Onderzoek en irritatie
Resultaten Bio-enquête
zo
(SÖtjbXêS(§®^)(ê
In deze editie van Cinescope Info staat een samenvatting van het rapport dat is opgesteld naar aanleiding van de enquête welke was gekoppeld aan de Bio-prijsvraag.
De enquête, mede opgesteld door een aantal adverteerders, heeft de mening van het publiek gepeild over bioscoopreklame, aan de orde kwamen vooral herinnering,
waardering enirritatie.
Met dit laatste valt het overigens nogal mee in tegenstelling tot hetgeen er soms in de pers wordt beweerd.
Nog zo'n bewering die pertinent onjuist is dat de reklame in het voorprogramma "wel een half uur" duurt. Onzin. Cinescope (en kollega Cloeck Moedigh overigens ook)
plaatst nooit meer dan 15 minuten commercial-reklame waarin dan één sponsored-film kan zijn opgenomen.
Het is overigens de vraag of het publiek werkelijk de mening is toegedaan dat reklame irriteert, op de t.v. wordt men tegenwoordig ook veelvuldig met STER of IP-blok-
ken gekonfronteerd waarin de commercials vaak een veel lagere amusementswaarde hebben dan in de bioscoop.
Overigens zijn de HEAO-studenten Maaike Mooij en Fred van Campfort die de
scoopbezoekers als niet-bioscoopbezoekers.
Wij houden u op de hoogte.
3io-enquëte hebben uitgewerkt al weer bezig met een vervolgonderzoek onder zowel bio-
Piet Davelaar
Eind 1991 heeft Cinescope in samenwerking met vele sponsors een prijsvraag
georganiseerd ten bate van Bio-Kinderrevalidatie, met daaraan gekoppeld een
enquête. De enquête had tot doel de herkenning en kwaliteit van bioscoopcommer
cials te meten. In totaal zijn er 800 enquêtes geretourneerd waarvan er 781
representatief bleken te zijn voor verwerking. Tevens moest het onderzoek
uitwijzen of er een verband bestaat tussen bezoekfrequentie, leeftijd van de bios
coopbezoeker en irritatie die ontstaat door bioscoopreclame.
De 781 respondenten bestonden uit 437 mannen en 344 vrouwen.
De prijsvraag wees uit dat de bioscoopbezoekers zich de commercials zeer goed
herinneren aan de hand van de getoonde beeldjes. Alleen het sigarettenmerk
Camel (Trophy) bleef wat onder de maat met een herinneringswaarde van respect
ievelijk 65% en 35%. Uit de prijsvraag blijkt dat de bioscoop binnen de doelgroep
bioscoopbezoekers een goed medium is om de bekendheid van een produkt te
promoten. Zie onderstaande grafiek.
Aantal resp.
n 43
n 104
n 408
n 174
n 71
n 800
Leeftijd
<14
Aant.
14-18
Aant.
19-25
Aant.
26-35
Aant.
>35
Aant.
Totaal
Aant.
1. Camel
17
40,0
55
53,0
295
72,0
108
62.0
42
59,0
517
65,0
2. Sony
43
100,0
104
100,0
407
100,0
174
100,0
71
100,0
799
100,0
3. Gillette
43
100,0
104
100,0
407
100,0
173
99,0
70
99,0
797
100,0
4. Centraal Beh.
34
79,0
91
88,0
389
95,0
165
95,0
64
90,0
743
93,0
5. Volkskrant
37
80,0
100
96,0
398
97,0
174
100,0
71
100,0
780
98,0
6. Jagermeister
43
100,0
102
98,0
402
98,0
169
97,0
67
94,0
783
98,0
7. Camel Trophy
14
32,0
53
51,0
234
57,0
91
52,0
33
46,0
425
53,0
8. Coca Cola
41
95,0
102
98,0
397
97,0
169
97,0
63
89,0
772
97,0
9. Grolsch
43
100,0
104
100,0
407
100,0
174
100,0
99,0
798
100,0
Totalen
315
815
3336
1397
551
6414
Gemiddeld
81,0
87.0
91,0
89,0
86,0
89,0
Filmreclame b.v.
Bioscoopreclame b.v.
Automatisering b.v.
Oudegracht 154
Postbus 773 3500 AT Utrecht
tel.: 030-315872/315819
fax:030-315227