Lions 92 Druk en enerverend Cinescope junior Amazing Mazda Onder deze naam zal van 22 t/m 27 juni in Cannes, voor de 39e keer, het International Advertising Film Festival worden georganiseerd. Gelijkertijd vindt voor de eerste keer, het Press and Poster Festival plaats alsmede 3 seminars. Het festival zal hierdoor een veel breder karakter krijgen. Nederland zal in de jury's voor beide festivals vertegenwoordigd zijn. Paul Meijer, kreatief direkteur van PMSvW/Y&R, verantwoordelijk voor o.m. de oude Centraal Beheer commercials en, meer recent, de Droste en Mazda-films, zal in de jury van het filmfestival plaatsnemen. Harry Obdeijn, creative director van Campaign Company, zal ons land vertegen woordigen in de jury voor het print-festival. De door Nederland ingezonden commercials zullen begin juni te zien zijn tijdens Cannesdidates '92. Cannesdidates wordt georganiseerd door Adformatie, McCann-Erickson, Cloeck Moedigh en Cinescope en vindt dit jaar voor de 2e keer plaats. Direkt na de vertoning van de reel met ingezonden commercials zal het publiek hun favoriete commercial kiezen, waarna de Gouden Welp wordt uitgereikt. Voor meer informatie over Cannesdidates kunt u kontakt opnemen met één der or ganisatoren. Cinescope, een zeer druk reklamebedrijf aan een grachtengordel in Utrecht. Het is best wel aardig om vast te stellen, maar het was van ons ook niet anders te verwachten: de eerste woorden die de mens ooit heeft geschreven waren bestemd voorde boekhouding. Dit zgn. spijkerschrift werd ca. 3300 v. Chr. voor het eerst ontwikkeld. Op kleitabletten werden enerzijds rekeningen, ontvangstbewijzen en kontrakten ge schreven. Anderzijds stonden er ook teksten op, o.m. burgerlijke recht of weten schappelijke systmen, zij het uiterst primitief. Sindsdien is er echter zeer veel veranderd. Van spijkerschrift tot een geavanceerd netwerk van computersystemen. Een gigantische stap voorwaarts. Vandaar dat ik dus de administratieve richting ben opgegaan in het begin van de tachtiger jaren. Na gewerkt te hebben bij diverse bedrijven als o.m. Modo/van Gelder papier, Hoechst Chemie en Digital Equipment International kwam ik via Content Executive bij Cinescope Bioscoop-, Filmreclame Automatisering terecht. Cinescope, een klein hektisch bedrijf in het hartje van Utrecht, waar in een klein team zeer veel werk verzet wordt binnen de gegeven werktijden en ook daarbuiten! Boekhouding bij Cinescope betekent veel, van debiteuren "achter de broek aan zit ten", crediteuren administratie en er voor zorgen dat de fakturen op tijd de deur uit gaan. Kontroleren van grootboekrekeningen en zorgdragen voor pachtafdrachten naar de theaters. Stopzettingsbrieven van diakontrakten afhandelen. Kontakten met curato ren, inkassoburo's, theaterexploitanten, acquisitrices, diaklanten, verkoopafdeling (zowel commercials als dia's), noem maar op of het komt wel bij de boekhouding langs. Nu in het begin van 1992 weer zorgdragen voor de afsluiting van 1991 (het jaarre kening-gebeuren). Soms sta je als financieel medewerker ook commercials in te pakken. Diverse commercials gaan dan door je handen heen en als je een regelma tig bioscoopbezoeker bent, zie je deze ook weer voor je ogen. Of wat te denken van eind december met kalenders en dozen FILM naar de PTT brengen op een steek- karretje. wat nogal onhandig is in het centrum van Utrecht. Tijdens ziekte "gewoon" even het werk van een ander overnemen en er ervoor zor gen dat alles op tijd de deur uit kan en ook daadwerkelijk gaat. Cinescope, een enerverend reklamebedrijf en voor een "work-a-holic" een prima plek om te werken. Naast mijn werk bij Cinescope blijft er natuurlijk ook nog voldoende tijd over voor het uitoefenen van enige hobby's (een dag heeft toch vierentwintig uur) zoals o.a. alpinisme, toerfietsen, fotografie, veel reizen door ruige bergebieden in Noorwegen of de Alpenlanden, toertochten maken op de ski's door vrijwel onbewoonde berg- dalen in Zwitserland (voor kenners de Haute-route, de route langs de hoofdkam van de Walliser Alpen, die Chamonix in het Westen met Zermatt en Saas Fee in het Oosten verbindt). Het volbrengen van deze tocht is voor toerskiërs, wat het uitlopen van een mara thon voor de lange afstandloper is. Grootse uitzichten, polaire sneeuwstormen, urenlange afdalingen, maagdelijk toegesneeuwde bergtoppen gehuld in nevelslier- ten, en plotselinge geruis van sneeuwlawines, doodse stiltes en overgezellige berg hutten op 4100 meter hoogte, het maken van huttentrektochten in de zomer (wat is er mooier dan om een week of twee volledig uit de overgeciviliceerde wereld te trekken en gedurende die tijd op gemiddeld 3800 meter door te brengen), verder het schrijven van mijn eigen reisverslagen, bezighouden met psychologische/filo sofische onderwerpen en lekker uit eten gaan. En natuurlijk bioscoopbezoek door geheel Nederland, musea, theaters, etc. Zoals u ziet stilzitten in eigen tijd is er ook beslist niet bij. Theo Jongerden Veel beschuit met muisjes de afgelopen periode. Op 28 januari werd Gigi geboren, dochter van Yvonne Troost en op 24 februari Amadou, derde zoon van Jules Samb. De commercial "Meeuw" van Paul Meijer en Karel Beyen (PMSvW/Y&R).

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 42