STICHTING VIDEO VEILIG
TOTAAL OVERZICHT STRAFRECHTELIJKE
AKTIES EERSTE KWARTAAL 1992
'92
'91
63
39
22
18
41
21
ning wordt aangedrongen. Deze motie is met algemene stemmen
aangenomen op de jaarvergadering waar ik als gast aanwezig ben
geweest, en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat zo veel
eensgezindheid zonder gegronde redenen niet kan bestaan. (Deze
motie is inmiddels gepubliceerd in Filmecho/Filmwoche van 10-4-
92. Gezien de kennelijke verontrusting die uit de motie spreekt, en
de gedeeltelijk overeenkomstige situatie in Nederland, is een
vertaling er van met enige toelichting als appendix bij dit artikel
gevoegd.)
Conclusies
In zijn inleidende toespraak is door Franz Seitz, voorzitter van de
vereniging van Duitse producenten en van de SPIO
(Spitzenorganisation, het overlegorgaan van de organisaties van
producenten, verhuurders en exploitanten), gezegd dat de nieuwe
multiplexen na de komst van de televisie de tweede grote uitdaging
voor het gevestigde bioscoopbedrijf vormen. Dit lijkt mij juist. Niet
te ontkennen is, dat er een bedreigende situatie bestaat, en m.i.
ook dat er ten minste met de mogelijkheid van misbruik van eco
nomische macht rekening moet worden gehouden. Gebleken is
echter ook, dat de komst van de nieuwe multiplexen heeft geleid
tot vernieuwende en verbeterende activiteiten van Duitse bio
scoopexploitanten. Vast staat, dat de kwaliteit van de bestaande bi
oscopen in Duitsland - evenals die van de Nederlandse - onverge
lijkelijk veel hoger is dan die in Groot-Brittannië vóór de komst van
de multiplexen in dat land. Deze overweging zou bij het nemen van
investeringsbeslissingen zeker een rol moeten spelen9, maar zij
kan ook niet het enige criterium vormen. Opmerkelijk is de tijdens
het congres gemaakte opmerking van de exploitant Theile, dat het
aantal multiplexen beheersbaar zou moeten blijven. Deze mening
van een middelgrote ondernemer, die met het door hem te vesti
gen multiplex de nieuwe ontwikkeling tegemoet durft te treden,
zou ter harte moeten worden genomen.
Aan de berekeningen van de Filmförderunganstalt bestond een
grote behoefte. Die berekening zijn echter niet volmaakt, en zullen
door andere, meer gedetailleerde gevolgd moeten worden.
Daartoe zullen ook goed voorbereidde enquêtes en detailstudies in
samenwerking met vertegenwoordigers van de exploitanten
moeten behoren. Hiervoor zal meer geld en inzet van velen nodig
zijn dan bij het tot dusverre verrichte deskresearch. Het vervolg
dienen dan internationale vergelijkingen te zijn. Voor UNIC, Media
Salles en de Media Business School van 'Media 95' zijn daarbij ze
ker taken weggelegd. Thans komt de Duitse bioscoopbond de eer
toe, een problematiek waarmee wij allen te maken hebben of te
maken zullen krijgen, op een voortreffelijke wijze in de openbaar
heid te hebben gebracht!
Drs. J.Ph.WoIff
Noten
1 Zie "De nieuwe multiplexen: trend en bedreiging in de jaren 90. Verslag van het
Deutsche Filmtheater Kongress 1991" (Film, mei 1991) (Van dit artikel is t.b.v.
functionarissen van zusterorganisaties door de NBB een Franse versie ter
beschikking gesteld.)
2 "Zahlen lügen nicht. FFA-Statistik über die Auswirkung der Multiplexe auf den
Kinomarkt" (Filmecho/Filmwoche, 10-4-92)
3 Ralf Bögner, "lm Zeichen des Umbruchs" (Filmecho/Filmwoche, 27-3-92)
4 Zie bijv J.Ph.WoIff, "Onderzoek naar de prijsgevoeligheid van het bioscooppu-
bliek door analyse van bezoekcijfers" (NBB, Amsterdam, 1987), blz. 5.
5 Bron- Filmförderungsanstalt (Theaterstatistik 1989-1991
6. "Het Filmtheater-Seminar 1990 in Baden-Baden. Nieuws over multi- en mega-
complexen" (Film, mei 1990)
7 Hierop is door mij al tijdens het vorige congres gewezen: t.a.p. blz 7 (noot 1).
8 Ook vermeld in: "Seit 5 Jahren nur gewachsen" (Filmecho/Filmwoche, 27-3-92).
9' Zie bijv. ook: "Het gevaar van ongefundeerde opbrengstverwachtingen" (Film,
juni 1990).
Stichting Video Veilig maakt balans op
over het eerste kwartaal 1992.
Na drie maanden aktief opsporingswerk, kris kras door het hele land
heen, meldt Stichting Video Veilig, dat door politie en
Opsporingsdienst Buma/Stemra ruim 1700 illegale videocassettes
inbeslag zijn genomen. Ongeveer een derde gedeelte van dit
aantal werd aangetroffen in woonhuizen, van waaruit de verhuur
van de illegaal gekopieerde videofilms plaats vond.
Of het nu een thuisverhuurder, een videotheek of een marktkraam
betreft, overal is het (illegale) beeld hetzelfde.
De dagfilms - de recent uitgebrachte videofilms - komen het
meest in aanmerking om als back-to-back kopieën de legale markt
te verzieken. De back-to-back kopie komt tot stand door enkele vi
deorecorders op elkaar aan te sluiten om daarmede vanaf een ori
ginele band te gaan kopiëren. Zo konden in vijf onderzoeken niet
alleen de illegale banden inbeslag genomen worden, maar ook elf
videorecorders, waarmede de delicten werden gepleegd.
Totaal aantal ingestelde
onderzoeken in videotheken
(of andere
verspreidingsplaatsen)
Totaal aantal opgemaakte
processen-verbaal
Totaal aantal "schone"
videotheken
Totaal aantal inbeslag
genomen videocassettes
1727
1503
Totaal aantal in beslag genomen videocassettes:
1986:29.292 1989:18.680
1987:25.976 1990:22.915
1988:18.897 1991:12.480
Emmy Janssens
Treejack" (CNR Film Releasing)
10