Het vuurwerk
Vuurwerkfabriek JNS Pyrotechniek uit Leeuwarden stond ga
rant voor het indrukwekkende vuurwerk van "Firiety-live".
Tijdens de show zaten de medewerkers van het bedrijf óp het
ponton om te midden van oorverdovende knallen het
vuurwerk te onsteken. Via een door een generator gevoedde
diversity ontvanger kregen zij de commando's door, "lijn
17vuur"! En daarmee schoten zij, via 325 elektrische ont
stekers en maar liefst 10 kilometer elektrisch draad, het vol
gende de lucht in: 550 bommen, 240 romeinse kaarsen, 90
waterfonteinen, 40 stuks pot a feu, 40 fonteinen, 40 stuks
bengaals vuur en 20 zwermpotten.
Het programma
Dinsdagavond 12 mei, Cannes. Het is kwart voor elf 's avonds, al
les is geregeld (alles?... ja toch). De boulevard is volgepakt en op
het strand voor het hotel Noga Hilton staan de officiële genodig
den te wachten op wat komen gaat. Plots doven de lichten op de
vermaarde boulevard. Alle ogen zijn gericht op het filmdoek dat
als een enorme zeilboot tot voor de kust is komen te liggen.
Boven het scherm schijnt een heldere, bijna volle maan. Het
spektakel kan beginnen...
Net als bij een echte bioscoopvoorstelling start de show met twee
trailers, natuurlijk van Neerlands makelij: "de Johnsons" en
"Flodder in Amerika". Dan volgt een eerbetoon aan het
Internationale Filmfestival: "Nederland feliciteert het filmfestival
van Cannes met haar 45-jarig jubileum".
Geflankeerd door gouden vuurwerkpalmen toont het scherm een
retrospetief over het festival van Cannes, oude beelden van grote
sterren en vrouwelijk schoon poserend op het strand (zoveel is er
eigenlijk niet veranderd in 45 jaar...). Na het retrospectief
verschijnt de Nederlandse vlag in beeld en volgt een presentatie
van de meewerkende Nederlandse filmbedrijven, die zich op deze
wijze voor het eerst internationaal presenteren. "Wie met
Nederland werkt kan vuurwerk verwachten!" luidt de slotzin van
de presentatie, die wordt vergezeld door vier zulke oorverdovende
vuurwerkknallen dat de auto-alarmen van de peperdure porsche's
en ferrari's op de boulevard spontaan beginnen te loeien (grote hi
lariteit, natuurlijk).
Tijdens het hoofdprogramma, de uitvoering van hetfilm-vuurwerk
spektakel "Firiety-live", komt het vuurwerk tot een hoogtepunt.
Iedereen geniet zichtbaar. Na afloop komen alle enthousiaste re-
akties los. Moe, maar uiterst voldaan, neemt het "Firiety"-team de
vele complimenten en felicitaties in ontvangst. De Nederlandse
Filmprojectie en schermconstructie
Filmtronics uit Nieuw-Vennep was verantwoordelijk voor de
projectie in Cannes. De film "Firiety" werd over een afstand van
ongeveer 150 meter op het grote scherm voor de kust gepro
jecteerd met behulp van een Cinemeccanica Victoria-8 35/70
projector, een Strong Super Lume-80 lampenhuis, Schneider
objectieven en een xenonlamp van maar liefst 4000 Watt. De
geluidskop van de projector was zo afgesteld dat de scheiding
tussen het geluidsspoor van de vuurwerkcommando's en het
geluidsspoor met de filmmuziek perfect kon worden afge
lezen. Lili Productions B.V. uit Otterlo, gespecialiseerd in podi
umbouw en speciale constructies, maakte speciaal voor het
filmdoek van 12 x 20 meter een demontabele aluminium
schermconstructie, waarmee het scherm aan een 19 meter
hoge kraan op het ponton werd gehesen.
film- en facilitaire bedrijven hebben laten zien waartoe zij het op
internationaal filmgebied in staat zijn en dat zij zich uitstekend
kunnen handhaven op de internationale markt.
Maar misschien was die ene reaktie van een Franse taxi-chauffeur
nog wel de leukste: "leder jaar weer, als de hoge heren van het
filmfestival in Cannes neerstrijken, is het voor ons, bewoners van
Cannes, onmogelijk om naar de film te gaan, want alle bios
coopzalen zijn afgehuurd.
Dit jaar komen een paar van die rare Hollanders ons de mooiste
filmvoorstelling van ons leven geven, en nog gratis en voor niets
ook!"
Op het moment wordt van de animatiefilm "Firiety" en filmopna
men van het vuurwerk in Montreal een korte bioscoopfilm van on
geveer 10 minuten gemaakt. Voor de montage wordt gebruik ge
maakt van het Europese HD-systeem, een primeur voor deze
nieuwe techniek. Het resultaat wordt binnenkort in de Nederlandse
bioscopen uitgebracht.
Informatie:
Taxon Wageningen, Postbus 239, 6700 AE Wageningen.
Holland Film Promotion, Jan Luykenstraat 2, 1071 CM
Amsterdam.
(Vervolg van pagina 9)
Nederlandse borrel was zelfs bijzonder vermakelijk, zeker wanneer
je het eetgedrag van enkele weldoorvoede doch hongerige party-
gangers gadesloeg. Wat uitermate verrassend was, was de gewel
dige vuurwerkshow aangeboden door Nederland maar volledig
opgezet door Gerben Kuipers es. Niet geweten dat wij als nietig
landje in staat waren tot zo'n aansprekend en grootschalig gebeu
ren. Het maakte Nederland -terecht- dagenlang tot de talk of the
town.
Maar we zouden Nederland niet zijn wanneer enkelen onder ons
ook niet wat te zeuren hadden, of het nu ging om de overbodige
beelden, de lengte die te lang was of non-betalers die ook graag
hun logo vermeld hadden willen zien op het grote doek.
En dan was er natuurlijk Le Petit Carlton. Voor een nieuwkomer
was het moeilijk te beoordelen, maar naar ervaren Cannes-gan-
gers mij verzekerden waren er vroeger veel meer Nederlanders.
En toen was het natuurlijk veel leuker. In ieder geval was het de
plaats om de laatste roddels te horen. Over jezelf of over anderen.
Voordat ik kon vertellen wat Meteor had aangeschaft, was dit al
lang bekend. Soms leidde dit tot een wellicht overbodige dis
cussie tussen de pro-Cineministische journalisten en exploitanten
en mijzelf. Maar na wat eigen bijdragen aan het subsidiefront in de
vorm van wat -al dan niet- alcoholische versnaperingen leidde dit
in elk geval tot een betere kennismaking in een warm en broeierig
Cannes. De -volgens deze p-C kliek - Meteorwolf was gelukkig en
terecht weer tot schaap verworden. Voor 'n enkele bijna gepensio
neerde stukjesschrijver helaas tijdelijk. Maar je kunt niet alles heb
ben. Ondanks wat sommigen dan ook suggereerden.
AANKOPEN
Meteor was blij, gelukkig en tevreden met: de 2 Cannes sensaties
Strictly Ballroom en C'est Arrivé Prés De Chez Vous plus de al
eerder aangeschafte Twin Peaks, The Player (twee gouden pal
men) en The Long Day Closes. Met niet te vergeten Bob Roberts
en Bertolucci's nieuwste film 'Little Buddha' (met Kerst 1993 in de
bioscoop). Plus een aantal titels waarvan vaak nog niet meer be
kend is dan een script: Hammer Of The Gods, Lost In The City Of
Light, Benefit Of The Doubt, Detour, Tigress, California, Red Rock
West, Candyman, 2 Zalman Kings
Al dan niet alleen gekocht of in prettige samenwerking met hetzij
alleen Independent, hetzij Lumina/lndependent, hetzij met
Independent en Excalibur.
San Fu Maltha
11