MEEVALLERS RAS I NIETS TE MELDEN Ml Paula Wessely Dat de Nederlandse titel voor een film belangrijk, zo niet doorslag gevend voor het sukses kan zijn, mag voldoende bekend zijn. Een typisch voorbeeld daarvan is "Das Licht der Liebe", een Oostenrijkse film uit 1954. De hoofdrol werd gespeeld door de Oostenrijkse actrice Paula Wessely, die in de jaren dertig bekend heid kreeg. Ze studeerde in Wenen aan het beroemde Reinhardt- Seminar en maakte in 1924 haar debuut als toneelactrice. Haar filmdebuut volgde in 1934 in "Maskerade" van Willy Forst. Het was Frost's tweede film als regisseur en werd een wereldsukses. "Maskerade" vormde het begin van een grote filmcarrière voor Paula Wessely. De films waaraan zij meedeed waren niet talrijk, want het toneel bleef haar grote liefde, maar ze waren stuk voor stuk van grote klasse en vrijwel allemaal ook commercieel sukses- vol. Na de inlijving van Oostenrijk bij Nazi-Duitsland in 1938 beperkte zij haar filmrollen. In 1939 maakte zij "Maria llona" onder regie van Geza von Bolvary met als tegenspeler Willy Birgel. In 1940 volgde "Ein Leben lang" onder regie van Gustav Ucicky, waarin ze op nieuw schitterde. Haar tegenspeler in deze film, Joachim Gottschalk, deed nauwelijks voor haar onder. In 1941 werd één van de weinige, uitgesproken Nazi-propaganda films uit het geannexeerde Oostenrijk gemaakt. Het was "Heimkehr", ook weer onder regie van Gustav Ucicky. De film han delde over de "onderdrukking van de Duitse minderheden in Polen" en was van hoog artistiek niveau. Daardoor en door de in drukwekkende vertolkingen van de overige acteurs, o.w. Peter Petersen, Elsa Wagner, Ruth Helberg, Attila Hörbiger (echtgenoot van Paula Wessely), Carl Raddatz en Oscar Wernicke, had de film een gevaarlijke propagandistische invloed in die dagen. Tijdens de oorlogsjaren maakte Paula Wessely alleen nog "Die klu- ge Marianne" in 1943. Hans Thimig voerde de regie. In dit, welis waar wat toneelmatige, maar niettemin amusant verfilmde blijspel bleek zij ook in dat genre een topactrice te zijn. Na het einde van de oorlog en de herwonnen onafhankelijkheid van Oostenrijk, begon in 1948 haar tweede suksesperiode. Onder regie van Karl Hartl maakte zij "Der Engel mit der Posaune". Naast haar weer een imposante rolbezetting met Atilla Hörbiger, Paul Hörbiger, Hedwig Blaibtreu, Helene Thimig, Oscar Werner, Curd Jürgens en Maria Schell. De film geeft een verslag van het wel en wee van de klavecimbel- bouwende familie Alt in het Wenen aan het einde van de vorige eeuw. Het sukses was groot. Zo groot zelfs, dat producent Alexander Korda regisseur Karl Hartl naar Engeland haalde om een engelstalige versie te maken, "The Angel with the Trumpet". Na in 1950 nog de internationaal minder bekende films "Cordula" en "Vagabunden der Liebe" te hebben gemaakt, volgde in 1953 "Ich und meine Frau" met weer haar echtgenoot Attila Hörbiger als tegenspeler. Ze hadden samen inmiddels een produktiemaat- schappij opgericht en maakten hun films nu in eigen beheer. In Nederland was "Ich und meine Frau" minder suksesvol, ver moedelijk omdat men Paula Wessely als drama-actrice kende en aan haar rol in het lichtvoetige genre eerst moest wennen. Maar dan volgt in 1954 "Das Licht der Liebe"! Een typisch na-oor- logsverhaal. Een jongetje speelt tussen de puinhopen van gebom bardeerde huizen. Een achtergebleven granaat ontploft en het jon getje wordt blind. De moeder offert haar ogen op om haar kind weer te kunnen laten zien en het een normale toekomst te bieden. Drama in optima forma dus. Eigenlijk waren we bang dat de film te dramatisch was voor Nederlandse begrippen en wellicht ook te Duits (of in dit geval te Oostenrijks). Bovendien was de titel "Das Licht der Liebe" voor Nederland ook niet erg geschikt. Tientallen Nederlandse titesl werden op papier gezet, maar er was er niet één bij die voldeed. Tijdens een bespre king werd de opmerking gemaakt "zolang de première-datum nog niet vaststaat, is een Nederlandse titel niet urgent". Daarmee werd de Nederlandse titel én het sukses van de film ge boren! Het werd: "Zolang je nog een moeder hebt", een bijna me lodramatische titel, op het eerste gezicht moeilijk als commerciële titel verkoopbaar. Een alternatief werd niet gevonden en dus bleef het noodgedwongen deze titel. Het was een noodgreep die een gouden greep bleek te zijn. De film werd een grandioos sukses, vooral bij de vrouwelijke bezoe kers. Er is tijdens de voorstellingen menig traantje geplengd! De 'noodsprong' werd dus een reuze meevaller! MISSER R.A.S. De vaststelling dat een manke ment aan een projector de com merciële resultaten van een film ingrijpend kan beïnvloeden, lijkt wat ver gezocht. Toch is dit een keer voorgekomen. We hadden een film aangekocht, "RAS. Rien a signaler", die zich afspeelde tijdens de Algerijnse oorlog. Op grond van de inhoud en de artistieke kwaliteiten hoorde de film thuis in de categorie art- house-films, zoals destijds de films die alleen maar konden wor den uitgebracht in theaters als De Uitkijk, Leidscheplein (ter ziele) en Kriterion werden aangemerkt. Na het in gebruik nemen van de in- bouwtheaters draaide ook City 2 dit genre. Wanneer een art-house-film aan sloeg, konden de opbrengsten be hoorlijk hoog oplopen en met die van een commerciële film concur reren. "RAS." was de eerste Franse film, in 1973 gemaakt onder regie van Yves Boisset, die de Algerijnse oorlog tot onderwerp had. Het verhaal speelt zich af in 1966 wanneer de eerste Franse dienst plichtigen naar Algerije worden uitgezonden. De opleiding is zwaar. De onwil om zich aan de strenge discipline te onderwerpen is sterk en het verzet van de jonge militairen tegen de leiding fel. Ondanks die ongunstige sfeer en stemming weet de commandant met harde hand en ijzeren discipline van de recruten een elite corps te maken. De film kwam uit in 1973 en het City-concern sloot de film af voor gevangenen worden gefolterd een soldaat deserteert,een ander vermoordt zijn sergeant maar van alle fronten ter wereld is er meestal [RIEN A SIGNALER J EEN FILM VAN met EURO CENTKtFILM YVtS BOISSET .IACQUIS SPKSStfl .lACOUES WEBEH IF BALMER rmiiPPE IEROY MICMll PEBEYIOM 31

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 32