PASSÉ PARTOUT het komplete programma voor uw theater ft kaartverkoop reserveringen ft boekhouding fakturering ft adresbeheer abonnementensysteem ft alles in één softwarepakket ft uitstekende kwaliteit/prijs-verhouding PROBAAT Koningsstraat 27 1211 NJ Hilversum 035-231042 Het feit dat het Netwerk kennelijk gewaardeerd wordt, komt finan cieel niet tot uiting. Scenarioschrijvers worden nog steeds aan hun lot over gelaten. Het klinkt misschien als een klaagzang, maar zie het eerder als een noodkreet! Ook in het Kunstenplan '93-'96 vallen we buiten de boot. Eén maand voor de sluitingsdatum zagen we een advertentie in De Filmkrant van mei vorig jaar, dat op 1 juli de aanvraag voor subsi die ingediend moest worden. En als je weet wat bij een aanvraag allemaal komt kijken, zoals een uitgebreid beleidsplan en een be groting, is het duidelijk dat één maand veel te kort is. Ondanks een dringend verzoek werd ons door het ministerie geen uitstel gegund! Dat wil niet zeggen dat we het er nu maar bij laten zitten, want we kunnen niet zonder subsidie zo doorgaan." ZONDER EEN GOED SCENARIO GEEN GOEDE FILM Het scenario vormt in feite de basis van het filmbedrijf. Zonder een goed scenario geen goede film. Daar zijn we het allemaal over eens. Toch bevinden scenarioschrijvers zich in een underdog po sitie. Lucette: "Schrijvers zijn in het algemeen van nature introverte mensen, die in afzondering werken en weinig neiging vertonen voor zichzelf op te komen. Scenarioschrijvers vormen hierop geen uitzondering. Het is een onzichtbare groep. Vooralsnog is scenarioschrijven iets wat je naast je werk doet of - als je geen werk hebt - behelp je je met een uitkering. Maar een enkeling kan ervan bestaan. Een schandelijke situatie! De subsidie die de Filmfondsen toekennen aan scenaristen, is een druppel op een gloeiende plaat. Volstrekt onvoldoende! Het komt bovendien soms voor dat producenten, die een aanvraag hebben ingediend voor scenario-subsidie, daar een percentage van opei sen, zodat er nog minder over blijft. De fondsen schijnen hiervan op de hoogte te zijn, maar accepteren deze situatie. In Omroepland is de situatie al niet veel beter. Ook daar komen scenarioschrijvers regelmatig in de problemen. Onafhankelijke producenten houden zich namelijk niet aan het omroepkontrakt. Dat kan de onrechtvaardige situatie opleveren, dat verschillende schrijvers die aan een serie meewerken, uiteenlopende honoraria krijgen uitbetaald." DE AUTEURSFILM "De kwaliteit van Nederlandse scenario's is over het algemeen zeer matig. Afgezien van het financiële aspect, wordt dit mede in de hand gewerkt door het idee dat bij veel mensen leeft, dat een film pas werkelijk goed is, als scenarioschrijver en regisseur dezelfde persoon zijn, het gevolg van de auteurstheorie. Een onzinnig idee. Ik wil absoluut niet zeggen dat een scenarioschrijver niet ook een goed regisseur zou kunnen zijn, maar het is niet persé noodzake lijk. Het kan ook heel vruchtbaar werken als je afstand neemt van je eigen werk. De scenarist kan dan alle aandacht besteden aan zijn eigen vak, evenals de regsisseur. Verhoging van de kwaliteit zou het gevolg kunnen zijn. Het matige niveau van de scenario's betekent overigens niet dat er in Nederland geen goede schrijvers zouden zijn! Maar veelal wordt er - noodgedwongen - te weinig tijd aan een scenario besteed, te weinig research verricht, te weinig kritisch bekeken, te weinig her schreven. Een film waar duidelijk jaren aan gewerkt is, is de on langs verschenen 'Toto Ie Heros' van de Belg Jaco van Dormael. Een prachtig scenario, een prachtige film! Andere goede films vind ik bijvoorbeeld 'La belle Noiseuse' en 'Milou en Mai'." Nederlandse films? "Ik zou het niet zo gauw weten, behalve dan een film als 'Leedvermaak'. Het niveau van de Nederlandse speel film is weinig indrukwekkend. En als er niet meer waardering komt voor scenarioschrijven als een serieus vak en er niet meer in geïnvesteerd wordt dan tot nu toe het geval is, zal daar, ben ik bang, weinig verandering in komen. Voor kwaliteit moet nu een maal betaald worden!" A.D. 18

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 19