PROJECT NEDERLANDSE FILM IN HET NEDERLANDS FILMMUSEUM Elk zichzelf respecterend land heeft er inmiddels een. Zwitserland heeft een hele dikke en hele mooie, Noorwegen heeft een sobere maar handige, België heeft 't Leentje en Amerika heeft natuurlijk de grootste. Alleen Nederland heeft er nog geen: een ei gen filmografie, dat wil zeggen een zo compleet mogelijk overzicht van de Nederlandse film vanaf zijn begintijd tot nu. Hoog tijd om die situatie eens recht te zetten. In het Nederlands Filmmuseum is enkele maanden geleden een groot Nederlands project van start gegaan. Het doel daarvan is tweeledig: enerzijds de collectievorming, dat wil zeggen het verza melen - en zo goed mogelijk conserveren - van Nederlands film materiaal en anderzijds het verzamelen van zoveel mogelijk gege vens over alle Nederlandse films die ooit gemaakt zijn, dat bete kent dus ook van alle films die niet bewaard gebleven zijn. Deze gegevens zullen gebundeld worden in een Nederlandse filmogra fie. De twee activiteiten lopen voor een deel parallel en zijn nauw verweven: door het ontbreken van een filmografie weten we niet precies hoe groot de hiaten in de collectie nu eigenlijk zijn en door het actief werken aan de collectievorming stuiten we op allerlei gegevens voor de filmografie. Een dergelijk project heeft uiteraard een gigantische omvang en kan nauwelijks zonder de hulp van externe specialisten. Gelukkig is er al heel wat voorwerk gedaan door verschillende onderzoe kers met wie ook heel nauw samengewerkt gaat worden. Met name de hulp van Geoffrey Donaldson voor de vroege Nederlandse speelfilm en van Bert Hogenkamp voor de documen taire is voor de filmografie van onschatbare waarde. Ook de sa menwerking met andere archieven, in het bijzonder die van de RVD en de NOB is essentieel. Collectievorming Een van de belangrijkste taken van het Nederlands Filmmuseum is het verzamelen en bewaren van het Nederlandse filmische 'erf goed'. Verzamelen wil echter niet alleen zeggen opslaan wat toe vallig komt aangewaaid maar ook actief op zoek gaan om waar mogelijk omissies in de collectie op te vullen. Het zal duidelijk zijn dat dit een moeizaam proces is. Helaas is er maar een klein deel van de totale Nederlandse filmproduktie bewaard gebleven. Zo is er bijvoorbeeld van de totale produktie van de filmmaatschappij Hollandia die in de jaren '10 en '20 vele films maakte slechts een klein percentage overgebleven. De rest is verrot, verbrand, vernie tigd of anderszins verdwenen. Maar gelukkig komt het heel af en toe nog wel eens voor dat er ergens op een zolder of diep in de kluizen van een buitenlands archief een Nederlandse film opduikt. De kansen dat dit gebeurt worden wel steeds kleiner door het snel voortschrijdende verval van het nitraatmateriaal. Bewaren betekent in het geval van films van voor 1955, die ge print zijn op het brandbare en vergankelijke nitraatmateriaal, con serveren, dat wil zeggen overzetten op het onbrandbare acetaat. Omdat de conserveringstechnieken de afgelopen jaren zo sterk verbeterd zijn is het bovendien zeer zinvol om de films die in het verleden geconserveerd zijn kritisch opnieuw te bekijken. Op dit moment vindt er een nauwkeurige inventarisatie plaats van al het Nederlandse materiaal dat zich in het archief van het Nederlands Filmmuseum bevindt. Na het vergelijken van kopieën en het even tuele informeren bij andere archieven in binnen- en buitenland wordt de film indien nodig (opnieuw) geconserveerd. De Nederlandse filmografie Bij de start van de voorbereiding van een omvangrijke publikatie als een filmografie moet er natuurlijk overeenstemming zijn over een aantal basisprincipes, of eenvoudiger geformuleerd: welke films mogen er in en welke niet? Er zijn nogal wat problemen waar men op stuit: wat wordt er onder een Nederlandse film ver staan? Is dat een film die door een Nederlandse regisseur is ge maakt, ook al is hij in het buitenland opgenomen? Of telt het land waar de produktiemaatschappij is gevestigd? Of is het een film die in Nederland opgenomen is? En wat wordt er eigenlijk precies on der Nederland verstaan? Deze vragen zijn nog betrekkelijk een voudig op te lossen: besloten werd om onder een Nederlandse film een film te verstaan die is gemaakt door een (co)produktie- maatschappij of (co)producent met een zetel in Nederland. Tot Nederland worden ook de overzeese gebiedsdelen (Nederlands Indië, Suriname en de Antillen) tot aan hun onafhankelijkheid ge rekend. Moeilijker wordt het wanneer het probleem van de afbakening aan bod komt, want natuurlijk kunnen niet alle Nederlandse films in de filmografie opgenomen worden. Een eenvoudig amateurfilmpje over het gezinsleven van de familie x uit Kropswolde hoeft niet op genomen te worden, maar wellicht de amateur-familiefilms van de familie Ivens wel? Willy Mullens' film over de rijksmunt en Ivens' Philips radio moeten er uiteraard in staan, maar geldt dat wel voor alle bedrijfsfilms en opdrachtfilms? Na het oplossen van deze en ande re 'startproble men' al dan niet van technische aard, kan met het eigenlijke uitpluis- vergaar- en ver zamelwerk begon nen worden. Door de enorme om vang van het pro ject zal het zeker enige jaren in be slag gaan nemen. Het Nederlands Filmmuseum ge looft echter dat een dergelijke in spanning zeker gerechtvaardigd is gezien het grote belang dat het uit eindelijke resultaat zal opleveren voor onderzoekers, studenten en ie dereen die met film werkt of in de Nederlandse film en filmcultuur geïnteresseerd is. Het Nederlands Filmmuseum vermoedt dat er mogelijk nog veel Nederlands filmmateriaal in oude projectiecabines en schoenen dozen ligt. Misschien zijn dit wel unieke, verloren gewaande films, foto's of tijdschriften. Het Filmmuseum spant zich in om zoveel mogelijk filmmateriaal bij elkaar te brengen en wordt graag in de gelegenheid gesteld om het voor het nageslacht te bewaren. Daarom wordt er een dringend beroep gedaan op iedereen die nog Nederlands filmmateriaal in zijn bezit heeft het Filmmuseum hiervan op de hoogte te stellen. Het telefoonnummer van de tech nische afdeling van het NFM is 023-245152. Lisette Hilhorst Annie Bos, Nederlands eerste echte filmster. 29

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 30