kers zegt 41% dit en van de jongste groep bezoekers 66%. Van de niet-bezoekers zegt toch 37% vaker naar de bioscoop te willen. Bij de groep van 35-49 jaar is de animo net iets hoger dan bij de jongere groep: 52% tegenover 50%. Van de 50+'ers zou slechts 19% vaker willen gaan. Redelijk veel mensen staan positief tegenover de bioscoop en zouden vaker willen gaan dan ze momenteel doen. Wat zijn de re nenen van deze mensen om niet vaker te gaan? Bioscoopbezoekers die wel vaker zouden willen gaan noemen in vergelijking met niet-bezoekers: tijdgebrek, de prijs en het film- aanbod dat niet naar wens is. De niet-bezoekers noemen de familie en kinderen en de slechte bereikbaarheid. Vooral de groep van 14-34 jaar noemt, in vergelijking met de ou dere groepen, als obstakels: tijdgebrek, de prijs en het filmaan- bod. De groep van 35-49 jaar noemt eveneens tijdgebrek, maar verder de familie en kinderen, terwijl de 50+'ers zeggen geen tijd te hebben en de bioscoop te slecht bereikbaar te vinden voor va ker bezoek. Wanneer we de mensen die zeggen niet vaker naar de bioscoop te willen gaan naar hun motief vragen dan blijkt dat bijna 56% van de niet-bezoekers desinteresse' of 'liever thuisblijven' als reden aandraagt tegenover slechts 33% van de bezoekers. Ook hier weer geldt (zie vorige paragraaf) dat wanneer we twee groepen vergelijken die in bioscoopfrequentie verschillen, bijvoorbeeld de hoger- en de lager opgeleiden, dat lager opgeleiden vaker desinte resse als reden opgeven. Enerzijds omdat lager opgeleiden een hoger percentage niet-bezoekers bevatten, maar anderzijds omdat de niet-bezoekers onder de hoger opgeleiden vaker praktische re denen en minder vaak desinteresse als reden opgeven. De bezoekers. Er zijn een aantal vragen in de enquête die alleen aan de bioscoop bezoekers gesteld zijn. De belangrijkste verschillen tussen de leef tijdsgroepen zal ik eruitlichten. Hoe gaat men naar de bioscoop De middelbare- en oudere leeftijdsgroep gaat voornamelijk met partner of gezin naar de bioscoop. Dit in tegenstelling tot de jon gere groep die vaker met vriend of vriendin naar de bioscoop gaat of met meerdere vrienden. Meer ouderen (vanaf 35 jaar) dan jongeren gaan door de week naar de bioscoop. De jonge groep gaat vaker in het weekend. Verder gaan vooral wat meer hoog-opgeleiden door de week naar de bioscoop, net als schouwburgbezoekers. 37% van de groep van 35+ combineert de bioscoop 'vaak' met iets anders (tegenover 48% van de jongere groep) en 30% 'soms' (tegenover 30% van de jongere groep). 67% van de 35+'ers doet dus wel eens iets anders 'naast' een bioscoopje. De ene helft van dit percentage gaat naar het caf en de andere helft naar een res taurant. Waarom gaat men naar de bioscoop? 83% van de 35+'ers vindt dat naar de bioscoop gaan gezelligheid geeft met vrienden of partner. Ook 83% gaat echt om de inhoud van een film te leren kennen. 77% vindt naar de bioscoop 'echt een avondje uit' en 54% vindt de optimale technische kwaliteiten van de bioscoop een reden om de bioscoop te bezoeken. 37% van de 35+'ers gaat naar de'bioscoop om op de hoogte te blijven van de nieuwste films en 7% 'uit verveling'. De verschillen tussen de jonge- en de middelbare- en oudere leef tijdsgroep bezoekers zijn erg klein en niet significant. De bioscoop wordt als gezellig ervaren en als een 'echt' avondje uit, maar men komt voor de film. Waar haalt men informatie over films vandaan? Om op de hoogte te raken van welke films er draaien wordt door zowel de jongere als door de groep van 35+'ers onder de bezoe kers voornamelijk de filmladder of agenda in kranten of bladen ge bruikt. Daaropvolgend zijn de besprekingen (de recensies) in de krant van belang en de advertenties in de krant. Voor de jongere groep is ook de televisie een informatiebron: en wel de gespeciali seerde filmprogramma's. Het meest benvloedend bij de keuze van een film is echter de mond-tot-mond reclame (bij beide groepen). Voor de 35+'ers volgt daarop de besprekingen in de krant, maar voor de jongere groep de filmprogramma's op de televisie en de reclame-spotjes op de televisie. Waar de krant dus na de mond-tot-mond reclame voor de 35+'ers onder de bezoekers van belang is, is dat de televi sie voorde jongere groep. De jongere groep zegt iets vaker voldoende praktische informatie te hebben dan de 35+ groep (respectievelijk 71% en 66%). Met praktische informatie bedoel ik welke film in welke bioscoop draait en hoe laat. Voldoende informatie over de inhoud van films heeft men minder 57% van de 35+'ers heeft hierover 'meestal wel' voldoende infor matie (tegenover 55% van de jongeren), gemiddeld zegt 38% van alle bezoekers 'soms wel, soms niet' voldoende informatie te heb ben over de inhoud van films, 5% zegt nooit voldoende informa tie te hebben. Zou men prijs stellen op een foldertje met informatie over films en bioscopen? Van de 35+'ers zegt 43% 'zeker wel' van een dergelijk informatiefoldertje gebruik te zullen maken, 21,5% zegt 'waar schijnlijk wel'. 64,5% van de 35+'ers ziet dus wel wat in een der gelijk foldertje. Bij de jongere groep ligt dit percentage hoger: 82%. Al met al een grote instemming met dit idee van de kant van de bezoekers. Hoe tevreden is men over de bioscoop Vooral de middelbaar-opgeleide personen uit de bezoekersgroep zijn tevreden over de bioscoop. 80% van hen is tevreden en 18,5% wil iets veranderd zien in de bioscoop. Van de hoog-opge leiden is 67% tevreden, maar wil 31% iets veranderd zien. De laag-opgeleiden zijn in de bezoekersgroep, in de steekproef, met zo,n klein aantal vertegenwoordigd dat ik ze niet in de analyse meeneem. 79,5% van de jongere groep bezoekers is tevreden tegenover 71,5% van de35+'ers. Wat zou men veranderd willen zien? Het filmaanbod zou men an ders willen en betere stoelen en meer beenruimte staan op het verlanglijstje. Hierbij moet opgemerkt worden dat deze punten slechts door een klein groepje mensen worden genoemd. De EURO AIM SCREENINGS DONOSTIA worden dit jaar weer georganiseerd in San Sebastian van 30 mei - 3juni. De dead line voor aanmelding is 6 maart a.s. Voor nadere informatie: tel. 02159 - 50.196, fax 02159 - 50.449. Met vragen over de Europese projekten EUREKA A.V., EURI- MAGE en MEDIA 91-95 kunt u terecht bij AV-PLATFORM/ME- DIADESK, tel. 035-23.86.41, fax 035-21.85.41. BEERTJE SEBASTIAAIM NAAR AMERIKA De animatie-film "Beertje Sebastiaan: Geheime opdracht", ge produceerd en geregisseerd door Frank Fehmers, zal in de Verenigde Staten vertoond worden. Disney Channel heeft de film aangekocht. 8

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 8