De jongste vrouw in het vak Esmee de la Bretonière Zo zit je nog op school en zo speel je de hoofdrol in een Nederlandse film naast actrice Monique van de Ven.... Plotseling sta je volop in de schijnwerpers van de publiciteit.... Naar aanleiding van de première op 14 februari van "De Johnsons", een film van Rudolf van den Berg, had FILM een ge sprek met één van Nederland's jongste vrouwen in het vak, de 18-jarige Esmee de la Bretonière. De term 'natuurtalent' wordt regelmatig in één adem met haar naam genoemd. In "De Johnsons" speelt Esmee op indrukwekkende wijze de rol van Emalee, een 14-jarig meisje dat geteisterd wordt door nachtmerries, waarin ze in een dodelijk ritueel verkracht wordt door zeven mannen. Telkens weer duikt hetzelfde mysterieuze en bloedige symbool op... Xangadix! Was de rol van Emalee in "De Johnsons" je eerste acteer-ervaring? "Ik ben eigenlijk van jongs af aan met toneel bezig geweest, maar niet zozeer vanuit de gedachte actrice te worden. Ik vond en vind het nog steeds heerlijk om alleen op m'n kamer, voor de spiegel mezelf in een ander te veranderen met behulp van kleren en prui ken! Het is spannend om in de huid van een ander te kruipen en allerlei dingen te kunnen doen en zeggen, die normaal gesproken niet zijn toegestaan. Op de lagere school deed ik geregeld mee aan musicals en toneel stukken en daarnaast speelde ik bij jeugdtheater "De Krakeling" in Amsterdam. Samen met een vriendin gaf ik me bij een aantal mo- dellenburo's op, al hadden we absoluut niet de illusie dat dat iets zou opleveren. Het was gewoon al lachen om naar binnen te stap pen! Op een gegeven moment werd ik gevraagd voor een rol in een half uur durende film van de Nederlandse Hartstichting. Via de regis seur van die film ben ik bij een castingburo terecht gekomen. Uiteindelijk kreeg ik het verzoek met film en foto's naar de Movies te komen in verband met een eventuele rol in een speelfilm. Ik ben er op m'n fietsje heen gegaan, omdat ik het spannend vond zoiets een keer mee te maken. Ik zat in het eindexamen-jaar van het VWO, een filmrol was uitgesloten. Toen ik inderdaad voor de rol van Emalee gevraagd werd, heb ik daarvoor gekozen en m'n eindexamen een jaar uitgesteld. Je krijgt tenslotte niet elke dag zo'n kans! De combinatie school en film is - in ieder geval voor mij - niet haalbaar. Ik kan me niet volledig voor twee dingen tegelijk inzet ten." Welke indruk hebben de opnamen op je gemaakt? De opnamen hebben zon 4 a 5 maanden geduurd en dat beteken de vooral hard werken. De meeste opnamen vonden 's nachts plaats. Je bent moe en koud en het valt dan niet altijd mee om ge concentreerd te blijven werken. Aan Monique heb ik o.a. door middel van concentratie-oefeningen heel veel steun gehad. Het klikte meteen tussen ons! Zij en ook Rudolf hebben me enorm ge holpen, ledere scène werd uitgebreid besproken, omdat het moei lijk is om die voortdurende angst die "De Johnsons" kenmerkt op te bouwen en vast te houden. Telkens weer moet je die gevoelens van angst en paniek bewust opwekken. Het geheel moet wel re alistisch blijven. Als je elke keer hetzelfde gilletje geeft, kom je on geloofwaardig over. Lichamelijk was het vooral in het begin erg zwaar. Om de span ning in de film vast te houden, de angst over te brengen, moesten Monique en ik ons lichaam erg verkrampt houden met als gevolg flinke spierpijn. Maar ook in emotioneel opzicht was het soms zwaar. In een dag boekje dat ik op aanraden van Rudolf bijhield over Emalee, schreef ik ook m'n eigen stemmingen en gevoelens neer, een soort uit laatklep. En gelukkig was Monique er om na een emotionele scène samen te ontspannen. Het is best moeilijk om een stemming weer los te laten. Het is gebeurd, dat ik me zo ingeleefd had in een scè ne, dat ik huilde en bleef huilen ook toen de opname afgelopen was. Je moet leren weer afstand te nemen. Een voorbeeld van zo'n emotionele scène is wanneer ik samen met Monique in bad zit, fysiek en psychisch aan het eind. Ik vind dat nog steeds één van de indrukwekkendste scènes in de hele film". Hoe zou je "De Johnsons" als film typeren? "Ik vind het geen horror-film, zoals hier en daar door de pers ge suggereerd wordt. Naar mijn idee is het een thriller, waarbij de verschillende perso nages uitgediept zijn. Met name de moeder - dochter relatie is prachtig uitgewerkt en heel herkenbaar. Er zitten verschillende ele menten in de film: veel aktie, maar ook humor en drama. Ik vind het trouwens geen typisch Nederlandse film. Die magische sfeer, die in de Johnsons overheerst, dat rituele einde is heel bij zonder...! De badscène uit "de Johnsons": Esmee de la Bretonière en Monique van de Ven 25

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 23