Het vuurwerk Vuurwerkfabriek JNS Pyrotechniek uit Leeuwarden stond ga rant voor het indrukwekkende vuurwerk van "Firiety-live". Tijdens de show zaten de medewerkers van het bedrijf óp het ponton om te midden van oorverdovende knallen het vuurwerk te onsteken. Via een door een generator gevoedde diversity ontvanger kregen zij de commando's door, "lijn 17vuur"! En daarmee schoten zij, via 325 elektrische ont stekers en maar liefst 10 kilometer elektrisch draad, het vol gende de lucht in: 550 bommen, 240 romeinse kaarsen, 90 waterfonteinen, 40 stuks pot a feu, 40 fonteinen, 40 stuks bengaals vuur en 20 zwermpotten. Het programma Dinsdagavond 12 mei, Cannes. Het is kwart voor elf 's avonds, al les is geregeld (alles?... ja toch). De boulevard is volgepakt en op het strand voor het hotel Noga Hilton staan de officiële genodig den te wachten op wat komen gaat. Plots doven de lichten op de vermaarde boulevard. Alle ogen zijn gericht op het filmdoek dat als een enorme zeilboot tot voor de kust is komen te liggen. Boven het scherm schijnt een heldere, bijna volle maan. Het spektakel kan beginnen... Net als bij een echte bioscoopvoorstelling start de show met twee trailers, natuurlijk van Neerlands makelij: "de Johnsons" en "Flodder in Amerika". Dan volgt een eerbetoon aan het Internationale Filmfestival: "Nederland feliciteert het filmfestival van Cannes met haar 45-jarig jubileum". Geflankeerd door gouden vuurwerkpalmen toont het scherm een retrospetief over het festival van Cannes, oude beelden van grote sterren en vrouwelijk schoon poserend op het strand (zoveel is er eigenlijk niet veranderd in 45 jaar...). Na het retrospectief verschijnt de Nederlandse vlag in beeld en volgt een presentatie van de meewerkende Nederlandse filmbedrijven, die zich op deze wijze voor het eerst internationaal presenteren. "Wie met Nederland werkt kan vuurwerk verwachten!" luidt de slotzin van de presentatie, die wordt vergezeld door vier zulke oorverdovende vuurwerkknallen dat de auto-alarmen van de peperdure porsche's en ferrari's op de boulevard spontaan beginnen te loeien (grote hi lariteit, natuurlijk). Tijdens het hoofdprogramma, de uitvoering van hetfilm-vuurwerk spektakel "Firiety-live", komt het vuurwerk tot een hoogtepunt. Iedereen geniet zichtbaar. Na afloop komen alle enthousiaste re- akties los. Moe, maar uiterst voldaan, neemt het "Firiety"-team de vele complimenten en felicitaties in ontvangst. De Nederlandse Filmprojectie en schermconstructie Filmtronics uit Nieuw-Vennep was verantwoordelijk voor de projectie in Cannes. De film "Firiety" werd over een afstand van ongeveer 150 meter op het grote scherm voor de kust gepro jecteerd met behulp van een Cinemeccanica Victoria-8 35/70 projector, een Strong Super Lume-80 lampenhuis, Schneider objectieven en een xenonlamp van maar liefst 4000 Watt. De geluidskop van de projector was zo afgesteld dat de scheiding tussen het geluidsspoor van de vuurwerkcommando's en het geluidsspoor met de filmmuziek perfect kon worden afge lezen. Lili Productions B.V. uit Otterlo, gespecialiseerd in podi umbouw en speciale constructies, maakte speciaal voor het filmdoek van 12 x 20 meter een demontabele aluminium schermconstructie, waarmee het scherm aan een 19 meter hoge kraan op het ponton werd gehesen. film- en facilitaire bedrijven hebben laten zien waartoe zij het op internationaal filmgebied in staat zijn en dat zij zich uitstekend kunnen handhaven op de internationale markt. Maar misschien was die ene reaktie van een Franse taxi-chauffeur nog wel de leukste: "leder jaar weer, als de hoge heren van het filmfestival in Cannes neerstrijken, is het voor ons, bewoners van Cannes, onmogelijk om naar de film te gaan, want alle bios coopzalen zijn afgehuurd. Dit jaar komen een paar van die rare Hollanders ons de mooiste filmvoorstelling van ons leven geven, en nog gratis en voor niets ook!" Op het moment wordt van de animatiefilm "Firiety" en filmopna men van het vuurwerk in Montreal een korte bioscoopfilm van on geveer 10 minuten gemaakt. Voor de montage wordt gebruik ge maakt van het Europese HD-systeem, een primeur voor deze nieuwe techniek. Het resultaat wordt binnenkort in de Nederlandse bioscopen uitgebracht. Informatie: Taxon Wageningen, Postbus 239, 6700 AE Wageningen. Holland Film Promotion, Jan Luykenstraat 2, 1071 CM Amsterdam. (Vervolg van pagina 9) Nederlandse borrel was zelfs bijzonder vermakelijk, zeker wanneer je het eetgedrag van enkele weldoorvoede doch hongerige party- gangers gadesloeg. Wat uitermate verrassend was, was de gewel dige vuurwerkshow aangeboden door Nederland maar volledig opgezet door Gerben Kuipers es. Niet geweten dat wij als nietig landje in staat waren tot zo'n aansprekend en grootschalig gebeu ren. Het maakte Nederland -terecht- dagenlang tot de talk of the town. Maar we zouden Nederland niet zijn wanneer enkelen onder ons ook niet wat te zeuren hadden, of het nu ging om de overbodige beelden, de lengte die te lang was of non-betalers die ook graag hun logo vermeld hadden willen zien op het grote doek. En dan was er natuurlijk Le Petit Carlton. Voor een nieuwkomer was het moeilijk te beoordelen, maar naar ervaren Cannes-gan- gers mij verzekerden waren er vroeger veel meer Nederlanders. En toen was het natuurlijk veel leuker. In ieder geval was het de plaats om de laatste roddels te horen. Over jezelf of over anderen. Voordat ik kon vertellen wat Meteor had aangeschaft, was dit al lang bekend. Soms leidde dit tot een wellicht overbodige dis cussie tussen de pro-Cineministische journalisten en exploitanten en mijzelf. Maar na wat eigen bijdragen aan het subsidiefront in de vorm van wat -al dan niet- alcoholische versnaperingen leidde dit in elk geval tot een betere kennismaking in een warm en broeierig Cannes. De -volgens deze p-C kliek - Meteorwolf was gelukkig en terecht weer tot schaap verworden. Voor 'n enkele bijna gepensio neerde stukjesschrijver helaas tijdelijk. Maar je kunt niet alles heb ben. Ondanks wat sommigen dan ook suggereerden. AANKOPEN Meteor was blij, gelukkig en tevreden met: de 2 Cannes sensaties Strictly Ballroom en C'est Arrivé Prés De Chez Vous plus de al eerder aangeschafte Twin Peaks, The Player (twee gouden pal men) en The Long Day Closes. Met niet te vergeten Bob Roberts en Bertolucci's nieuwste film 'Little Buddha' (met Kerst 1993 in de bioscoop). Plus een aantal titels waarvan vaak nog niet meer be kend is dan een script: Hammer Of The Gods, Lost In The City Of Light, Benefit Of The Doubt, Detour, Tigress, California, Red Rock West, Candyman, 2 Zalman Kings Al dan niet alleen gekocht of in prettige samenwerking met hetzij alleen Independent, hetzij Lumina/lndependent, hetzij met Independent en Excalibur. San Fu Maltha 11

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 11