Vrouwen in het Vak:
DRS.RENSKE T.HEDDEMA
Directeur van het Audiovisueel Platform/MEDIA desk Nederland
Het MEDIA programma van de Europese Gemeenschap. In het
Nederlandse filmbedrijf hebben sommigen reeds met dit program
ma kennis gemaakt, de meesten kennen het slechts van naam.
Na een proef-fase ging het programma MEDIA op 21 december
1990 officieel van start voor een periode van vijf jaar. Doel is bin
nen de Europese Gemeenschap de audiovisuele industrie in de
breedste zin van het woord te stimuleren en de kwaliteit, samenw
erking en distributie te verbeteren. Om deze doelstellingen te be
reiken is het programma samengesteld uit een aantal onderdelen
op het gebied van scholing, produktie en distributie.
Het zou binnen dit kader te ver voeren om de diverse onderdelen
uitgebreid te bespreken. Bovendien zijn een aantal reeds afzonder
lijk in FILM aan de orde gekomen. Om het geheugen wat op te
frissen en een indruk te geven van de uitgebreide mogelijkheden
die MEDIA de audiovisuele industrie biedt, volgt een kort over
zicht.
HET MEDIA PROGRAMMA
Scholing: EAVE, een trainingsprogramma, voornamelijk gericht op
economie en marketing en bestemd voor onafhankelijke produ
centen; MEDIA BUSINESS SCHOOL, centrum voor training, on
derzoek en ontwikkeling met het doel de audiovisuele sector te in
tegreren in de Europese markt.
Produktie: het EUROPEAN SCRIPT FUND verleent financiële steun
in de vorm van leningen aan producenten en scenario-schrijvers;
CARTOON ondersteunt op velerlei wijzen de Europese animatie
film industrie; MCD, ook wel 'Documentary', een onderdeel van
het MEDIA programma dat financiële steun verleent aan produ
centen en makers van creatieve documentaires; de MEDIA IN-
VESTMENT CLUB richt zich op het stimuleren van het gebruik van
geavanceerde technologie; MAP-TV richt zich op documentaires,
die gebruik maken van archiefmateriaal en daarmee de waarde
van de Europese audiovisuele archieven vergroten.
Distributie: EFDO verstrekt leningen aan distributeurs ter on
dersteuning van de Europese film; EVE richt zich op de bevorde
ring van de audiovisuele produktie en distributie op video binnen
Europa en ondersteunt met name kleine en middelgrote onderne
mingen; BABEL houdt zich bezig met de verbreding van de distri
butie van tv-programma's door taalbarrières te overbruggen;
GRECO richt zich op het stimuleren van tv-fictie op hoog niveau
en tenslotte EURO AIM, dat steun verleent aan onafhankelijke
Europese producenten op het gebied van promotie, marketing en
distributie.
MEDIA DESK WIJST DE WEG
Het is niet zo verbazend dat menigeen door de bomen het bos niet
meer kan zien; Velen kunnen de juiste weg naar en in MEDIA-land
niet vinden. Om dit probleem te ondervangen, is in ieder land van
de Europese Gemeenschap een zgn. MEDIA desk gevestigd (in
sommige landen meerdere, die dan 'antennes' worden genoemd),
waar men terecht kan voor informatie over het totale programma
of een specifiek onderdeel daarvan.
Ook Nederland kent inmiddels een dergelijk informatie- en servi
cebureau, gevestigd in het Mediacentrum te Hilversum.
FILM had een gesprek met de directeur van de Nederlandse ME-
DIA-desk, mevrouw drs.Renske Heddema, over de doelstellingen,
de werkwijze en de mogelijkheden van dit bureau.
Renske Heddema is geen onbekende binnen de audiovisuele
sector. Na een studie Theaterwetenschappen (dramaturgie) hield
zij zich bezig met journalistiek op het gebied van de podium
kunsten, was zij secretaris van de afdeling Film van de Raad voor
de Kunst en had zij een adviesbureau, gericht op de
kunstensector.
Renske Heddema: "Met het oog op de economische eenwording
van Europa nam het Ministerie van W.V.C, in 1990 het initiatief tot
een onderzoek naar de behoefte aan een av-platform. In opdracht
van het Ministerie was mijn adviesbureau mede-uitvoerder van dit
onderzoek. Na een representatieve steekproef was de uitkomst dat
er inderdaad behoefte bestond aan een platform tussen film om
roep, programmamakers en faciliteitenleveraars. In aansluiting
daarop volgden voorbereidende besprekingen met betrekking tot
de oprichting tussen vertegenwoordigers uit de sector het
Ministerie van W.V.C, en het Ministerie van Economische Zaken
Inmiddels bleek het MEDIA programma geïnteresseerd het
Nederlandse informatie- en servicebureau onder te brengen bij
het Platform. Sinds november 1991 is het Audiovisueel
Platform/Media Desk Nederland officieel een feit.
De samenstelling van het bestuur is een afspiegeling van de au
diovisuele sector. De N.B.B, wordt in het bestuur vertegenwoor
digd door de heer Tijssen. Met opzet is voor een klein, slagvaardig
23