THE END': CITY DELFZIJL
NBF FILMFORUM
HOUATTD
ATHNATlOTi
F1LW
Ruim veertig jaar terug: als een der laatsten loop ik via de nood
uitgang de steeg door, die grenst aan het Haarlemse Frans Hals
theater. Met opzet treuzelend tot er niemand meer achter mij
loopt, kom ik bij de ijzeren, in de muur gemetselde treden van de
brandtrap die eindigt onder het raam van de 'verboden ruimte'. De
plaats van waaruit het filmwonder, naar ik weet, tot ons komt.
Daar werken ze. De bevoorrechten. Zij die precies regelen dat
Gregory Peck zijn, door Jappenkogels doorzeefde B 19 nog net
tussen de palmen door laat stuiteren en met een verbeten blik tot
stilstand brengt.
Voorzichtig maar snel klim ik omhoog en gluur over de rand naar
binnen. Het is voor 't eerst dat ik een blik werp in een filmcabine.
Een geheel crèmekleurig betegelde ruimte, waarin twee reusachti
ge apparaten, die mij in de verte doen denken aan de lantaarn
waarmee mijn vader ons een enkele keer op lichtbeelden trakteer
de. Alleen, dit is geen kinderspel, dat ziet zelfs een kind. De twee
joekels staan iets schuin omlaag gericht en zijn beide voorzien van
een schoorsteen die in het plafond verdwijnt. Verder zie ik een in
drukwekkende hoeveelheid regelknoppen, controlelampjes, me
ters en geheimzinnige kastjes. Een in witte jas geklede professor
Lupardi loopt met zekere tred door de ruimte, nu en dan aan iets
draaiend, in het langslopen achteloos iets verstellend. Mijn eerste
indruk is verpletterend en - naar veel later zal blijken - nogal bepa
lend...
In 1960 joeg een stevige zuidwester mij naar Delfzijl, waar een
kleine advertentie op een goede dag mijn aandacht trok:
Pienter persoon gevraagd om opgeleid te worden tot filmopera-
teur. Bijverdienste. Inlichtingen G.Schepel, City Theater,
Molenberg.'
Na een korte kennismaking opende de heer Schepel de deur van
de cabine. En weer, nu aanraakbaar, stonden twee van die won-
dermachines voor mijn ogen. Groot, glimmend, wachtend...
Mijn werkgever bleek in ernstige mate drager van de bioscoopba
cil. De besmetting was volledig en onontkoombaar. Zo krachtig
droeg Geert Schepel de ziekte op mij over, dat deze tot vandaag
toe stand heeft weten te houden (dit ondanks verwoede pogingen
van binnen en buiten 'het bedrijf' mij te doen genezen...).
Vanuit de huiskamer, welke aan de cabine grensde, werd ik niet
alleen van koffie voorzien. Mijn coach reikte daarnaast tips en er
varing bij karrevrachten aan. Verhalen uit een wonderlijk vak, die
met een droog soort 'grunneger' humor bijdroegen aan mijn
steeds groeiende belangstelling. Die 'bijverdienste' moest zo snel
mogelijk de hoofdzaak worden.
In '63 draaide ook City Delfzijl Fons Rademakers' 'Als twee drup
pels water' en, omdat de baas en z'n vrouw op vakantie waren,
mocht ik behalve een flink aantal voorstellingen draaien, ook 'de
kassa doen'. Zo maakte ik kennis met een heel andere kant van
het bedrijf. Gereserveerde plaatsen, stapels geld, afrekenstaten en
bellende verhuurders. Een schoon plan om in volledige dienst te
komen en onder Schepel's paraplu de bioscoop in Appingedam te
runnen, werd doorkruist door de leegloop van de legerplaats al
daar, waarvan het plaatselijke Luxor theater grotendeels afhanke
lijk was. De koop ging niet door en voor een full-time baan in City
Delfzijl was geen ruimte.
Omdat de bioscoopkoorts mij inmiddels volledig in z'n greep had
en ik praktijkuren nodig had, besloten we uit elkaar te gaan.
Eenmaal werkzaam 'in staad' zag ik hem nog wel eens in een van
de theaters waar ik werkte. 'Da's er nog een uit mijn stal' zei hij
dan over me.
Een oud collega, wetend van mijn 'roots', stuurde mij het laconie
ke afscheidsverhaal. In het Nieuwsblad van het Noorden haalt
Schepel herinneringen op. Een rasechte 'Delfzielster' aan het
woord, maar tevens een film- en bioscoopbeest van een steeds
zeldzamer soort.
Hem en z'n alleraardigste vrouw wens ik alle goeds voor de toe
komst en nog bedankt voor die bacil!
Tom Poppink
(Tom Poppink is manager van het Cannon City Theater te Amsterdam. Red.)
Van 23 tot en met 26 april a.s. zal in Utrecht voor de vierde maal
het HOLLAND ANIMATION FILM FESTIVAL worden gehouden. Het
doel van dit internationale filmfestival is de bevordering van de
kwalitatief betere animatiefilm.
Daarnaast beoogt het festival toegepaste animatie onder de aan
dacht van het bedrijsleven te brengen. In het kader hiervan is een
internationale competitie voor Toegepaste Animatie uitgeschreven
met deelnemers uit 23 landen.
Andere onderdelen van het festival zijn:
- Een overzicht van Nederlandse en Belgische animatiefilms vanaf
augustus 1989;
- Een overzicht van het oeuvre van Paul Driessen;
- De Nederlandse animatiefilm 1940 -1945, ingeleid door filmhis
toricus Egbert Barten;
- Filmprogramma uit de voormalige Sovjet Unie met als hoogte
punt nog niet eerder vertoonde propagandafilms;
- Experimentele animatiefilms uit het vooroorlogse Duitsland;
- Politiek pamflet en censuur. Animatiefilms die een tegendraads
politiek standpunt uitdragen;
- Hoogtepunten uit het oeuvre van Tex Avery, meester van de
klassieke cartoon;
- Holland Animation Heartstrings. Favoriete films van prominente
animatiefilmers;
- 10 jaar Stichting Holland Animation. Een blik op verleden en toe
komst;
- Retrospectief Fred Mogubgub, 'King of Pop';
- Première van 'The Tune' van Bill Plympton;
- Juryprogramma. Overzichtsprogramma met films gemaakt door
de juryleden;
- Animation-Workshop door André Leduc;
- Competitie van Nederlandse en Belgische studentenfilms 1989 -
1991;
- Presentatie buitenlandse kunstacademie: Gent;
- Eregast van het festival: Harrie Geelen, animatiefilmer en regis
seur bij de Toonder Studio's.
Voor meer informatie:
Holland Animation Film Festival, Hoogt 4,
3512 GW Utrecht.
Tel. 030 - 31.22.16, fax 030 - 31.29.40.
Het aprilforum van de NBF is gewijd aan de animatiefilm, een
genre waarin Nederland een sterke traditie kent.
Ton Gloudemans gaat een gesprek aan met tekenaar Gerrit
van Dijk (o.a. A good turn daily en Pas a deux) en producent
Nico Crama (o.a. Beeld voor beeld en The Water People).
Beiden zijn zeer gewaardeerd op hun bijdragen aan de vrije
kunstzinnige animatiefilm. Aan de hand van videofragmenten
zullen zij hun persoonlijke kijk geven op dit specifieke genre.
Zondag 12 april, van 14.00 uur tot 15.30 uur, Filmmuseum
Amsterdam
35