GOEDE RAAD IS DUUR! UITSPRAAK RAAD VAN ARBITRAGE HÜH ■IfTlMIlllUllMllTWllIUMMTWWllMllllllllin jOJ AND F LM I AND ALS TWEE DRUPPELS WATER?! Op 27 februari j.l. heeft de Raad van Arbitrage uitspraak ge daan in het spoedgeding, door Centrum Theater BV. aange spannen tegen Meteor Film BV. m.b.t. de levering van de speelfilm DE JOHNSONS in Nijmegen. De Raad is van mening dat gezien een telefoongesprek tussen partijen in voldoende overtuigende mate is komen vast te staan, dat De Johnsons aan Centrum Theaters zou worden geleverd, op de première datum van 14 februari 1992. Meteor Film werd veroordeeld op verbeurte verklaring van 15.000,- per week of gedeelte van een week de film alsnog te leveren, met een maximum van 75.000,-. Ter informatie: De speelfilm ging op 14 februari 1992 in een concurrerend theater ter plaatse in première. De elders in FILM gepubliceerde uitspraak van de Raad van Arbitrage in zake de controverse tussen Centrum Theaters BV. en Meteor Film BV. over de levering in première van DE JOHNSONS geeft aanleiding tot een aantal kanttekeningen. Hierbij laten we de juridische aspecten, zoals de uitspraak en be wijslast, buiten beschouwing. Gezien de hoogte van de boete kan men zich afvragen of er geen mogelijkheid zou moeten zijn om tegen een uitspraak van de Raad van Arbitrage in beroep te gaan. Het huidige arbitrage-reglement voorziet niet in die mogelijkheid. Dat heeft toch een onbillijk karak ter. Daarnaast wekt het bevreemding, dat de Raad geen gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheid leden adviseurs, in dit geval een exploitant en een distributeur, op te nemen in zijn college voor deze zitting. Echter dient direct te worden toegegeven dat het huidige reglement daarover niet bepaald duidelijk is; tot aanpas sing is derhalve inmiddels besloten. REËLE CIJFERS Een der argumenten voor het instellen van een Raad van Arbitrage binnen de geledingen van de N.B.B, is dat interne arbitrage sneller en goedkoper is. Welnu, in het onderhavige geval bedroegen de kosten 7.000 voor de verliezende partij, zijnde de kosten van de Raad zelve 2.000) alsmede de kosten van de juridische bijstand (ad 5.000) van de tegenpartij. Zou men besloten hebben deze zaak aan de burgerlijke rechter voor te leggen via een kort geding dan waren de kosten aanzienlijk lager geweest. Tenslotte kan men vraagtekens zetten bij de hoogte van de dwangsom, 15.000 per week. Dat betekent teruggerekend dat de bruto omzet van één zaal (in een complex van twee) over een jaar ca. 1,8 min. bedraagt. Enig rekenwerk bewijst dat dit niet het geval is. Men kan natuurlijk aanvoeren dat DE JOHNSONS een omzet zou kunnen halen a la Flodder of James Bond. De cynici daarentegen direct kunnen op merken, dat Nederlandse films in het algmeen die potentie niet hebben. Het ware derhalve billijker geweest, indien de Raad de landelijke resultaten - en in het bijzonder de resultaten van de con- currende theaters in dezelfde stad - van DE JOHNSONS had afge wacht om aan de hand daarvan de boete te bepalen. BILLIJKHEID Er bestaat een stroming binnen de N.B.B., die de gedachte aan hangt alle geschillen tussen leden direct voor te leggen aan de burgerlijke rechter en het instituut van arbitrage op te heffen. Dit wordt overbodig, als het huidige reglement wordt aangepast aan de eisen van billijkheid van deze tijd en - vooral - als het gaat om de hoogte van de boete te bepalen, de Raad gebruikt maakt van de expertise die binnen het bedrijf bekend is. umin Dinsdag 7 april en woensdag 8 april vindt de eerste Nationale Vakbeurs voor het Film- en Bioscoopbedrijf plaats in de Meerpaal te Dronten. Ruim 40 bedrijven zuilen zich daar pre senteren. Op 7 april vindt om 14.00 uur een vertoning plaats van KNIGHTMOVES (Meteor Film) en om 16.30 uur van STOP OR MY MOM WILL SHOOT (U.I.P.). Op 8 april om 13.30 uur presenteert Warner Bros. BELLE EN HET BEEST (Beauty and the Beast). Om 16.30 uur wordt Paul Verhoeven's BASIC INSTINCT, een Concorde Film release, vertoond. Toegang uitsluitend op uitnodiging van de distributeur. In de bijlage van deze FILM vindt U uitgebreide informatie over de beurs. In de vorige FILM werden op pag.13 (Nieuwjaarsborrel Filmwereld) twee 'stralende' dames met elkaar verwisseld. Bert Antoniesse was op de foto niet in het gezelschap van Carla Plugge (Haghefilm), zoals het onderschrift vermeldde, maar van Muriël Cosijn. Onze excuses! Op 12 december, tijdens een speciale receptie in het Tuschinski theater te Amsterdam heeft DIRK SWART onder grote belangstel ling afscheid genomen om van de VUT-regeling gebruik te gaan maken. De heer Swart is 42 jaar in de bedrijfstak werkzaam ge weest, waarvan bijna 40 jaar bij Cannon en vanaf 1982 als Hoofd Technische en Onderhoudsdienst. Vlnr. Dirk Swart met zijn echtgenote en Gerard van Zwieten, waarnemend direkteur Cannon Group Nederland.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 9