FOTO IDENTIFICATIE IN HET NEDERLANDS FILMMUSEUM INLEIDING Doel van het foto-archief van het Nederlands Filmmuseum is ver zamelen, archiveren en beschikbaarstellen van fotografische col lecties op filmgebied, zoals foto's, lobbycards, prentbriefkaarten, dia's en glasnegatieven. Een groot deel van de werkzaamheden bestaat uit identificatie, se lectie, en beschrijving van dit materiaal, en invoering van deze be schrijvingen in een computerbestand. Een eerder artikel, "Het foto-archief van het Filmmuseum" door Rob van den Berg in juli 1989 van dit blad, ging over de verschil lende soorten collecties in het foto-archief. Deze keer wordt vooral ingegaan op identificatie van dit materiaal. ZOEKBESTAND De meeste foto's hebben betrekking op afzonderlijke films en be schrijvingen hiervan worden allereerst ingevoerd onder oorspron kelijke filmtitel (uit het produktieland van de film). Het gaat hierbij niet alleen om de keuze van één uit meerdere titels (Bronenosets Potyomkin óf Pantserkruiser Potemkin óf Battleship Potemkin) maar soms ook om de keuze van één spelling (Bronenosec Potemkin óf Bronenosets Potyomkin). Dit alles om te voorkomen dat foto's uit eenzelfde film meermaals onder afwijkende titels worden beschreven alsof het verschillende films betreft. Naast deze oorspronkelijke titel kan in het computerbestand ook worden gezocht onder eventuele Nederlandse en alternatieve titels (en alternatieve spellingen), produktieland, premièrejaar, produk- tiemaatschappij, Nederlandse distributeur, regisseur, acteurs, genre (Animatie, Avontuur enz.), stillfotograaf, zichtbare locaties (b.v. Frankrijk. Parijs. Eiffeltoren), zichtbare karakters (Hitchcock, Lenin, Popeye, Tarzan enz.), zichtbare motieven (van Aardbevingen tot Zwervers), en nog diverse andere kenmerken. Peter Sellers monogram HO The World of Henry Oriënt. TITEL VERIFICATIE Elke filmtitel die op een foto voorkomt wordt geverifieerd, zo mo gelijk in het reeds opgebouwde bestand, anders in enkele gezag hebbende naslagwerken, die vaak via een Nederlandse of alterna tieve titel de bijbehorende oorspronkelijke titel onthullen, met ver dere gegevens zoals regisseur, acteurs, land, jaar, maatschappij enz. In de bibliotheek van het Filmmuseum wordt zonodig verder gezocht naar ontbrekende gegevens. Titels die niet geverifieerd zijn, worden toch ingevoerd indien de titel die voorhanden is waarschijnlijk lijkt. Met een Scandinavische titel bij een Amerikaanse western klopt iets niet, maar een Franse titel bij een Zwitserse maatschappij is aannemelijk. Later kunnen altijd correcties worden aangebracht. ZONDER TITEL Een deel van de filmfoto's wordt echter aangetroffen zonder enig opschrift, en dan begint het echte speurwerk. Elke scène uit Lawrence of Arabia verraadt zichzelf onmiddellijk, maar meestal zijn er meer aanwijzingen nodig. Sommige foto's kunnen worden ontmaskerd door herkenning van acteurs, decors, kostuums, lo caties enz., deels na vergelijking met eerder beschreven foto's uit de vermoedelijke film. Veel films zien en een visueel geheugen maakt dit werk vaak tot een feest (soms ongenoegen) van herken ning. Dankzij het groeiende computerbestand zijn tegenwoordig echter toenemende mogelijkheden voor identificatie binnen bereik gekomen. Herkenning van minstens twee acteurs opent de moge lijkheid om in het computerbestand te zoeken bij welke titel(s) deze namen samen voorkomen, waarna vergelijking met eventuele andere aanwezige foto's mogelijk is. Andere ingevoerde gegevens, zoals genre of maatschappij, beperken bijvoorbaat het aantal films waarmee de foto's vergeleken moeten worden (bij een western kunnen thrillers worden overgeslagen). Vroeger kon dit alleen door in naslagwerken filmografieën van twee acteurs te vergelijken op overeenkomstige titels, vaak onbe gonnen werk. Soms is identificatie mogelijk met behulp van ka rakternamen. Een enkele keer is zowel een acteur als karakter ge noemd of herkenbaar, bijvoorbeeld Herbert Lom als Napoleon. Voor bekende historische of fictieve karakters bestaat het naslag werk Who Played Who in the Movies. Een andere encyclopedie van beroemde acteurs noemt niet alleen al hun filmtitels maar ook de naam van hun personage, bekend of onbekend. Een andere keer biedt een opschrift IN de foto een sleutel tot de ontknoping. Peter Sellers met het monogram HO op zijn colbertje bracht als oplossing The world of Henry Oriënt. CODERING Een handige gewoonte bij veel Amerikaanse films is om foto's in de rand een codering mee te geven in de vorm van identieke let ters of cijfers op alle foto's uit eenzelfde film. Bijvoorbeeld 1546 Singin' in the Rain. Lettercodes zijn vaak initialen van een filmtitel, bijvoorbeeld CK Citizen Kane. Deze codes worden eveneens in het computerbestand opgenomen zodat bij een volgende onbe kende foto met code gezocht kan worden of deze bij een reeds be schreven film voorkomt. Wanneer een lettercode niet gevonden wordt maar minstens één acteur is herkend kan nog op de oude manier in de filmografie van een herkende acteur worden gezocht welke titel deze initialen draagt. Een soortgelijke mogelijkheid biedt de gewoonte van sommige distributeurs om hun filmfoto's op de keerzijde te stempelen met firma-naam en volgnummer, bij voorbeeld Centrafilm 107 Johnny Guitar. Er kan echter nooit uit sluitend op codes worden vertrouwd, want sommige films dragen 15

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 15