PASSÉ PARTOUT
het komplete programma voor uw theater
ft kaartverkoop reserveringen
ft boekhouding fakturering
ft adresbeheer abonnementensysteem
ft alles in één softwarepakket
ft uitstekende kwaliteit/prijs-verhouding
PROBAAT
Koningsstraat 27
1211 NJ Hilversum
035-231042
Het feit dat het Netwerk kennelijk gewaardeerd wordt, komt finan
cieel niet tot uiting. Scenarioschrijvers worden nog steeds aan
hun lot over gelaten. Het klinkt misschien als een klaagzang, maar
zie het eerder als een noodkreet!
Ook in het Kunstenplan '93-'96 vallen we buiten de boot. Eén
maand voor de sluitingsdatum zagen we een advertentie in De
Filmkrant van mei vorig jaar, dat op 1 juli de aanvraag voor subsi
die ingediend moest worden. En als je weet wat bij een aanvraag
allemaal komt kijken, zoals een uitgebreid beleidsplan en een be
groting, is het duidelijk dat één maand veel te kort is. Ondanks
een dringend verzoek werd ons door het ministerie geen uitstel
gegund! Dat wil niet zeggen dat we het er nu maar bij laten zitten,
want we kunnen niet zonder subsidie zo doorgaan."
ZONDER EEN GOED SCENARIO GEEN GOEDE FILM
Het scenario vormt in feite de basis van het filmbedrijf. Zonder
een goed scenario geen goede film. Daar zijn we het allemaal over
eens. Toch bevinden scenarioschrijvers zich in een underdog po
sitie.
Lucette: "Schrijvers zijn in het algemeen van nature introverte
mensen, die in afzondering werken en weinig neiging vertonen
voor zichzelf op te komen. Scenarioschrijvers vormen hierop geen
uitzondering. Het is een onzichtbare groep.
Vooralsnog is scenarioschrijven iets wat je naast je werk doet of -
als je geen werk hebt - behelp je je met een uitkering. Maar een
enkeling kan ervan bestaan. Een schandelijke situatie!
De subsidie die de Filmfondsen toekennen aan scenaristen, is een
druppel op een gloeiende plaat. Volstrekt onvoldoende! Het komt
bovendien soms voor dat producenten, die een aanvraag hebben
ingediend voor scenario-subsidie, daar een percentage van opei
sen, zodat er nog minder over blijft. De fondsen schijnen hiervan
op de hoogte te zijn, maar accepteren deze situatie.
In Omroepland is de situatie al niet veel beter. Ook daar komen
scenarioschrijvers regelmatig in de problemen. Onafhankelijke
producenten houden zich namelijk niet aan het omroepkontrakt.
Dat kan de onrechtvaardige situatie opleveren, dat verschillende
schrijvers die aan een serie meewerken, uiteenlopende honoraria
krijgen uitbetaald."
DE AUTEURSFILM
"De kwaliteit van Nederlandse scenario's is over het algemeen zeer
matig. Afgezien van het financiële aspect, wordt dit mede in de
hand gewerkt door het idee dat bij veel mensen leeft, dat een film
pas werkelijk goed is, als scenarioschrijver en regisseur dezelfde
persoon zijn, het gevolg van de auteurstheorie. Een onzinnig idee.
Ik wil absoluut niet zeggen dat een scenarioschrijver niet ook een
goed regisseur zou kunnen zijn, maar het is niet persé noodzake
lijk. Het kan ook heel vruchtbaar werken als je afstand neemt van
je eigen werk. De scenarist kan dan alle aandacht besteden aan
zijn eigen vak, evenals de regsisseur. Verhoging van de kwaliteit
zou het gevolg kunnen zijn.
Het matige niveau van de scenario's betekent overigens niet dat er
in Nederland geen goede schrijvers zouden zijn! Maar veelal wordt
er - noodgedwongen - te weinig tijd aan een scenario besteed, te
weinig research verricht, te weinig kritisch bekeken, te weinig her
schreven. Een film waar duidelijk jaren aan gewerkt is, is de on
langs verschenen 'Toto Ie Heros' van de Belg Jaco van Dormael.
Een prachtig scenario, een prachtige film!
Andere goede films vind ik bijvoorbeeld 'La belle Noiseuse' en
'Milou en Mai'."
Nederlandse films? "Ik zou het niet zo gauw weten, behalve dan
een film als 'Leedvermaak'. Het niveau van de Nederlandse speel
film is weinig indrukwekkend. En als er niet meer waardering
komt voor scenarioschrijven als een serieus vak en er niet meer in
geïnvesteerd wordt dan tot nu toe het geval is, zal daar, ben ik
bang, weinig verandering in komen. Voor kwaliteit moet nu een
maal betaald worden!"
A.D.
18