INGEZONDEN BRIEF APRILNUMMER FILM Tel. 020 - 679.3843 14 mei Nederland blijft een raar landje. Ook in 1991 wisten we weer een exotische gewoonte waar te maken: ons volkje gaat praktisch niet naar de film. Verklaringen lopen uiteen van calvinisme via cocoo- ning via klimaat via een hang naar cultuurbarbarisme tot het heer send BTW-tarief. Stuk voor stuk factoren die vast karakter-rolle tjes spelen, maar geen van alle van genoeg kaliber om de positie van Nederland als recordhouder niet-naar-de-bioscoop-gaan te verklaren. Misschien ligt het wel verbluffend veel simpeler. Ook zelf zie ik meer films in andere landen, dan in Nederland. Een blik in m'n agenda voor 1991 leert me dat ik, gerelateerd aan het aantal dagen dat ik er dat jaar doorbracht, ruim 4 keer vaker in New York naar de film ging dan in Amsterdam. Op het gevaar af met mijn persoonlijke case-story vervelend of aanmatigend en daarmee heel on-Hollands over te komen, wil ik u deze toch niet onthouden. Al is het maar omdat ook de gemiddelde bezoekfre quentie in de Verenigde Staten 4.2 keer hoger ligt dan in Nederland. Toeval? Ik verzeker u dat ik aan gene zijde van de oceaan niet meer of minder calvinistisch ben, en dat avondlijke werkdruk en alternatie ve mogelijkheden tot verstrooiing in het Nieuw Amsterdamse voor de Oude Wereld niet onderdoen. Qua klimaat, demografische spreiding en de prijs van een bioscoopkaartje is er tussen de New York regio en de Randstad weinig verschil, terwijl zelfs Amerika z'n couch potatoes kent en z'n versies van "Goede Tijden, Slechte Tijden". Dus? Vers van Schiphol had ik vorige week een abrupte en onstilbare honger naar - liefst Nederlandse - film. Bij de sigarenboer op de hoek hing geen filmladder, dus schafte ik me alle avondbladen aan die de goede man in voorraad had. Na een half uur bladeren door katerns over tuinieren, podiumkunsten en uitgebreide voet- en korfbalverslagen... NIETS! Niente, nada, zero, geen filmagenda die dag, waar dan ook. Voor Teletekst is m'n stads-TV'tje van te klein formaat, dus flipt een telefonisch geraadpleegde provinciaal voor me door zijn breedbeeld bak; NIETS. Ik sla de Gouden Gids en het telefoonboek open op zoek naar een 06-nummer met filmladder. NIETS. Noch biedt een hoge stapel opiniebladen en - doorgaans verfoeide - huis-aan-huis periodieken soelaas. Door de regen op de fiets richting Leidseplein kom ik een paar posters tegen van met megabucks gedraaid Hollywood produkt, maar zonder vermelding van theater of aanvangstijden. Pas naast de kassa van Alfa vind ik die dag, sinds de New York Times in het vliegtuig, de eerste filmladder. Een waar kleinood. De euforie van het moment wordt helaas getemperd doordat die prachtige Nederlandse film A na twee weken alweer uit de roulatie is, film B een kwartier geleden begon, en ik films C en D vele maanden geleden al in een buitenland zag. Ik fiets terug en begin verregend aan de katerns over tuinieren. Als ik maar een heel klein beetje representatief ben voor een Nederlander met een begin van interesse voor de magie van het witte doek, dan bied ik u de volgende conclusie: WAAROM NEDERLANDERS NIET NAAR DE FILM GAAN: ZE WETEN NIET WAT ER DRAAIT!! Heren en dames distributeurs en exploitanten: hier ligt /vwtaak. Maar wanneer ik als producent enige suggesties zou mogen doen, dan: 1. maakt u zich beresterk voor de DAGELIJKSE publicatie op een prominente plaat in ALLE Nederlandse dagbladen van filmlad ders. Het verschaffen van deze gegevens is, gelijk het afdruk ken van de uitzendtijden van RTL 4 en de uitslagen van het ge mengd korfbal, een service van de krant naar haar lezers toe idem voor wat betreft de familie- en opiniebladen (ladders van de 4 grote steden) en de huis-aan-huis kranten, gepaard met door u geleverd aantrekkelijk fotomateriaal verkoopt u morgen nog een licensie aan een 06-exploitant zorgt u voor (Teletekst) ladders op alle kabelnetten verspreidt u wekelijks een filmladder aan alle restaurateurs, fast food chains (in de vorm van gratis place-mats?), caféhouders en sigarenboeren in Nederland en meer in het algemeen: 6. durft u ook voor niche films, aan advertising te spenderen 7. Belt u Hilversum plat voor de terugkeer van serieuze filmpro gramma's op prime-time, liefst ook met aandacht voor het va derlands produkt 8. spreekt u redacties aan op het zelfs door kranten als NRC en Volkskrant beoefend barbarisme van tientallen pagina's ver gankelijke sportverslaggeving, tegenover een paginaatje film- kunst-voor-de-eeuwigheid per week. Dit alles in uw eigen zakelijk belang, in dat van mij en mijn colle ga's uiteraard, en in ons gemeenschappelijk belang als film-min- nend consument. "Ik zeur". Awel, daar ben ik Hollander voor. "Te simpel". Misschien. Misschien. Drs.Emjay Rechsteiner Nederlands speelfilmproducent FILM staat open voor een veelvoud van meningen, ook al stro ken die niet altijd met die van anderen. Uit dien hoofde past FILM geen inhoudelijke of tekstuele censuur toe. Zij prijst zich gelukkig indien artikelen c.q. ingezonden brieven aanleiding geven tot positieve discussie. Het eerstvolgende nummer verschijnt op vrijdag 3 april Reserveren van pagina's voor verslagen, ingezonden brieven, enz. vóór 6 maart bij de redaktie: Annita Dekker Tel. 03402-70202 Fax 03402-70283 Reserveren van pagina's voor advertenties vóór 6 maart bij Filmplan Deadline kopij: 13 maart Deadline artwork: 20 maart FILM ZAL VERDER VERSCHIJNEN OP 26 juni 7 augustus 18 september 28 oktober 18 december 21

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 19