Media 95
Overzicht van Nederlandse bestuursleden van tot het
EG-programma 'Media 95' behorende organisaties
bestuur gekozen. Binnen het Platform zijn echter ook inhoudelijke
clubs aktief op deelonderwerpen, zoals het onlangs voor het eerst
bijeengekomen 'Europees Werkoverleg', een vergadering van de
Nederlandse vertegenwoordigers van het MEDIA-programma."
DE HARDWARE IS ER, NU DE SOFTWARE NOG
Gevraagd naar de doelstellingen van het AV-platform/Media Desk,
zegt Renske Heddema: "Het bureau beoogt een permanente verte
genwoordiging in Nederland te zijn van het MEDIA-programma.
Daarnaast en in samenhang daarmee vertegenwoordigt het
Platform EUREKA AUDIOVISUEEL (een programma opgezet door
28 Europese landen met het doel in alle fasen van de audiovisuele
produktie onderlinge kontakten tot stand te brengen en informatie
uit te wisselen, A.D.) en EURIMAGES (steunfonds t.b.v. co-pro-
dukties en de distributie van creatieve audiovisuele produkties,
opgericht door de Raad van Europa, A.D.).
"De tweede doelstelling van het Platform", zo vervolgt zij, "is het
bevorderen van de Nederlandse deelname aan het MEDIA pro
gramma om daarmee de rol van Nederland op de Europese markt
te vergroten.
Dit is alleen mogelijk als er een goede samenwerking ontstaat
tussen de diverse sectoren binnen de bedrijfstak. Versnippering,
zo kenmerkend voor de Nederlandse av-sector, verzwakt nu een
maal de marktpositie. De noodzakelijke hardware (technologie) is
in Nederland aanwezig, staat op een hoog peil en is relatief goed
koop - iets waar in Europees verband veel meer gebruik van ge
maakt zou kunnen en moeten worden. Er is daarentegen veel te
weinig geïnvesteerd in de software (film, video, tv-programma's),
waardoor we de concurrentie van het buitenland niet het hoofd
kunnen bieden.
Het filmbeleid is tot op heden voornamelijk een cultuurbeleid
geweest, een subsidie-beleid door middel van de Filmfondsen.
Maar ook vanuit economische hoek zijn stimulansen mogelijk.
Kortom, de nadruk is te veel komen te liggen op het culturele en
te weinig op het economische aspect.
Er lijkt in het filmbedrijf een zekere weerstand te bestaan tegen dit
laatste aspect; er is een duidelijke scheiding tussen wat ik ge
makshalve WVC-denkers en EZ-denkers noem. Op enkele uitzon
deringen na is er bijzonder weinig av-ondernemerschap in
Nederland. Daarmee kom ik op een doelstelling van het Platform
op de lange termijn, namelijk mentaliteitsverandering. Een co-pro-
duktie, bijvoorbeeld, kan alleen maar gemaakt worden op bedrijfs
matige basis met een financiering, die rond is, en een distributie-
plan. Dat betekent, dat de invalshoek van het Platform overeen
komstig de doelstellingen van het MEDIA-programma een econo
mische is. Daarmee wil ik niet zeggen dat het culturele aspect niet
zou tellen, integendeel! Het platform gaat uit van de zg. humus-
gedachte: er moet op nationaal niveau zoveel mogelijk aange
maakt worden, waardoor er ongetwijfeld uitschieters op inter
nationaal niveau zullen zijn. Een dergelijke produktie zou zowel het
kwantitatieve als het kwalitatieve aanbod verhogen, hetgeen de
gehele sector ten goede zou komen."
"Onmisbaar voor een goed beleid in de toekomst is uiteraard, dat
er vanuit de sector zelf ideeën worden aangedragen, maar daar
naast is een duidelijke analyse van wat Nederland op audiovisueel
terrein te bieden heeft een absolute noodzaak. Uitermate belang
rijk is ook te weten hoe de marktstructuur in Nederland zich ver
houdt ten opzichte van de ons omringende landen. Ik denk hierbij
bijvoorbeeld aan het BTW-tarief.
In opdracht van W.V.C, en E.Z. zal hiernaar een onderzoek verricht
worden. Het AV Platform is hierbij betrokken als stuurgroep."
A.D.
MEDIA EAVE (o.m. stimulering van co-producties), gevestigd in
Brussel
Praxino Pictures
Dhr. R. Solleveld
Media Business School (onderzoek en voorlichting), gevestigd te
Madrid
Pierson Heldring Pierson NV
Dhr. A. Gelderman
European Script Fund, gevestigd te Londen
Drs. M. Sanders
Cartoon (stimulering van animatiefilms), gevestigd te Brussel
Holland Animation
Dhr. G. Schermer
Documentary (stimulering van productie en vertoning van docu
mentaires), gevestigd te Amsterdam
Dhr. H. Klap
MIC (Media Investment Club; voor bevordering van technische in
novaties in audiovisuele producties), gevestigd in Bry-sur-
Marne (Fr.)
Philips
Dhr. C.L.M. Heyne
EURO-AIM (dienstverlening over en promotie van de filmpro
ductie in Europa), gevestigd te Brussel
FPF
Mw. F. Pelster
MEDIA SALLES (stimulering van de vertoning van Europese films
in bioscopen), gevestigd te Milaan
Drs. J.Ph Wolff
SCALE (projecten voor kleine landen; zie Film, april 1992),
gevestigd te Lissabon
Dhr. H.J.A. Tijssen
Niet onder 'Media 95' maar onder de Raad van Europa
ressorteert:
Eurimages (Europees productiefonds), gevestigd te Straatsburg
Dhr. R. Rienstra (directeur)
Zoals uit het overzicht blijkt, hebben Nederlanders slechts zitting
in de helft van de besturen van de onder 'Media 95' ressorterende
programma's. Van de programma's waarin Nederland niet in het
bestuur is vertegenwoordigd, is het European Film Distribution
Office (EFDO) het belangrijkst. Bij de toewijzing van vestigingen
van de diverse programma's is Nederland er bijzonder bekaaid af
gekomen. Een dergelijke toewijzing betekent dat het bureau van
het programma in het betreffende land wordt gevestigd en dat de
voorzitter en de uitvoerende functionaris uit dat land komen. Een
schrijnend voorbeeld is de toewijzing van het recentelijk toe
gevoegde programma SCALE. In 1988 heeft de NBB in het kader
van het EG-jaar voor de film en de televisie de conferentie "Film
TV Productions in the less Wide-Spread Languages" georga
niseerd. Dit congres was een succes en heeft van EG-zijde veel lof
geoogst. Desondanks is het nieuwe programma voor de kleine
EG-landen aan Portugal toegewezen. Als reden werd mij officieus
medegedeeld dat Portugal arm is en Nederland rijk. Andere rijke
landen zijn evenwel rijkelijk van 'Media 95'-projecten voorzien.
Drs.J.Ph.WoIff
24