Aan de vooravond van het magische jaar?
The show must go on!
Stones (bijna) live in Rotterdam
Even voorstellen.
tel.: 030-315872/315819
Theo Jongerden
Vanaf juni is Theo werkzaam bij Cinescope
als boekhoudkundig medewerker. Hij ver
zorgt de financiële administratie en houdt
de debiteuren scherp in de gaten.
Eerder werkte hij o.a. bij Digital en
Modo/Van Gelder.
j
De periode rond Kerst en Nieuwjaar is er één om zowel terug als vooruit te kijken, om
goede voornemens te maken en om iedereen het beste te wensen. Ook dit nummer van
FILM zal hier weer vol mee staan, en terecht, af en toe kan enige bezinning geen kwaad.
Elders in deze rubriek hebben wij schematisch opgezet een terugblik op 1991 en onze
wensen voor 1992, door velen als het Magisch Jaar betiteld. Terugkijkend kunnen wij
stellen dat 1991 in een aantal opzichten een prima jaar is geweest voor de bioscoop(re-
klame)branche. Stijgende bezoekcijfers, stijgende omzetten en veel verbeteringen in het
theaterpark. Er zijn echter ook zaken aan de orde geweest die tot nadenken stemmen. De
pers en tv hebben, voor een deel onterechte, kritiek op de bioscoopwereld geleverd en
tevens pertinent onjuiste informatie verspreid, maar toch, dat deel van de kritiek dat wel
terecht is zal men zich ter harte moeten nemen. Ik hoop dan ook dat de kwaliteitsverbe
tering van het theaterpark zich niet zal beperken tot wat zo denigrerend "de provincie"
wordt genoemd maar ook in (of rond) de 3 grote steden haar beslag krijgt. De kritici en
journalisten gaan helaas meestal niet naar Amersfoort om een bioscoopje te pikken, om
een voorbeeld te noemen van een stad waar de ambiance optimaal is. Gelukkig is dit in
veel andere steden ook het geval; in het afgelopen jaar zijn veel bioscopen gerenoveerd
en is er veel geïnvesteerd in comfort, service, beeld- en geluidskwaliteit. Toch kennen
velen deze ontwikkelingen niet. Er zijn veel mensen, o.a. veel dertigers, die zelden of
nooit de bioscoop bezoeken, ondanks het feit dat er m.i. voldoende goede films voor
deze groep zijn. Er zou een kollektieve campagne moeten worden ontwikkeld om een at
titude-wijziging te bewerkstelligen. Financieel is dit haalbaar en als de motivatie van de
bedrijfstak aanwezig is moet dit ook lukken. In FILM 6 ("Voor een dubbeltje op de eerste
rang") heb ik hier ook voor gepleit en ik hoop dat de initiatieven nu snel van de grond
komen. 1992 het Magisch Jaar van de image(en resultaat)verbetering van de bioscoop
branche in Nederland?
Een geheel ander probleem waar wij mee zijn gekonfronteerd is het "Zwaard van
Damocles" boven de tabakreklame.
Hoewel de druk weer even van de ketel is heeft de politiek nog steeds niet ingezien dat
verboden e.d. niet werken, (zie hiervoor ook het artikel "Tabakreklame, een hot-item" in
FILM 4). Een eventueel verbod zullen wij echt wel overleven, gelukkig zijn er steeds
meer adverteerders uit andere branches die inzien dat bioscoopreklame een uitstekend
medium is, maar wat wil men in de toekomst nog meer gaan verbieden in het "vrije
Europa"? Alkohol-, speelgoed-, auto-, en kosmetika-reklame? 1992, het Magisch Jaar
der reklamebeperking? Maar goed, terugkomend op de positieve ontwikkelingen kunnen
wij stellen dat de omzet in bioscoopreklame een stijging over heel 1991 te zien zal geven
van zo'n 20%, dat wij minder afhankelijk zijn geworden van één produktsoort en dat de
waardering van het publiek voor commercials vrij hoog is. (Zie hiervoor ook het artikel
over het onderzoek bij onze zuiderburen).
Wij realiseren ons wel dat deze waardering weleens om kan slaan in irritatie als er teveel
reklame wordt vertoond en ons standpunt blijft dan ook dat de bioscoopbezoeker niet
overvoerd moet worden met commercials. Ook voor de attentiewaarde van de commer
cial is dit beter. Bij de Bio-prijsvraag, welke rond Kerst in een groot aantal bioscopen
loopt wordt het publiek ook geënquêteerd over waardering en herinnering van commer
cials, de uitkomsten zullen wij kort hierna presenteren. Aan de reklamewereld is het om
kwalitatief goede commercials te (blijven) maken en zo 1992 de geschiedenis in te laten
gaan als:het Magisch Jaar dat Nederland 4 Gouden Leeuwen won.
Al met al zien wij 1992 met optimisme tegemoet maar Magisch? Nee.
Piet Davelaar
Begin 1979 ben ik vanuit Senegal, via Parijs naar Nederland gekomen en sinds 1980 ben
ik werkzaam in het Filmbedrijf, begonnen als Filmkontroleur bij Gofilex Film. Reeds toen
was ik geïnteresseerd in informatica, maar wilde ik eerst mijn Nederlandse taal perfek-
tioneren alvorens zo'n studie aan te vangen. Na een aantal jaren ben ik die studie
Informatica gaan volgen en al vrij snel werd ik een soort "trouble shooter" binnen het
Edisonhuis en groeide in de Informatica. Door de nauwe werkrelatie die ik had met de
geestelijke vader van het Ticket Automatiserings Systeem (TAS) Herman Dubach, kon ik
reageren op de funktie binnen Cinescope Automatisering die zich zou gaan bezig houden
met de installatie en onderhoud van voornoemd systeem. Maart 1991 trad ik in dienst
bij Cinescope Automatisering. Mijn werkzaamheden bij Cinescope Automatisering be
staan uit het installeren, begeleiden en onderhouden van de hard- en software binnen de
theaters die gekozen hebben voor het TAS. In concreto houdt dit in dat mijn werkterrein
door heel Nederland verspreid is, zodat het kan voorkomen dat ik 's ochtends in
Groningen ben, 's middags in Breda en aangezien bioscopen juist 's avonds geopend
zijn, vervolgens tot 's avonds laat in Spijkenisse! Uiteraard heb ik zeker wel een planning
om bovenstaande situaties'te voorkomen, maar daar ik oproepbaar ben (de bekende
semafoon!) is een waterdichte planning uitgesloten, en onverwachte problemen die zich
voordoen bij onze cliënten houden zich niet aan kantooruren, noch aan door-de-weekse-
dagen... De installatie bestaat uit het opzetten van een netwerk in een theater, en de ge
bruikers wegwijs maken in de werking van het systeem. Eenmaal het systeem binnen
een theater geïnstalleerd en de gebruikers voldoende vertrouwd gemaakt met de nieuwe
manier van werken, volgt de support en het onderhouden van het systeem. Wat onder
andere inhoudt de telefonische en/of on-line ondersteuning, repareren, vervangen van
de hardware, en uiteraard, het oplossen van voorkomende, en altijd onverwachte, cala
miteiten. In alle eerlijkheid kan ik zeggen dat ik een erg drukke baan heb, vooral rond
een installatie maak ik lange dagen. De cliënten moeten vertrouwen krijgen in het nieuwe
systeem, moeten er goed mee om kunnen gaan, want the show must go on!
Het is derhalve zeker geen uitzondering dat ik 's avonds laat telefonisch stand-by geef,
zowel middels mondelinge uitleg of middels on-line communicatie met mijn portable
computer en hun systeem, of toch weer de auto in moet, richting...?
Dit alles neemt niet weg dat ik een bijzonder interessante, zelfstandige en zelfs dankbare
baan heb, want onze cliënten stellen onze snelle service erg op prijs. Ook geeft het me
een goed gevoel regelmatig als een soort "redder in nood" te worden ontvangen!
Bovendien zouden de installaties zonder de prettige samenwerking met bedrijfsleiding
en personeel van de theaters veel gekompliceerder kunnen zijn.
Kortom een echte uitdaging, deze baan, en uitdagingen neem ik graag aan!
Jules Samb
Twee maal zag ik de Rolling Stones live optreden, fantastische concerten met een onvergelijkbare sfeer. Op 23 oktober zag ik de wereldpremière van de film "Rolling Stones at the
Max" in het IMAX-theater in Rotterdam en de sfeer herleefde eigenlijk direkt. Het fantastische formaat, het imposante geluid, de opnames voor, op en achter het podium, close-ups
van de heren, het voegt veel toe aan de beleving van een concert. Dit is film in optima forma (letterlijk), een must voor iedere liefhebber van film, niet alleen voor Stones-fans.
Op de première liepen veel oudere mensen rond die de muziek van de Stones vroeger ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ongetwijfeld hebben betiteld als herrie of erger, maar bijna niemand ging in de pauze
weg. De regisseur van de film heeft gezegd "Voor de Stones als live-band is een monu
ment geschapen" en wat mij betreft heeft hij gelijk.
Piet Davelaar
Filmreclame b.v.
Bioscoopreclame b.v.
Automatisering b.v.
Oudegracht 154
Postbus 773 3500 AT Utrecht
fax:030-315227