. In de eerste plaats ga ik geen decreten uitvaardigen, maar zal alles in overleg plaatsvinden. Ik ben me er wel van bewust dat ik werk op een school, waar 'maak-drift' overheerst, iets waar ik niet aktief deel aan neem. In die positie zal ik voorstellen moeten doen aan vakmensen en dat zal niet altijd gemakkelijk zijn. Maar ik vind het een uitdaging, die ik graag aanga! Op de Academie is het woord 'verplicht' bijna een vies woord. En dat vind ik onzinnig. Een voorbeeld: er zijn op het ogenblik plan nen om enige keren per maand avonden te organiseren, waarop andere cultuurvormen aan de orde komen, zoals kunstgeschiede nis, literatuur en journalistiek. Als je aanwezigheid op dergelijke avonden niet verplicht stelt, is de opkomst gering, dat is uit de praktijk gebleken. Je kunt zeggen: dat is hun zaak, maar daarmee ben je gauw klaar. Het is maar de vraag of het in het belang van de studenten en het onderwijs is. Natuurlijk is film- en televisiemaken een creatief, kunstzinnig vak, maar het is wèl een vak, dat je moet leren. En enige ordening en discipline - voor nu en later - is daarbij onontbeerlijk. Ik wil geen discipline om de discipline, maar puur in het belang van de school. Bovendien krijgt de Academie in 1994/'95 een van overheidswege ingestelde inspectie-commissie op bezoek, die zeker geen genoe gen zal nemen met een vaag onderwijsbeleid. We zullen ons in dit opzicht - als enige filmacademie in Nederland - ook naar buiten toe moeten presenteren. Dezelfde weerstand is er bij het aanleggen van vaste normen voor .tentamenbeoordeling, creatief inzicht en talent zou niet op papier vast te leggen zijn. Uit de praktijk is gebleken dat je ook subjectie ve normen best kunt vastleggen. Ze zijn weliswaar subjectief, maar er is wel degelijk overeenstemming te bereiken. De eerste aanzet daartoe is al gedaan tijdens het propedeuse-overleg tussen docenten, waar we proberen normen en eisen concreet te maken." VROUWEN IN DE MINDERHEID Vind je dat in deze functie het feit datje vrouw bent nadelig werkt? Claire: "Het enige moment dat ik me daarvan bewust ben, is tij dens vergaderingen. Ik heb vaak het gevoel dat vrouwen helder der en korter formuleren dan vele van hun mannelijke collega's, die soms met een lang, onduidelijk verhaal volstaan. Wat dat betreft verschillen we niet zoveel van de rest van de mensheid! Trouwens vrouwen zijn wel zwaar in de minderheid op de Academie. Dertien van de zestig vaste medewerkers zijn vrouwen. We trekken veel met elkaar op. Vrouwen zijn over het algemeen veel concreter en praktischer, vind ik. Maar we lachen gelukkig ook ontzettend veel, vergeet dat alsjeblieft niet!" Heeft werk dat specifiek verbonden is met het medium film/televi sie jouw voorkeur? Claire: "Een onmisbaar element is voor mij creativiteit, alles wat met kunstuiting te maken heeft. Maar ik moet toegeven, dat film in die zin toch net dat vonkje over laat slaan. Film gecombineerd met literatuur is voor mij helemaal het summum. Niets heerlijker dan op een zaterdagmiddag naar een film kijken, waarvan ik eerst het boek heb gelezen en als het even kan ook nog eens het scenario. Een voorbeeld daarvan is Chabrol's verfilming van Madame Bovary. Prachtig! Maar ik hou van zeer uiteenlopende genres. Enkele van mijn favorieten: Viridiana van Bunuel, Greenaway's The cook..., Thelma Louise van Scott. Wat Nederlandse films be treft: ik heb genoten van The last Island van Marleen Gorris en Vroeger is dood van Ine Schenkkan. Jammer dat ik niet meer tijd heb!" A.D. 44

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 42