JULI 1971
PREMIÈRES:
Eindelijk Nederlands grootste popgebeuren, STAMPING
GROUND, Popfestival Kralingen in kleuren, 4 sporen mag
netisch geluid, grootbeeld (Centrafilm) De geschiedenis
van een eigenwijs olifantje, dat u afwisselend zal ontroeren
en laten schateren, SLOOMPIE DE OLIFANT met Virginia
McKenna en Bill Travers (Nederland Film) SEX a CON
TANT, alles over het "horizontale" beroep (Spiendal Film)
Met een handvol ongetrainde mannen ging hij de woestijn-
rat te lijf. Richard Burton in RAID ON ROMMEL (CIC)
Oneindig plezier voor jong en oud! Wat was het verrukkelij
ke geheim van "Het huis met de 3 schoorstenen"? THE
RAILWAY CHILDREN (DLS-Film) Een film van Jacques
Tati met medewerking van Bert Haanstra, YES MONSIEUR
HULOT (Nederland Film) Richard Attenborough, Judy
Geeson en John Hurt in CHRISTIE, DE WURGER VAN RIL-
LINGTON PLACE (The strangler of Rillington Place)
(Columbia) De eerste policier van Lelouch, DE ONTVOE
RING (Le Voyou) met Jean-Louis Trintignant (Nova Film)
Het gekke stel in een reeks daverende lachavonturen! Nu in
een gloednieuwe hoofdfilm!! DUBBELDEKKERS (On the bu-
ses) (DLS-Film)
NIEUWE COMBINATIE: WARNER COLUMBIA
Marion Jordan, Executive Vice President van Columbia
Pictures International en Norman B.Katz, Executive Vice
President en Chief Executive Officer van Warner Bros.
International hebben bekend gemaakt dat beide maatschap
pijen hun distributie-aktiviteiten in een aantal Europese lan
den zullen gaan samenbundelen, waaronder Nederland.
Pieter Ooms wordt in Nederland directeur van deze combi
natie.
POLYGOON PRESENTEERT:
een reportage over het vogelnatuur-reservaat "Het
Leersumse Veld", waar duizenden kapmeeuwen in hun zo
merverblijf de donzige jongen koesteren een Amerikaanse
filmploeg streek voor één enkele dag neer in Amsterdam om
er - in aanwezigheid van James Bond, alias Sean Connery -
opnamen te maken voor de nieuwe Bond-produktie
"Diamonds For Ever". Het Amsterdamse publiek kon nu eens
een kijkje achter de schermen nemen elk jaar komen top-
spelers van het Wimbledon tennistoernooi een gelegen-
heidspartij spelen op de Metsbanen in Scheveningen. De
partij Okker en Rosewall eindigde in een overwinning voor
de halve finalist op Wimbledon, Ken Rosewall Nederland
heeft - 63 dagen na de Algemene Verkiezingen een nieuwe
regering. Het nieuwe kabinet, samengesteld uit vertegen
woordigers van KVP, ARP, CHU, VVD en DS'70 presenteerde
zich op de trappen van Huis ten Bosch, na hun beëdiging
door Koningin Juliana In Rotterdam is een nieuw verkeers
plein gebouwd, dat in 4 etages het verkeer verwerkt, van
Den Haag en Utrecht, via de Maasstad naar Schiedam en
Europoort: Kleinpolderplein
VERPLICHT VIES
Je wilt het onderwijs op de Academie dus in alle opzichten strak
ker georganiseerd zien. Stuit je daarbij niet op weerstand?
Claire: "Ik sta nog aan het begin van deze veelomvattende taak en
hoe de reactie op den duur zal zijn is moeilijk voorspelbaar. In de
eerste plaats ga ik geen decreten uitvaardigen, maar zal alles in
overleg plaatsvinden. Ik ben me er wel van bewust dat ik werk op
een school, waar 'maak-drift' overheerst, iets waar ik niet aktief
deel aan neem. In die positie zal ik voorstellen moeten doen aan
vakmensen en dat zal niet altijd gemakkelijk zijn. Maar ik vind het
een uitdaging, die ik graag aanga!
Op de Academie is het woord 'verplicht' bijna een vies woord. En
dat vind ik onzinnig. Een voorbeeld: er zijn op het ogenblik plan
nen om enige keren per maand avonden te organiseren, waarop
andere cultuurvormen aan de orde komen, zoals kunstgeschiede
nis, literatuur en journalistiek. Als je aanwezigheid op dergelijke
avonden niet verplicht stelt, is de opkomst gering, dat is uit de
praktijk gebleken. Je kunt zeggen: dat is hun zaak, maar daarmee
ben je gauw klaar. Het is maar de vraag of het in het belang van
de studenten en het onderwijs is.
Natuurlijk is film- en televisiemaken een creatief, kunstzinnig vak,
maar het is wèl een vak, dat je moet leren. En enige ordening en
discipline - voor nu en later - is daarbij onontbeerlijk. Ik wil geen
discipline om de discipline, maar puur in het belang van de
school.
Bovendien krijgt de Academie in 1994/'95 een van overheidswege
ingestelde inspectie-commissie op bezoek, die zeker geen genoe
gen zal nemen met een vaag onderwijsbeleid. We zullen ons in dit
opzicht - als enige filmacademie in Nederland - ook naar buiten
toe moeten presenteren.
Dezelfde weerstand is er bij het aanleggen van vaste normen voor
.tentamenbeoordeling, creatief inzicht en talent zou niet op papier
vast te leggen zijn. Uit de praktijk is gebleken dat je ook subjectie
ve normen best kunt vastleggen. Ze zijn weliswaar subjectief,
maar er is wel degelijk overeenstemming te bereiken. De eerste
aanzet daartoe is al gedaan tijdens het propedeuse-overleg tussen
docenten, waar we proberen normen en eisen concreet te maken."
VROUWEN IN DE MINDERHEID
Vind je dat in deze functie het feit datje vrouw bent nadelig werkt?
Claire: "Het enige moment dat ik me daarvan bewust ben, is tij
dens vergaderingen. Ik heb vaak het gevoel dat vrouwen helder
der en korter formuleren dan vele van hun mannelijke collega's,
die soms met een lang, onduidelijk verhaal volstaan.
Wat dat betreft verschillen we niet zoveel van de rest van de
mensheid!
Trouwens vrouwen zijn wel zwaar in de minderheid op de
Academie. Dertien van de zestig vaste medewerkers zijn vrouwen.
We trekken veel met elkaar op. Vrouwen zijn over het algemeen
veel concreter en praktischer, vind ik. Maar we lachen gelukkig
ook ontzettend veel, vergeet dat alsjeblieft niet!"
Heeft werk dat specifiek verbonden is met het medium film/televi
sie jouw voorkeur?
Claire: "Een onmisbaar element is voor mij creativiteit, alles wat
met kunstuiting te maken heeft. Maar ik moet toegeven, dat film in
die zin toch net dat vonkje over laat slaan. Film gecombineerd met
literatuur is voor mij helemaal het summum. Niets heerlijker dan
op een zaterdagmiddag naar een film kijken, waarvan ik eerst het
boek heb gelezen en als het even kan ook nog eens het scenario.
Een voorbeeld daarvan is Chabrol's verfilming van Madame
Bovary. Prachtig! Maar ik hou van zeer uiteenlopende genres.
Enkele van mijn favorieten: Viridiana van Bunuel, Greenaway's The
cook..., Thelma Louise van Scott. Wat Nederlandse films be
treft: ik heb genoten van The last Island van Marleen Gorris en
Vroeger is dood van Ine Schenkkan.
Jammer dat ik niet meer tijd heb!"
A.D.
44