kers zegt 41% dit en van de jongste groep bezoekers 66%.
Van de niet-bezoekers zegt toch 37% vaker naar de bioscoop te
willen. Bij de groep van 35-49 jaar is de animo net iets hoger dan
bij de jongere groep: 52% tegenover 50%. Van de 50+'ers zou
slechts 19% vaker willen gaan.
Redelijk veel mensen staan positief tegenover de bioscoop en
zouden vaker willen gaan dan ze momenteel doen. Wat zijn de re
nenen van deze mensen om niet vaker te gaan?
Bioscoopbezoekers die wel vaker zouden willen gaan noemen in
vergelijking met niet-bezoekers: tijdgebrek, de prijs en het film-
aanbod dat niet naar wens is.
De niet-bezoekers noemen de familie en kinderen en de slechte
bereikbaarheid.
Vooral de groep van 14-34 jaar noemt, in vergelijking met de ou
dere groepen, als obstakels: tijdgebrek, de prijs en het filmaan-
bod. De groep van 35-49 jaar noemt eveneens tijdgebrek, maar
verder de familie en kinderen, terwijl de 50+'ers zeggen geen tijd
te hebben en de bioscoop te slecht bereikbaar te vinden voor va
ker bezoek.
Wanneer we de mensen die zeggen niet vaker naar de bioscoop te
willen gaan naar hun motief vragen dan blijkt dat bijna 56% van
de niet-bezoekers desinteresse' of 'liever thuisblijven' als reden
aandraagt tegenover slechts 33% van de bezoekers. Ook hier
weer geldt (zie vorige paragraaf) dat wanneer we twee groepen
vergelijken die in bioscoopfrequentie verschillen, bijvoorbeeld de
hoger- en de lager opgeleiden, dat lager opgeleiden vaker desinte
resse als reden opgeven. Enerzijds omdat lager opgeleiden een
hoger percentage niet-bezoekers bevatten, maar anderzijds omdat
de niet-bezoekers onder de hoger opgeleiden vaker praktische re
denen en minder vaak desinteresse als reden opgeven.
De bezoekers.
Er zijn een aantal vragen in de enquête die alleen aan de bioscoop
bezoekers gesteld zijn. De belangrijkste verschillen tussen de leef
tijdsgroepen zal ik eruitlichten.
Hoe gaat men naar de bioscoop
De middelbare- en oudere leeftijdsgroep gaat voornamelijk met
partner of gezin naar de bioscoop. Dit in tegenstelling tot de jon
gere groep die vaker met vriend of vriendin naar de bioscoop gaat
of met meerdere vrienden.
Meer ouderen (vanaf 35 jaar) dan jongeren gaan door de week
naar de bioscoop. De jonge groep gaat vaker in het weekend.
Verder gaan vooral wat meer hoog-opgeleiden door de week naar
de bioscoop, net als schouwburgbezoekers.
37% van de groep van 35+ combineert de bioscoop 'vaak' met
iets anders (tegenover 48% van de jongere groep) en 30% 'soms'
(tegenover 30% van de jongere groep). 67% van de 35+'ers doet
dus wel eens iets anders 'naast' een bioscoopje. De ene helft van
dit percentage gaat naar het caf en de andere helft naar een res
taurant.
Waarom gaat men naar de bioscoop?
83% van de 35+'ers vindt dat naar de bioscoop gaan gezelligheid
geeft met vrienden of partner. Ook 83% gaat echt om de inhoud
van een film te leren kennen. 77% vindt naar de bioscoop 'echt
een avondje uit' en 54% vindt de optimale technische kwaliteiten
van de bioscoop een reden om de bioscoop te bezoeken. 37% van
de 35+'ers gaat naar de'bioscoop om op de hoogte te blijven van
de nieuwste films en 7% 'uit verveling'.
De verschillen tussen de jonge- en de middelbare- en oudere leef
tijdsgroep bezoekers zijn erg klein en niet significant. De bioscoop
wordt als gezellig ervaren en als een 'echt' avondje uit, maar men
komt voor de film.
Waar haalt men informatie over films vandaan?
Om op de hoogte te raken van welke films er draaien wordt door
zowel de jongere als door de groep van 35+'ers onder de bezoe
kers voornamelijk de filmladder of agenda in kranten of bladen ge
bruikt. Daaropvolgend zijn de besprekingen (de recensies) in de
krant van belang en de advertenties in de krant. Voor de jongere
groep is ook de televisie een informatiebron: en wel de gespeciali
seerde filmprogramma's.
Het meest benvloedend bij de keuze van een film is echter de
mond-tot-mond reclame (bij beide groepen). Voor de 35+'ers
volgt daarop de besprekingen in de krant, maar voor de jongere
groep de filmprogramma's op de televisie en de reclame-spotjes
op de televisie. Waar de krant dus na de mond-tot-mond reclame
voor de 35+'ers onder de bezoekers van belang is, is dat de televi
sie voorde jongere groep.
De jongere groep zegt iets vaker voldoende praktische informatie
te hebben dan de 35+ groep (respectievelijk 71% en 66%). Met
praktische informatie bedoel ik welke film in welke bioscoop draait
en hoe laat.
Voldoende informatie over de inhoud van films heeft men minder
57% van de 35+'ers heeft hierover 'meestal wel' voldoende infor
matie (tegenover 55% van de jongeren), gemiddeld zegt 38% van
alle bezoekers 'soms wel, soms niet' voldoende informatie te heb
ben over de inhoud van films, 5% zegt nooit voldoende informa
tie te hebben.
Zou men prijs stellen op een foldertje met informatie over films en
bioscopen? Van de 35+'ers zegt 43% 'zeker wel' van een dergelijk
informatiefoldertje gebruik te zullen maken, 21,5% zegt 'waar
schijnlijk wel'. 64,5% van de 35+'ers ziet dus wel wat in een der
gelijk foldertje. Bij de jongere groep ligt dit percentage hoger:
82%. Al met al een grote instemming met dit idee van de kant van
de bezoekers.
Hoe tevreden is men over de bioscoop
Vooral de middelbaar-opgeleide personen uit de bezoekersgroep
zijn tevreden over de bioscoop. 80% van hen is tevreden en
18,5% wil iets veranderd zien in de bioscoop. Van de hoog-opge
leiden is 67% tevreden, maar wil 31% iets veranderd zien.
De laag-opgeleiden zijn in de bezoekersgroep, in de steekproef,
met zo,n klein aantal vertegenwoordigd dat ik ze niet in de analyse
meeneem.
79,5% van de jongere groep bezoekers is tevreden tegenover
71,5% van de35+'ers.
Wat zou men veranderd willen zien? Het filmaanbod zou men an
ders willen en betere stoelen en meer beenruimte staan op het
verlanglijstje. Hierbij moet opgemerkt worden dat deze punten
slechts door een klein groepje mensen worden genoemd.
De EURO AIM SCREENINGS DONOSTIA worden dit jaar weer
georganiseerd in San Sebastian van 30 mei - 3juni. De dead
line voor aanmelding is 6 maart a.s.
Voor nadere informatie: tel. 02159 - 50.196, fax 02159 -
50.449.
Met vragen over de Europese projekten EUREKA A.V., EURI-
MAGE en MEDIA 91-95 kunt u terecht bij AV-PLATFORM/ME-
DIADESK, tel. 035-23.86.41,
fax 035-21.85.41.
BEERTJE SEBASTIAAIM NAAR AMERIKA
De animatie-film "Beertje Sebastiaan: Geheime opdracht", ge
produceerd en geregisseerd door Frank Fehmers, zal in de
Verenigde Staten vertoond worden. Disney Channel heeft de
film aangekocht.
8