Aan de vooravond van het magische jaar? The show must go on! Stones (bijna) live in Rotterdam Even voorstellen. tel.: 030-315872/315819 Theo Jongerden Vanaf juni is Theo werkzaam bij Cinescope als boekhoudkundig medewerker. Hij ver zorgt de financiële administratie en houdt de debiteuren scherp in de gaten. Eerder werkte hij o.a. bij Digital en Modo/Van Gelder. j De periode rond Kerst en Nieuwjaar is er één om zowel terug als vooruit te kijken, om goede voornemens te maken en om iedereen het beste te wensen. Ook dit nummer van FILM zal hier weer vol mee staan, en terecht, af en toe kan enige bezinning geen kwaad. Elders in deze rubriek hebben wij schematisch opgezet een terugblik op 1991 en onze wensen voor 1992, door velen als het Magisch Jaar betiteld. Terugkijkend kunnen wij stellen dat 1991 in een aantal opzichten een prima jaar is geweest voor de bioscoop(re- klame)branche. Stijgende bezoekcijfers, stijgende omzetten en veel verbeteringen in het theaterpark. Er zijn echter ook zaken aan de orde geweest die tot nadenken stemmen. De pers en tv hebben, voor een deel onterechte, kritiek op de bioscoopwereld geleverd en tevens pertinent onjuiste informatie verspreid, maar toch, dat deel van de kritiek dat wel terecht is zal men zich ter harte moeten nemen. Ik hoop dan ook dat de kwaliteitsverbe tering van het theaterpark zich niet zal beperken tot wat zo denigrerend "de provincie" wordt genoemd maar ook in (of rond) de 3 grote steden haar beslag krijgt. De kritici en journalisten gaan helaas meestal niet naar Amersfoort om een bioscoopje te pikken, om een voorbeeld te noemen van een stad waar de ambiance optimaal is. Gelukkig is dit in veel andere steden ook het geval; in het afgelopen jaar zijn veel bioscopen gerenoveerd en is er veel geïnvesteerd in comfort, service, beeld- en geluidskwaliteit. Toch kennen velen deze ontwikkelingen niet. Er zijn veel mensen, o.a. veel dertigers, die zelden of nooit de bioscoop bezoeken, ondanks het feit dat er m.i. voldoende goede films voor deze groep zijn. Er zou een kollektieve campagne moeten worden ontwikkeld om een at titude-wijziging te bewerkstelligen. Financieel is dit haalbaar en als de motivatie van de bedrijfstak aanwezig is moet dit ook lukken. In FILM 6 ("Voor een dubbeltje op de eerste rang") heb ik hier ook voor gepleit en ik hoop dat de initiatieven nu snel van de grond komen. 1992 het Magisch Jaar van de image(en resultaat)verbetering van de bioscoop branche in Nederland? Een geheel ander probleem waar wij mee zijn gekonfronteerd is het "Zwaard van Damocles" boven de tabakreklame. Hoewel de druk weer even van de ketel is heeft de politiek nog steeds niet ingezien dat verboden e.d. niet werken, (zie hiervoor ook het artikel "Tabakreklame, een hot-item" in FILM 4). Een eventueel verbod zullen wij echt wel overleven, gelukkig zijn er steeds meer adverteerders uit andere branches die inzien dat bioscoopreklame een uitstekend medium is, maar wat wil men in de toekomst nog meer gaan verbieden in het "vrije Europa"? Alkohol-, speelgoed-, auto-, en kosmetika-reklame? 1992, het Magisch Jaar der reklamebeperking? Maar goed, terugkomend op de positieve ontwikkelingen kunnen wij stellen dat de omzet in bioscoopreklame een stijging over heel 1991 te zien zal geven van zo'n 20%, dat wij minder afhankelijk zijn geworden van één produktsoort en dat de waardering van het publiek voor commercials vrij hoog is. (Zie hiervoor ook het artikel over het onderzoek bij onze zuiderburen). Wij realiseren ons wel dat deze waardering weleens om kan slaan in irritatie als er teveel reklame wordt vertoond en ons standpunt blijft dan ook dat de bioscoopbezoeker niet overvoerd moet worden met commercials. Ook voor de attentiewaarde van de commer cial is dit beter. Bij de Bio-prijsvraag, welke rond Kerst in een groot aantal bioscopen loopt wordt het publiek ook geënquêteerd over waardering en herinnering van commer cials, de uitkomsten zullen wij kort hierna presenteren. Aan de reklamewereld is het om kwalitatief goede commercials te (blijven) maken en zo 1992 de geschiedenis in te laten gaan als:het Magisch Jaar dat Nederland 4 Gouden Leeuwen won. Al met al zien wij 1992 met optimisme tegemoet maar Magisch? Nee. Piet Davelaar Begin 1979 ben ik vanuit Senegal, via Parijs naar Nederland gekomen en sinds 1980 ben ik werkzaam in het Filmbedrijf, begonnen als Filmkontroleur bij Gofilex Film. Reeds toen was ik geïnteresseerd in informatica, maar wilde ik eerst mijn Nederlandse taal perfek- tioneren alvorens zo'n studie aan te vangen. Na een aantal jaren ben ik die studie Informatica gaan volgen en al vrij snel werd ik een soort "trouble shooter" binnen het Edisonhuis en groeide in de Informatica. Door de nauwe werkrelatie die ik had met de geestelijke vader van het Ticket Automatiserings Systeem (TAS) Herman Dubach, kon ik reageren op de funktie binnen Cinescope Automatisering die zich zou gaan bezig houden met de installatie en onderhoud van voornoemd systeem. Maart 1991 trad ik in dienst bij Cinescope Automatisering. Mijn werkzaamheden bij Cinescope Automatisering be staan uit het installeren, begeleiden en onderhouden van de hard- en software binnen de theaters die gekozen hebben voor het TAS. In concreto houdt dit in dat mijn werkterrein door heel Nederland verspreid is, zodat het kan voorkomen dat ik 's ochtends in Groningen ben, 's middags in Breda en aangezien bioscopen juist 's avonds geopend zijn, vervolgens tot 's avonds laat in Spijkenisse! Uiteraard heb ik zeker wel een planning om bovenstaande situaties'te voorkomen, maar daar ik oproepbaar ben (de bekende semafoon!) is een waterdichte planning uitgesloten, en onverwachte problemen die zich voordoen bij onze cliënten houden zich niet aan kantooruren, noch aan door-de-weekse- dagen... De installatie bestaat uit het opzetten van een netwerk in een theater, en de ge bruikers wegwijs maken in de werking van het systeem. Eenmaal het systeem binnen een theater geïnstalleerd en de gebruikers voldoende vertrouwd gemaakt met de nieuwe manier van werken, volgt de support en het onderhouden van het systeem. Wat onder andere inhoudt de telefonische en/of on-line ondersteuning, repareren, vervangen van de hardware, en uiteraard, het oplossen van voorkomende, en altijd onverwachte, cala miteiten. In alle eerlijkheid kan ik zeggen dat ik een erg drukke baan heb, vooral rond een installatie maak ik lange dagen. De cliënten moeten vertrouwen krijgen in het nieuwe systeem, moeten er goed mee om kunnen gaan, want the show must go on! Het is derhalve zeker geen uitzondering dat ik 's avonds laat telefonisch stand-by geef, zowel middels mondelinge uitleg of middels on-line communicatie met mijn portable computer en hun systeem, of toch weer de auto in moet, richting...? Dit alles neemt niet weg dat ik een bijzonder interessante, zelfstandige en zelfs dankbare baan heb, want onze cliënten stellen onze snelle service erg op prijs. Ook geeft het me een goed gevoel regelmatig als een soort "redder in nood" te worden ontvangen! Bovendien zouden de installaties zonder de prettige samenwerking met bedrijfsleiding en personeel van de theaters veel gekompliceerder kunnen zijn. Kortom een echte uitdaging, deze baan, en uitdagingen neem ik graag aan! Jules Samb Twee maal zag ik de Rolling Stones live optreden, fantastische concerten met een onvergelijkbare sfeer. Op 23 oktober zag ik de wereldpremière van de film "Rolling Stones at the Max" in het IMAX-theater in Rotterdam en de sfeer herleefde eigenlijk direkt. Het fantastische formaat, het imposante geluid, de opnames voor, op en achter het podium, close-ups van de heren, het voegt veel toe aan de beleving van een concert. Dit is film in optima forma (letterlijk), een must voor iedere liefhebber van film, niet alleen voor Stones-fans. Op de première liepen veel oudere mensen rond die de muziek van de Stones vroeger --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ongetwijfeld hebben betiteld als herrie of erger, maar bijna niemand ging in de pauze weg. De regisseur van de film heeft gezegd "Voor de Stones als live-band is een monu ment geschapen" en wat mij betreft heeft hij gelijk. Piet Davelaar Filmreclame b.v. Bioscoopreclame b.v. Automatisering b.v. Oudegracht 154 Postbus 773 3500 AT Utrecht fax:030-315227

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 70